Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker erfarenheter från nya MBP med SSD

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-08 11:47

Sitter i funderingar på att byta min 2007 års MBP mot nya MBP och då undrar jag om någon här valt SSD disk och har något att säga om den nya tekniken jämfört mot vanlig hårddisk?
Dvs. är den snabbare (uppstart eller vid vanlig användning)?
... är den tystare?
... verkar den vara strömsnålare?
... några nackdelar (förutom storleken då)?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-11 16:55

Hittade benchmark HDD -> SSD

Ingen??

Nåväl, jag hittade ett benchmark som gav en del svar"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-11 22:08

SSD har lägre söktid så system/programstart går mycket snabbare. I och med att den inte är mekanisk så är den helt tyst. Enda nackdelen bortsett från storleken är väl priset. Jag hade tänkt köpa en snabb SSD och sätta in i min när de har gått ner lite i pris.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 22:59

jag önskar jag hade svar, men sitter i samma båt som du och vill byta till SSD

Räcker 512 GB - Snart här...

In addition to the 2.5-inch, 512GB drive, the 43nm NAND SSD family also includes capacities of 64GB, 128GB, and 256GB, offered in 1.8-inch or 2.5-inch drive enclosures or as SSD Flash Modules. Samples of the new drives will be available in first quarter (January to March) 2009, with mass production in the second quarter (April to June) 2009.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-18 22:37
Ursprungligen av Micke W:

In addition to the 2.5-inch, 512GB drive, the 43nm NAND SSD family also includes capacities of 64GB, 128GB, and 256GB, offered in 1.8-inch or 2.5-inch drive enclosures or as SSD Flash Modules. Samples of the new drives will be available in first quarter (January to March) 2009, with mass production in the second quarter (April to June) 2009.

Men man vill ju gärna ha ett någerlunda vettigt pris samt bra läs/skrivprestanda.

Ursprungligen av Amazon:

Men man vill ju gärna ha ett någerlunda vettigt pris samt bra läs/skrivprestanda.

Läs 240 MB/s
Skriv 200 MB/s

Ganska imponerande. Pris och kostnad är relativt. Vill man vara på topp så kostar det

Har du cash kan du ju annars alltid prova att installera OSX på ett http://www.sandisk.com/Corporate/Default.aspx?CatID=1658 om det fungerar. Snabb start men ändå med utrymmet från din redan installerade HDD.

1
Bevaka tråden