Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En liten fundering..

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har i ett script lagt in en funktion som skriver ut ett urval poster till pdf och spara dessa med ett specifikt namn på skrivbordet, sen fortsätter scriptet med att formatera ett mail och lägga med filen som bilaga. Det hr fungerar hur bra som helt när jag kör det på en enanvändarmaskin, men så fort jag försöker köra det som gäst mot en värd så säger filemaker att Minnet inte räcker för den här åtgärden, någon som vet varför?
Jag kör 8.5dev och 8:an.

Någon?

Mvh Jenny

Jag förstår inte din "setup" i de två situationerna riktigt. Du har ingen server eller hur? Det är två datorer, varsin FM, den ena har databasen öppen, den andra har valt "Arkiv > Fjärröppna"? (Alltså inte fildelning eller hur?)

Det är på den andra som du försöker köra manuset?

I så fall kan problemet ha att göra med att vissa funktioner i FileMaker returnerar olika värden beroende på om man är ensamanvändare eller är ansluten till en värd. Kolla upp detta i hjälpen, det står där.

Du kan som felsökningsmetod kopiera steget som räknar ut sökvägen till ett separat manus och istället för att skapa filen, visa sökvägen i en dialogruta, då vet du ju vad den "kommer fram till", alltså vad funktionen som heter något i stil med desktop-folder returnerar. Möjligtvis måste du kanske leka lite med prefixen filewin:/ och filemac:/ osv...

Hej tomten!

Det fungerar om jag använder mig av en absolut sökväg, men det kräver att jag initierar manuset på varje gäst, det verkar lite skumt tycker jag.. hmm...

Vad menar du nu? "Initierar manuset på varje gäst", hur hade du tänkt att det skulle fungera?

Mmm jag vet inte...
Men fungerar gör det...

Om jag sätter sökvägen som relativ fungerar det bara på den maskin jag skapat den på när jag kör databasen direkt på den maskinen. Om jag lägger databasen på en server (eller låter en annan maskin dela ut den) så får jag felmeddelande att minnet inte räcker för den här operationen. Om jag sätter en fullständig sökväg och sen lägger lösningen på en server så får jag samma resultat (dvs felmeddelande om minnet slut). Om jag istället skapar om sökvägen i scriptet från varje gästmaskin så fungerar det på alla gästmaskiner, och inte bara för den sessionen, utan även efter omstart, jag tycker det verkar jätteskumt..

Apropå gästmaskin så kom jag och tänka på bakmaskin, men det är ju intesamma sak, men himla hungrig vart jag i alla fall, och jag som inte har fått nåt i magen än, men nu ska jag i alla fall åka hem från jobbet och vara hemma-gäst och jäsa lite..

Nog om jäsande funderingar i dag från min sida i alla fall, men funderingarna har nog mognat lite till Måndagen kanske.. )

Mvh Jenny

Försöker du möjligtvis skapa PDF-filen i en annan dator än den du kör FileMaker i? I så fall är väl felet att man inte är uppkopplad till enheten ifråga?

Kan du göra en skärmdump av stegen räkna ut sökvägen och skapa PDF-filen?

Hej!

Jag kör dem lokalt tror jag i alla fall..

Här följer dumpar på hur det ser ut, den fullständiga sökvägen är tagen ur mitt minne, eftersom jag bara har den fungerande lösningen på jobbet, men jag tror att den såg ut så i alla fall.. Kruxet r just att den relativa inte fungerar...

Inläggen kom inte med, provar igen...

Om jag använder en relativ sökväg så fungerar det om jag kör filen lokalt, men inte om jag loggar in och körde från server eller som gäst.

Mvh Jenny

Var i manuset är steget för att exportera som PDF?

Om det är Skriv ut som är ditt exportera som PDF så är det anledningen till att det inte fungerar. Filemaker kan inte byta skrivare på datorn, det är en grej som sköts av operativsystemet, så det spelar ingen roll vad du gjort eller sparat i manuset, att byta skrivare (från skrivaren man skriver ut på som default, till PDF-skrivaren), kan alltså inte FileMaker göra. Så av den anledningen så finns det ingen pdf-fil att bifoga i den mappen, på den platsen.

Du behöver använda stegen:

* Skapa variabel sökvägochfilnamn och då använda funktionen som returnerar sökvägen till skrivbordet.
* "Exportera poster som PDF"-manussteget istället för "Skriv ut" (ange då sökvägochfilnamn variabeln ovan
* Skicka epost med bilaga (använd då sökvägochfilnamn variablen ovan).

/Ola

Mera info:
http://www.99.se/filemaker/236835-skrivarval-i-filemaker.html
http://www.99.se/filemaker/219991-skriva-ut-uppochner.html

Senast redigerat 2008-12-21 11:05

Åh! Det manussteget har jag inte använt, måste prova imorgon.
Tack så jättemycket Ola!

Och GOD JUL

1
Bevaka tråden