Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn startar om när jag stänger av den!!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!!

Jag har en PowerMac g4 (Quicksilver) med Mac Os x (10.5.6).När jag stänger av datorn från Apple-menyn, så startar den om sig istället, med den skillnaden att den bara kommer till en blå skärm, och blir kvar där.

Om jag däremot väljer "Starta om..." från Apple menyn så startar den om helt normalt, och stannar snällt vid inloggningsfönstret.

Jag har bytt datorns interna batteri, då jag trodde att det kanske kunde ha något med mitt problem att göra, men det hjälpte inte.

Är det någon som har en lösning, för datorn verkar inte fatta att jag vill stänga av den.

Tack på förhand!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-18 18:04

Om du inte hittar på något annat så kan du (åtminstone tills det dyker upp en fix) skriva följande i ett terminal-fönster för att stänga av maskinen:

sudo shutdown -h now

Skriv in ditt vanliga lösenord och tryck enter så stängs maskinen av.

mvh
/genell

Ursprungligen av genell:

Om du inte hittar på något annat så kan du (åtminstone tills det dyker upp en fix) skriva följande i ett terminal-fönster för att stänga av maskinen:

sudo shutdown -h now

Skriv in ditt vanliga lösenord och tryck enter så stängs maskinen av.

mvh
/genell

Tack för tipset, men datorn startade bara om, som vanligt .

Jag hittade mitt problem här på Apples support-sida, men deras lösning funkade inte heller, jag tog bort min dvi-kabel och satt dit en vga istället, ingen förändring.

Det konstiga är att jag har samma grejer som jag haft de senaste två åren, och fram tills nu har detta fenomenet aldrig uppkommit.

Jag ska kanske tillägga att jag har en HP skärm samt att jag har bytt ut grafikkortet till ett Ati Radeon 9800 Pro, men som jag nämnt tidigare, så har jag kört med dessa grejer i minst 2 år utan bekymmer.

Om du skapar en ny användare, loggar in som denna. Har du samma problem då?

det har jag inte provat, ska testa det också. Jag hittade en person på nätet som hade mitt problem, i hans fall var det en usb-enhet som var orsaken. Jag ska prova båda metoderna imorgon, jag hör av mej med resultat.

Problemet är (antagligen) löst!!

Ok, jag var tvungen att följa testet med usb-enheterna. Jag har ett usb2-kort i datorn också, och det verkar som om mina harman kardon högtalare, inte gillade att sitta i usb2-kortet. När jag flyttade dom till den inbyggda usb-kedjan, samt flyttade shuffle-dockan till usb2-kortet, så gick datorn att stänga av.

Jag vet inte vilken av de två åtgärderna som fixade problemet, men jag har testat att stänga av ett flertal gånger efter detta, och det har fungerat varje gång.

Imorgon ska jag ändå laborera med det lite, jag skall sätta tillbaka högtalarna i usb2-kortet för att se om problemet återkommer. Just nu orkar jag inte, behöver slappna av lite ;-).

Tack så hemskt mycket för era tips i alla fall, detta höll på att göra mej mer gråhårig än jag var innan.

1
Bevaka tråden