Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna TV-program på DVD?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-20 19:24

Har en splitter ny MBP 2x2,53. Nu skall vi bränna DVD!

Men vad behöver jag för att bränna ner en långfilm från TV.n som jag kan titta på senare?

Har en Samsung 32 tums platt-TV med diverse utgångar. Och en hög med tomma DVD-skivor...

Antar att detta redan diskuterats, men jag hittar det inte...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-20 20:04

Du behöver först och främst någon form av analog till digital omvandlare för din dator. Elgato tillverkar många utav dessa produkter.

Sedan tvivlar jag på att Samsung tv:n har utgångar, den borde rimligtvis bara ha ingångar så du får nog tänka om lite. Om du har program inspelade på VHS så får du alltså koppla videon till din Elgato pryttel för att få dessa i ett digitalt format.

Sedan får du bränna ut dessa med något program som kan hantera filerna som EyeTV programmet ger dig, EyeTV är mjukvaran till Elgato prytteln.

Med andra ord så är det en ganska lång och komplicerad process och, jag vill verkligen inte uppmuntra till något lagbrott men det är kanske enklare att "hitta" dem på nätet nån stans.

God Jul

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-20 20:18

Det var tråkigt!
Min Eye TV påstår att det finns inga kanaler i min lägenhet. Trodde den var paj, men så kom en kompis med en Pece och liknande utrustning, den hittade inte heller några kanaler. Så det återstår att hitta kanalerna via kabel-Tv eller nätet.

Hade hoppats på kabel-TV nu i julhelgen, det sänds ju filmer hela tiden. Kan man spara ner en film från SVT:s hemsida, eller TV3 etc?

Ursprungligen av Stig R:

Det var tråkigt!
Min Eye TV påstår att det finns inga kanaler i min lägenhet. Trodde den var paj, men så kom en kompis med en Pece och liknande utrustning, den hittade inte heller några kanaler. Så det återstår att hitta kanalerna via kabel-Tv eller nätet.

Hade hoppats på kabel-TV nu i julhelgen, det sänds ju filmer hela tiden. Kan man spara ner en film från SVT:s hemsida, eller TV3 etc?

Välkommen till djungeln med digital-TV då...

DVB-T (Terrestial, Marksänt DVB) och -C (Cable) är helt olika saker, men måhända har du en Elgato som är multi på så sätt att den klarar flera typer.

Video är inte Video rätt upp och ner, det är ett ämne som man kan plugg apå universitetsnivå i säkert åratal innan man är "fullärd".

Om du kan få din elgato att hitta TV-kanaler och från dess program spara dem till ngt lämpligt format, så fungerar i de flesta fall brännarprogrammet Toast bra för att konvertera den video-fil du sparat till det som ligger på en DVD.

Ett bra program att ha i datorn är VLC (www.videolan.org), det funkar som en uppspelare för de flesta videoformat. dessutom skiter det i region om du spelar upp DVD-filmer från en annan del av världen.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-20 22:12

En helt ny värld öppnas! Det finns mycket att lära!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-20 22:30
Ursprungligen av Stig R:

En helt ny värld öppnas! Det finns mycket att lära!

Vilken underbar inställning. Önskar att jag hade lite av den inställningen just nu.

Tillbringa en timme eller två på Wikipedia.

Sök lite fram och tillbaka, de är jättebra på definitioner, förkortningar etc

Där har du en bra start.

Rena Video-siter som kan lära ut sånt här kan jag tyvärr inte, men vi har flera killar här som är jätteduktiga på allt som har med Video/TV att göra.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-21 10:12

Man kanske kan köpa en separat DVD-brännare och koppla till TV:n?

Projektet beror på att jag vill ta med DVD:er med film och TV-program till mitt vinterviste i värmen. Jag hinner inte se allt här, men om en månad har jag gott om tid att titta på inspelade program. Förr använde jag VHS, men det känns iskallt nu.

Jag trodde att en dator med DVD-brännare skulle gå att använda som en separat DVD-brännare. Det behöver inte vara någon hög kvalitet, programmen skall bara ses en eller ett par gånger.

1
Bevaka tråden