Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM - Är detta verkligen hur det skall se ut?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har en iMac som jag uppgradera till 3GB RAM.

Jag har märkt att datorn har blivit väldigt seg även att de program jag har startade inte tar speciellt mkt resurser (i %).

Dock ser Systemminnet ut såhär i Aktivitetskontrollen;
Ledigt: 37 mb
Resistent: 270 mb
Aktivt: 693 mb
Ledigt: 2,02 GB
Använt 2,96 GB

Virtuellt minne: 32,24 GB
Sidor in 231 mb
Sidor ut: 3,90 mb
VÄxelfil: 2,98 mb

Jag läste i Macworld att Sidor Ut skall vara på 0... hur får jag det till det? Och varför har jag 2 GB inaktivt?.. Varför är datorn så seg? Har ju inte massa skit på den...

Hjälp mig!

... tänkte bara lägga till att, när jag köpte det extra ram-minnet, sade han att jag typ aldrig kommer behöva se "badbollen" igen.. men den ser jag på tok för ofta... gjorde en hel ominstallation för typ 2 månader sedan.. skall jag behöva göra det igen!?..

När datorn är seg, kolla i stället vilka processer som är igång, om det är något program som drar mycket resurser. Att bara titta på RAM-användningen för att hitta orsaker till att datorn är seg ger nog inte så mycket.

Ursprungligen av swedishmanc:

Virtuellt minne: 32,24 GB
Sidor in 231 mb
Sidor ut: 3,90 mb
VÄxelfil: 2,98 mb

Sidor ut på 3,9 MB är inte mycket, själv ligger jag på några hundra MB och jag tror jag har varit uppe i GB också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 17:06

Page out/sidor ut betyder att OSX har lagt saker på hårddisken har jag för mig (dvs det går långsammare att läsa in den datan). Just nu har jag 1,12 GB sådana. Mycket RAM borde minska sidor ut, eftersom man inte behöver lägga något på hårddisken då.

I varje fall är det väl intressant att se att swedishmanc har 37 MB ledigt + 2 GB använt, men blir ledigt om det behövs, så det kanske är någon process eller program som läser mycket till hårddisken eller använder processorn mycket? Gör som Jesper säger och håll koll i Aktivitetskontroll om du tycker datorn är seg, så borde du hitta något.

... har kollat på det och det är inget som drar mycket när jag inte har typ torretprogrammet igång, så för mig är det fortfarande en gåta lite... hmm, blir så less juh! =(

Ursprungligen av swedishmanc:

... har kollat på det och det är inget som drar mycket när jag inte har typ torretprogrammet igång, så för mig är det fortfarande en gåta lite... hmm, blir så less juh! =(

"Torrentprogrammet" kan ju vara skrivet i Java då skall Java-tolken laddas in och ligga där och simma i Ram... Java brukar också bli lite trögt.

Sedan har du ju Rosetta, om du kör gamla PPC-program på en IntelMac så skall Rosetta laddas... tar också resurser....

Men som andra sagt, kolla efter vilka processer som suger ut datorn med Aktivitetskontroll.

Sedan är det ju som så att OSX aktivt jobbar för att fylla ditt minne med så mycket den kan. oanvänt minne är ju bortkastat minne... Maskinen laddar upp bibliotek etc och försöker cacha så mycket den kan i ditt minne för att det skall flyta på.

Är man en switcher får man en lite chock då man ser minnesutnyttjandet och "jag har inget ledigt minne" i OSX...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-18 22:36

Kollar du "alla processer" i aktivitetskontrollen eller kollar du bara på "mina processer"? Tror att den är inställd på "mina processer" från första början..

1
Bevaka tråden