Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Så här gör du avancerade sökningar på 99.se

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här finns lite tips på hur du kan göra avancerade sökningar i vår databas med fler än 1.5 miljoner inlägg:

Grunder

+ Ett plus framför ordet innebär att det måste finnas med i sökresultatet.

- Ett minus framför ordet innebär att det inte får finnas med i sökresultatet.

> < Används för att öka eller minska ett ords relevans i sökningen.

* Asterisk tecknet läggs intill ett ord för att hitta alla variationer på ordet.

" En fras som läggs inom dubbla "hartassar" ger svar exakt som frasen är skriven. Observera att sökningen inkluderar eventuella kommatecken, punkter och annat som ingår i frasen. Observera att du inte kan söka på fraser som innehåller ord kortare än tre tecken eller som ingår i våra stoppfraser över vanliga ord. Exempelvis kan du inte söka på "om internet" eftersom ordet om är två tecken och är alldeles för vanligt.

Exempel på sökningar:

Apple MacBook Ger sökresultat som innehåller antingen Apple eller MacBook.

+Apple +MacBook Ger sökresultat som innehåller både Apple och MacBook.

+Apple MacBook Ger sökresultat som innehåller Apple och resultatet visas längre upp om det även innehåller MacBook.

+MacBook -Pro Visar sökresultat som innehåller MacBook men inte Pro.

Power* Visar sökresultat som Power men även PowerPC, Powerbook och PowerMacintosh.

"Billiga datorer" Visar sökresultat som innehåller exakta frasen, t ex "billiga datorer säljes" men inte "billiga bärbara datorer säljes" eller "billig dator".

Avancerat

( ) Kan användas för att gruppera ord och kan även nästlas med varandra.

~ Används för att minska ett ords relevans men förbjuder det inte som ett - tecken gör. Kan vara bra om man vill ta bort "brus" från sökningar.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-18 13:24

Felrapport:

Verkar inte fungera helt ok. Kolla t.ex. tråden http://www.99.se/musiklounge/121588-dr-mmar.html. Sök på drömmar. Hur jag än söker så får jag inte upp den tråden. Borde gå med en enkel "sök på rubrik", men icke.

Ursprungligen av Arete:

Felrapport:

Verkar inte fungera helt ok. Kolla t.ex. tråden http://www.99.se/musiklounge/121588-dr-mmar.html. Sök på drömmar. Hur jag än söker så får jag inte upp den tråden. Borde gå med en enkel "sök på rubrik", men icke.

Fungerar i alla forum utom musikloungen - det forumet har några superduper trådar på 5000+ inlägg som gör att sökningarna spårar ur (varenda ord finns ju med i dom). Jag råkade ut för att varje ämne jag sökte på fanns i tråden "skrik" så jag stängde av musiklounge från sökningar.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-12-18 18:42
Ursprungligen av Björnström:

Fungerar i alla forum utom musikloungen - det forumet har några superduper trådar på 5000+ inlägg som gör att sökningarna spårar ur (varenda ord finns ju med i dom). Jag råkade ut för att varje ämne jag sökte på fanns i tråden "skrik" så jag stängde av musiklounge från sökningar.

Detta upplever jag ett problem med sökningen. Om jag exempelvis vill hitta något som bara handlar om macbooken och då skriver -pro. Då kommer ju inte relevanta trådar med som råkar innehålla pro, det kan ju beror på flera anledningar t.ex. att någon dragit en parallell till macbook pro, eller kanske skriver om professionella användare som pro?

Vore det inte då vettigt att kunna söka inom samma inlägg på något sätt? Eller dela upp det i relevans, hundra macbook men ett pro.

Jag vet inte riktigt om min poäng gick fram, men jag tycker det är svårt att söka. Det har jag även sagt i enkäten, och jag gissar att det är för att folk i allmänhet också tycker det som den här tråden finns.

Ursprungligen av enkel:

Vore det inte då vettigt att kunna söka inom samma inlägg på något sätt? Eller dela upp det i relevans, hundra macbook men ett pro.

Jag vet inte riktigt om min poäng gick fram, men jag tycker det är svårt att söka. Det har jag även sagt i enkäten, och jag gissar att det är för att folk i allmänhet också tycker det som den här tråden finns.

Men han skriver ju hur man gör för att öka/minska relevansen på vissa sökord.

Ursprungligen av enkel:

Detta upplever jag ett problem med sökningen. Om jag exempelvis vill hitta något som bara handlar om macbooken och då skriver -pro. Då kommer ju inte relevanta trådar med som råkar innehålla pro, det kan ju beror på flera anledningar t.ex. att någon dragit en parallell till macbook pro, eller kanske skriver om professionella användare som pro?

Vore det inte då vettigt att kunna söka inom samma inlägg på något sätt? Eller dela upp det i relevans, hundra macbook men ett pro.

Jag har löst precis detta genom att ställa in den avancerade sökfunktionen att söka i enskilda inlägg istället för diskussioner. Klicka på "sök" i menyraden och skriv din avancerade sökformel så hittar du vad du söker!

  • Medlem
  • 2008-12-18 15:15

Ur ett adminperspektiv så vore det smutt om det fanns ett enkelt sätt att splitta sådana megatrådar till flera mindre trådar. För att minska databaslast och annat.

Ursprungligen av jgb:

Ur ett adminperspektiv så vore det smutt om det fanns ett enkelt sätt att splitta sådana megatrådar till flera mindre trådar. För att minska databaslast och annat.

vBulletin rekommenderar att inte tillåta så långa trådar av tekniska skäl men vi har låtit det passera. Vem vet - det kanske kommer en lösning på sånt här i Januari?

Ursprungligen av Björnström:

Här finns lite tips på hur du kan göra avancerade sökningar i vår databas med fler än 1.5 miljoner inlägg:

De här tipsen tackar vi för det kommer att komma till nytta. Det kanske finns fler användartips och skrivna och oskrivna regler att samla på något ställe om inte annat så för att avlasta moderatorerna.

Nu har jag inte ännu behövt använda nya sökfunktionen.
Men SHIT vad bra jobbat av er!
Kudos kudos kudos!
Guldstjärna i kanten och alla andra metaforer ni kan komma att tänka på.

  • Medlem
  • 2008-12-19 11:22

hej! hade en tråd som hett "citat 2008" som verkar ha försvunnit. har sökt och hittar den inte.

  • Medlem
  • 2008-12-19 11:23

Man kan inte längre hitta trådar man själv har skapat som ligger i musikloungen. Det här borde fixas.

Ursprungligen av Björnström:

Fungerar i alla forum utom musikloungen - det forumet har några superduper trådar på 5000+ inlägg som gör att sökningarna spårar ur...

En enkel lösning är väl att skapa ett eget subforum för Skrik och andra galet långa trådar.

Jaha.. det var därför jag inte hittade "dagens garv" när jag sökte på just "dagens garv"..

1
Bevaka tråden