Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modda gammal radio för att koppla in Airport express

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag behöver ett tips för att modda en gammal Dux bordsradio för att göra den mer 2008.

Den har en ingång på baksidan med fem hål, markerad med ett rullband. Bredvid sitter en knapp som jag antar slår av och på den här ingången.

Jag vill koppla in min Airport express för att förutom FM-radio få all musik på datorn trådlöst till radion, hotta upp den lite alltså.

Jag tänkte borra ett hål i baksidan bredvid den gamla kontakten och sätta en 3,5 mm stereoingång. Sedan flytta kopplingarna från den gamla kontakten till den nya och koppla in Expressen.

På insidan sitter det tre sladdar, svart vit och blå, till kontakten. Vit och blå går till den här tryckknappen och den svarta till volymen.

Min fråga är om jag ska skaffa en 3-polig stereokontakt för chassimontering typ den här Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag och helt enkelt flytta över trådarna? Kan det fungera?

Någon som har en bättre eller enklare lösning, eller något tänkvärt på vägen? Tror ni att det kommer att fungera, givet att jag löder rätt kabel på rätt ställe?

Tycker att det skulle vara kul med en radio från 60-talet som det går att strömma musik till. I förlängningen borde förstås Expressen gömmas inuti radiolådan.

Tacksam för tips!

Max

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-19 01:16

Försök hitta en DIN-minitele-sladd alternativt tillverka en sådan själv. Enklare att fixa en kabel än att fixa inne i radion. Denna finns på ebay t ex:

Edit: Alltså "DIN till minitele"

DIN-uttaget du visar bör vara en vanlig linjeingång, så ovanstående adaptersladd skall funka om Expressen har linje ut.

Försök inte löda DIN-kablar själv - om du inte vill förstöra julhelgen för dina närmaste med dina frekvent utstötta kraftuttryck. Minst lika svårlödd som en Scart (en annan av humhums största triumfer i världen...)

Jag tänkte inte utanför radiolådan!

Har hittat en DIN-2xRCAsladd och har en RCA-minitele så då löser det sig utan att göra våld på radion, eller omgivningen.

Tack för tipsen, nu blir det fart i köket.

Max

1
Bevaka tråden