Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlegat förbud mot inlägg om P2P

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt och sökte efter information om Shakespeer till macen och upptäckte då att det är förbjudet att diskuttera dessa saker. Varför?
Att diskuttera programvara som KAN användas för att piratkopiera känns ju väldigt tveksam. Ska man vara konsekvent bör man isåfall även förbjuda diskussioner om handbrake, MP3-rippers, FTP och liknande. Dessa KAN JU faktiskt också användas för att piratkopiera.
Jag förstår självklart att ni inte vill att det ska bli trådar fulla med hub-adresser, men att diskuttera programvaran är väl inte riktigt samma sak?

Nu var det så länge sedan dom där reglerna sattes att jag inte minns exakt hur diskussionerna gick men i princip gjorde vi nog en enkel kalkyl: hur mycket tillför P2P diskussionerna till sajten som helhet i jämförelse mot den badwill vi får ifrån mjukvaruleverantörer, återförsäljare, Apple etc mot varumärket 99.se/99mac.

Och hur mycket jobb blir det för moderatorerna att behöva dra gränserna i varenda diskussion?

Det gjorde situationen ganska enkel - om vi låter folk diskutera sånt på andra sajter så tappar vi lite content men slipper en massa problem.

Jag läste av någon anledning "Förlegad förhud" i rubriken. Månne vare det spriten?

Ursprungligen av henkebarn:

Jag läste av någon anledning "Förlegad förhud" i rubriken. Månne vare det spriten?

Och detta skrev du på ditt 2000:e inlägg dessutom!

Ursprungligen av henkebarn:

Jag läste av någon anledning "Förlegad förhud" i rubriken. Månne vare det spriten?

Man ser vad man vill se...

Ha, mitt 100:e inlägg )

Förresten, jag vill minnas att bl.a. Transmission har diskuterats en del...

Ursprungligen av LCR:

Man ser vad man vill se...

Ha, mitt 100:e inlägg )

Förresten, jag vill minnas att bl.a. Transmission har diskuterats en del...

Det är ju det jag retar mig på. Det är lite godtyckligt vad som får och inte får diskutteras

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är ju det jag retar mig på. Det är lite godtyckligt vad som får och inte får diskutteras

Nej, det är inte alls godtyckligt. Det finns en policy som forumledningen bestämt. Och de har rätt att fatta vilka beslut de vill angående förbjudna och tillåtna samtalsämnen.

Motivering till "Nej till diskussioner om P2P" hittar du i Björnströms inlägg ovan (inlägg #2 i tråden).

Motivering till "Ja till diskussioner om iPhone-upplåsning" hittar du t.ex i Björnströms inlägg i den här tråden:
http://www.99.se/feedback/248031-f-rbjuda-diskussioner-om-iphone-uppl-sning-fr-n-99-a-2.html

Ursprungligen av LCR:

Förresten, jag vill minnas att bl.a. Transmission har diskuterats en del...

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är ju det jag retar mig på. Det är lite godtyckligt vad som får och inte får diskutteras

Ja, men då diskuterar man själva applikationen, t.ex att någon har haft något tekniskt problem med den, vilket är tillåtet samtalsämne.

Då diskuterar man inte själva fildelningen, för det är inte ett tillåtet samtalsämne.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, men då diskuterar man själva applikationen, t.ex att någon har haft något tekniskt problem med den, vilket är tillåtet samtalsämne.

Då diskuterar man inte själva fildelningen, för det är inte ett tillåtet samtalsämne.

Jo, men jag hade problem med shakespeer, programmet och det visade sig att de två trådar jag hittade var låsta. Vad jag såg handlade det om tekniska fel på programmen. Skitsamma, jag tycker bara det är lite kasst att det inte är konsekvent!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-20 09:33
Ursprungligen av PeeMaN:

Jo, men jag hade problem med shakespeer, programmet och det visade sig att de två trådar jag hittade var låsta. Vad jag såg handlade det om tekniska fel på programmen. Skitsamma, jag tycker bara det är lite kasst att det inte är konsekvent!

Reglerna är ofta dragna genom att vi under en tid sett trender. Det har skapats en hel del shakespeer-trådar, majoriteten av dessa trådar handlade om piratkopiering och därför började vi stänga dessa.

Att vara konsekvent är precis vad vi är, när det diskuteras piratkopiering säger vi stopp. Sedan betyder inte detta att vi förbjuder alla diskussioner om program som kan användas för piratkopiering, utan vi ser hur vissa diskussioner urartar och sedan drar vi slutsatser om varför, och då kanske vi skriver in något i reglerna.

Sedan har ju vissa program ett syfte att enbart utbyta warez, medan andra program kan användas för det men syftet är något annat. Sådana aspekter är ju givetvis något som spelar in när vi tar beslut om vilka regler som ska gälla och inte.

Men att diskuttera hur man hackar upp iphone räknas som goodwill mot apple?

Ursprungligen av PeeMaN:

Men att diskuttera hur man hackar upp iphone räknas som goodwill mot apple?

Du är medveten om att detta redan varit uppe och diskuterats i oändlighet i tidigare trådar?

Sedan beror det också en del på vad frågan gäller. Frågor som brukar vara helt okej är t. ex. vad ska jag ställa in för inställningar för att optimera hastigheten i Transmission. Däremot är det inte alltför lämpligt att t. ex. skriva "jag lyckas inte ladda ner Adobe CS4 genom Shakespeer, den tycker bara att filen är korrupt <skärmdump>, hur gör jag?"

Min tråd om shakespeer stängdes illa kvickt när frågade om minneshanteringen i programmet... Inte direkt så mycket snack om wärsch-spridning då, tycker inte jag.
Men not to worry, jag har släppt det nu

Dock borde det finnas en frihet att prata om vilken programvara man vill, sålänge det inte rör fildelningen i sig. Men det är ju bara min åsikt.

1
Bevaka tråden