Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.6 är släppt

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 10:51
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Tidigare har jag kunnat välja om jag vill ha Bättre prestanda, Normalt eller Längre batteritid. Det kan jag inte göra via menyraden längre utan måste gå in i strömsparinställningar. Är det inte så för er?

Ja vad snackar jag om? Samma här såklart. Jag tror jag missförstod dig. Det är så på alla bärbara förutom de senaste med dubbla grafikkort.
Man undra om Apple har ordnat så det ställs in dynamiskt nu? Sådant skulle man önska att Apple informerade om.

Tillägg: Fast de iställningarna finns ju kvar under Systemisällningar > Strömsparare. Jag förstår inte.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-12-17 13:24
Ursprungligen av acke:

Ja vad snackar jag om? Samma här såklart. Jag tror jag missförstod dig. Det är så på alla bärbara förutom de senaste med dubbla grafikkort.
Man undra om Apple har ordnat så det ställs in dynamiskt nu? Sådant skulle man önska att Apple informerade om.

Tillägg: Fast de iställningarna finns ju kvar under Systemisällningar > Strömsparare. Jag förstår inte.

Det enda jag har märkt på min MacBook är att batteritiden är kortare än innan, även fast jag valt bättre strömbesparing. Mindre kul.

Sen så krashade Safari och därmed försvann alla automatiska inloggningar på diverse internetsidor. Om det har med uppgraderingen att göra eller inte vet jag inte. Men surt.

Ursprungligen av knappen:

Det enda jag har märkt på min MacBook är att batteritiden är kortare än innan, även fast jag valt bättre strömbesparing. Mindre kul.

Det här har hänt förut med andra uppdateringar.

Mindre kul är väl ganska snällt... Katastrofalt rent tekniskt sett!!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-12-17 20:37
Ursprungligen av LCR:

Det här har hänt förut med andra uppdateringar.

Mindre kul är väl ganska snällt... Katastrofalt rent tekniskt sett!!

Snart 30 år sen man flög till månen. Men man har fortfarande inte batterier som håller mer än några timmar.

Ursprungligen av knappen:

Snart 30 år sen man flög till månen. Men man har fortfarande inte batterier som håller mer än några timmar.

Fast det här handlar inte om batterierna utan att det blir SÄMRE
batteriprestanda efter en uppdatering...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-12-18 22:00
Ursprungligen av knappen:

Sen så krashade Safari och därmed försvann alla automatiska inloggningar på diverse internetsidor. Om det har med uppgraderingen att göra eller inte vet jag inte. Men surt.

Nu igen. Någon annan vars Safari glömmer allt hela tiden? Har hänt tre ggr sedan uppdateringen.

Ursprungligen av acke:

Ja vad snackar jag om? Samma här såklart. Jag tror jag missförstod dig. Det är så på alla bärbara förutom de senaste med dubbla grafikkort.
Man undra om Apple har ordnat så det ställs in dynamiskt nu? Sådant skulle man önska att Apple informerade om.

Tillägg: Fast de iställningarna finns ju kvar under Systemisällningar > Strömsparare. Jag förstår inte.

Det förklarar saken.
Jag kollade på min MacBook Pro som är av den senaste modellen och där har snabblänkarna aldrig funnits, men jag kommer ihåg de från min gamla MacBook.

  • Medlem
  • 2008-12-18 23:52
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Tidigare har jag kunnat välja om jag vill ha Bättre prestanda, Normalt eller Längre batteritid. Det kan jag inte göra via menyraden längre utan måste gå in i strömsparinställningar. Är det inte så för er?

Jag har inte dessa val i min 10.5.6 men jag har det i 10.4.11.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-16 22:58

Min visar Strömsparinställningar, länkar till Systeminställningar.
Så var det inte tidigare.

Yes!!

  • Medlem
  • 2008-12-16 23:18
Ursprungligen av Yes:

Min visar Strömsparinställningar, länkar till Systeminställningar.
Så var det inte tidigare.

Yes!!

För mig är det som vanligt, jag kommer rakt in i rätt inställningspanel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 08:29

Det har försvunnit för mig med

visste inte att man kunde välja där innan heller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 12:15

Då allt funkar prima med 10.5.5 gör jag nog som vanligt och väntar ett par veckor innan jag uppdaterar.

konstigt, jag tror min är uppe på 100% i health enligt istatpro mot 99% innan? Men det kanske inte är samma sak?

Modet här är Eindhoven är '90-tal men utan ironi..

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-12-18 14:16

Har noterat några saker på min Macbook med 10.5.6:

1. Att byta fönster med alt+tab "lägger av" ibland - måste starta om för att "komma tillbaks"

2. Vissa program låser sig, och förhindrar avstängning - går inte att tvångsavsluta. Sist gällde det skrivardrivrutinen, tror jag...

Måsta säga att jag är förvånad - alla tidigare uppdateringar har gått som tåget, medan denna verkar ha gjort min Macbook instabil...

/Uffe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 15:08
Ursprungligen av uffez:

2. Vissa program låser sig, och förhindrar avstängning - går inte att tvångsavsluta. Sist gällde det skrivardrivrutinen, tror jag...

Jag har råkat ut för detta två gånger, men jag har ingen aning om det är 10.5.6 eller något annat. Jag testar mobilt bredband, så det kan ju vara de drivrutinerna, sedan bytte jag ikoner med CandyBar (men det borde inte påverka något). För att nämna ett par av sekerna..

Programmen som hängt sig är Word 2008 eller iDisk och programmet man kopplar upp det mobila bredbandet (men jag är osäker)

  • Medlem
  • 2008-12-18 23:55
Ursprungligen av uffez:

Har noterat några saker på min Macbook med 10.5.6:

1. Att byta fönster med alt+tab "lägger av" ibland - måste starta om för att "komma tillbaks"

alt+tab? Du menar inte

cmd+<
Ursprungligen av Baron:

alt+tab? Du menar inte

cmd+<

Om så är fallet så har jag märkt det och jag har INTE uppgraderat till 5.6...

Visserligen kan jag kolla själv, men det är roligare att fråga här...

Ligger alla Mac OS X uppdateringar kvar för nerladdning eller
försvinner de så fort nästa kommit ut ?

Som tur är har jag X.5.5 nerladdad, men andra versioner ?

Finns de på någon mindre publicerad/mer svåråtkomlig sida ?

http://support.apple.com/downloads/ finns alla uppdateringar, både nya och gamla.

EDIT: Nåja, alla var väl att ta i, men det mesta till OS X i alla fall.

Hm, svåråtkomligt var det inte...

är det någon som märkt något om "improved graphics in iChat"?

(har bara noterat att om man skickar en "special character" så fungerar det bara på mac..
skickar man en snögubbe så kommer det japanska (eller kinesiska) tecknet för snö upp..men det fanns nog redan uppdateringen, bara att julstämningen saknades..)

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-12-18 22:16

Bara jag och doomas som har fått buggen med att kryssrutan:
"Knacka med två fingrar för klickning med sekundärknappen" ( i systeminställningar, styrplatta) ser skum ut?

..trodde först det var en allmän bugg men ingen annan här verkar fått skönhetsmissen, eller?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-12-18 22:20

Verkar bara vara när svenska är valt som huvudspråk i systeminställningar. Jag bytte till engelska då ser det normalt ut.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-12-18 22:25
Ursprungligen av onnyt:

Verkar bara vara när svenska är valt som huvudspråk i systeminställningar. Jag bytte till engelska då ser det normalt ut.

Ok men om det är en allmän bugg kommer det förhoppningsvis en fix, egentligen är det ju mest en skönhetsmiss, men alltid lite retligt med sådana också

Tar texten bara upp en rad i engelska?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-12-18 22:39

Så här ser det ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 22:51

Eller så här om man har äldre MBP och svenska =D

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-12-18 22:54
Ursprungligen av doomas:

Eller så här om man har äldre MBP och svenska =D

Så ser mitt också ut.

På engelska verkar det se helt anurlunda ut, eller har det kanske med datromodellen att göra? Det där med tre och fyra fingrar finns ju inte på svenska iallfall.

Jag har sj än MacBook (vit) från i sommras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 23:20

Det är de nya "unibody"-böckerna som stödjer upp till fyra fingrar. MBP från jan/feb 2008 har funktioner för tre fingrar. Jag vet inte hur det är med vanliga MacBook från samma tider..

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-01-13 17:00

Det går inte att söka på servrarna längre! Mycket irriterande... Inte för att sökfunktionen var jättebra innan, men nu funkar den inte alls.

cmd+< funkar inte i finder :(, men det funkar i övriga program.

En positiv sak är att en bugg som dök upp i samband med förra uppdateringen gällande utskrifter från indesign nu är löst.

Bevaka tråden