Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa musen för grafisk produktion?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-19 11:46

Hej alla igen!

Jo, jag har tankar på att köpa en ny mus då min kanske inte är det bästa längre.
Även om jag älskar min mus och har blivit så van att använda den får jag damp då lasern hoppar mitt i ett delikat retusherings streck. Jag använder nu min gamla trotjänare:

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=349346&cks=ASS&assoc=BF4CA933-0872-4153-A3DD-1CF6139E24C0

(Den var dyrare när jag köpte den för 4 år sen). Det jag gillade med den var dess "litenhet" (Man vill ju inte hålla i en konservburk när man ritar... eller?). Dock har den bara 400 dpi. Jag har sneglat lite på gamingmissar med hög dpi...

Frågan:

Vilken mus tycker ni är bäst för just Grafisk produktion? Vilken använder ni? Tips? Spelar verkligen dpi någon roll om man inte lirar spel?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-19 14:17

Jag jobbar själv med RollerMouse Pro. Har tidigare hunnit slita ut en musfälla. Efter en släng av musarm, för ca tio år sedan, slutade jag att arbeta med mus och blev bra. Tycker personligen att man har bättre finmotorik-kontroll när man layoutar med en rullstångsfunktion.

Jag kan rekommendera Wacom Intuos, typ A4-storlek. En liten inlärningskurva i början, men ritar du är den fantastisk. Man vill aldrig tillbaka.

Om det ändå måste vara en mus, så rekommenderar jag faktiskt Microsoft Intellimouse Explorer. Har kört två modeller flitigt i snart tio år. De är faktiskt riktigt grymt bra, och jag har jämfört med Apples, Logitechs och några andra möss.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-19 20:14

Jag kan varmt rekommendera Logitech's MX518, underbart med snabbknappar för att ställa upplösningen +/-, sen tycker jag att det är skönt att den är lite 'stor' utan att vara klumpig för det, kombinationen gör att man kan hålla den väldigt 'stadigt' och ändå finlira.

1
Bevaka tråden