Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sommartid

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-01 16:14

Forumet sitter tydligen fortfarande kvar i vinterns iskalla grepp. Själv har jag omfamnat våren och njuter nu av de långa kvällarna.

Peter

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Forumet sitter tydligen fortfarande kvar i vinterns iskalla grepp. Själv har jag omfamnat våren och njuter nu av de långa kvällarna.

Peter

Nää det är nog du som har GMT tid. Gå in i dina inställningar och ändra till +1 så kommer det att stämma i fortsättningen

  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 17:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av adress@mac
Nää det är nog du som har GMT tid. Gå in i dina inställningar och ändra till +1 så kommer det att stämma i fortsättningen

Fast egentligen så har vi väl GMT+2 på sommaren. GMT+1 och CET är väl bara samma sak på vintern?

Jag bara hänvisar till 99mac egna uppgifter på sidan. GMT står väl för Greenvitch (vet ej hur det stavas) tid i GB varifrån åtminstone förr, all tid mättes. Dom har väl sommartid också, och således stämmer + 1 timme i Sverige, och kanske är det nu fortfarande + 1 timme till Finland från Sverige. Huu nu orkar jag inte mer, men något sådant tror jag att det är.... eller ?:p

  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 17:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av adress@mac
Jag bara hänvisar till 99mac egna uppgifter på sidan. GMT står väl för Greenvitch (vet ej hur det stavas) tid i GB varifrån åtminstone förr, all tid mättes. Dom har väl sommartid också, och således stämmer + 1 timme i Sverige, och kanske är det nu fortfarande + 1 timme till Finland från Sverige. Huu nu orkar jag inte mer, men något sådant tror jag att det är.... eller ?:p

Om jag fattat saker rätt så har britterna GMT på vintern och BST på sommaren. BST = British Summer Time = GMT+1

  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 17:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Wallström
Fast egentligen så har vi väl GMT+2 på sommaren. GMT+1 och CET är väl bara samma sak på vintern?

Där hade jag nog fel. CET och GMT+1 är nog alltid samma sak. Våran tidszon på sommaren heter tydligen CEST. Förvirrande saker det här. I fel tråd dessutom.
Hur flyttar man trådar till rätt forum?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Wallström
Om jag fattat saker rätt så har britterna GMT på vintern och BST på sommaren. BST = British Summer Time = GMT+1

GMT gäller året runt och är en tid som används av tex sjöfarten, GMT tar aldrig sommartd

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-01 22:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av adress@mac
Nää det är nog du som har GMT tid. Gå in i dina inställningar och ändra till +1 så kommer det att stämma i fortsättningen

Jag har rätt tid i mina inställningar, det är när jag inte är inloggad som forumet visar fel tid.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peth
Jag har rätt tid i mina inställningar, det är när jag inte är inloggad som forumet visar fel tid.

Så är det för alla, än så länge i alla fall:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-04-01 22:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av keysendal
GMT gäller året runt och är en tid som används av tex sjöfarten, GMT tar aldrig sommartd

Det stämmer inte. GMT ändras också. Tidigare, före 1995 har jag för mig, så var sommar/vintertidsförskjutningarna inte synkade, vilket leder till en del förrvirring. Men nu byter vi tid, iaf inom hela EU, samtidigt.

En parentes:
GMT är idag ersatt av UTC coordinated universal time, även Z-time, Zulu och Z

1
Bevaka tråden