Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta reda på en skrivares ip?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-12-20 16:55

Tjo. Som rubriken lyder så har jag problem att hitta mina föräldrars skrivare där jag är nu över jul/nyår. Jag har laddat ner skrivarens drivrutiner och medföljande programvaror men skrivaren dyker inte upp i den lista där man väljer vilken skrivare man har.

Skrivaren är inkopplat till routern som är av märket Netgear (modellnummret vet jag ej) med kabel och jag sitter då på WLAN med Airport. Jag har testat att gå in i routern och se vilka apparater som är anslutna men enda som kommer upp är min macbook samt farsubbens bärbara HP.

Skrivaren är en HP Photosmart 3210.

Kan tillägga att när jag tidigare bodde hemma fungerade det hela bra när jag hade det inkopplat med kabel.

Men allting borde lösa sig, bara jag kommer på hur jag kan se skrivarens egna IP. Så det är min fråga.

Hare gött, god jul, glad påsk osv osv osv.

Det brukar gå att skriva ut ett konfigoruationsdokument (med information om IP-nummer och andra inställningar) via skrivarens meny, eller via speciella knapptryckningar.

/M

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-20 17:37

Hur är skrivaren kopplad till routern? Med USB eller nätverkskabel? Om den är kopplad med USB så har den samma ip som routern. Annars kan du ju titta i fardins HP (Gud vare med dig) efter inställningarna.

God Jul

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-12-20 17:55
Ursprungligen av ahmedmo:

Hur är skrivaren kopplad till routern? Med USB eller nätverkskabel? Om den är kopplad med USB så har den samma ip som routern. Annars kan du ju titta i fardins HP (Gud vare med dig) efter inställningarna.

God Jul

Såg inte ditt meddelande. Den är ansluten till routern via nätverkskabel, ej USB.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-12-20 17:54

Testade detta och det visar sig att skrivaren varken har ip nätmask eller gateway installerat. Manualen ger inte speciellt mycket då den säger precis det du säger, skriv ut konfigurationssidan och använd den informationen för att hantera skrivaren, på ett ungefär.

Har testat att i skrivarens gränssnitt ändra dessa men utan framgång. Andra tips?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-20 17:59

Då måste den ha ett ip-nummer, annars skulle det inte fungera. Möjligtvis konfigureras den via DHCP. Titta i HP datorn efter informationen.

  • Medlem
  • Borlänge
  • 2008-12-20 18:14

Det hela löste sig. Allting strulade pga. nätverkskablen som glappade, bytte mot en annan, klart.

Tack för att du påminnde mig med frågan om USB/RJ45

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-20 20:06

Haha, skönt att det löste sig. Glappande kontakter och kablar kan vara svåra att hitta så det var ju bra att du kom på det.

Ofta går det att köra Telnet till HP's lite större saker...

Kan vara en riktig nostalgitripp....

Webbgränssnitten är ofta gjorda för Explorer 3 eller så om det är äldre grejer.
Då kan man lätt skriva Telnet <ip-adressen>, banka några return och sedan "pratar" man med enheten med ett textinterface...

1
Bevaka tråden