Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boota Intel-Leopard på PPC iMac genom FireWiremode?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jo, det jag vill är att använda min MacBook Pro med Leopard på genom min iMac globe.

Globen klarar Leopard, men fungerar det om jag bara kopplar in MBP in i iMac genom FW och bootar MBP-Leoparden som startskiva?

Tacksam för snabbt svar!

Har en gång installerat Leopard på en extern disk via en iMac PPC. Den installationen bootade jag sedan upp i en Powerbook Ti 400Mhz, segt men fungerade, lite strul ibland med grafiken på Cover flow funktionen, för dåligt grafikstöd på PB:en. Den externa disken har jag även kört på en jobbmaskin, en Powermac 1.6 GHz, fungerade alldeles utmärkt. Hade det som demonstration när Leopard var nytt.

Vet inte hur det är med systemet när det redan finns på en intel-mac och ska sedan bootas via en PPC-mac. Men det är väl inte mer än att bara testa och se om det går att boota, om du startar Macbooken i Firewire Target-mode (Håll ner T när du startar Macbooken eller gå in i Systeminställningar>Startskiva och väj där.) och koppla in den och välj den sedan som startdisk i Globendatorn.

De olika arkitekturerna har olika partitionsmappar (heter det så på svenska ?)
och det kan bli lite knöligt, men kan likväl gå, då man manuellt väljer vilken
typ av partiotionsmapp man vill ha; PPC, Macx86 eller PC.

Gör man bara det rätt så borde det gå att installera, men det går inte att
starta iMacen från MacBook Pron.

Eller så kan du använda MacBook Pron som extern hårddisk, installera systemet som
iMac system, men då kan inte MacBook Pron starta från det systemet.

Nej, det fungerade ju inte. Det kom inte fram någon MBP partition på iMac när jag startade den. 0 poäng där.

Läs inlägg #3

MBP har GUID partitionsmapp för att kunna starta en Mac som kör
x86 arkitektur och därför kan du då inte starta en PPC Mac med
den hårddisken/systemet. Tämligen logiskt...

Jag skrev inlägg #4 ifall du menade att du ville använda MBP som
extern hårddisk, men det låter ju lite korkat nu i efterhand...

Ursprungligen av martin_stenmark:

Jo, det jag vill är att använda min MacBook Pro med Leopard på genom min iMac globe...
Tacksam för snabbt svar!

Menar du att du vill använda iMacen som en extern bildskärm till din MBP? I så fall kan kanske denna programvara vara värd att testa.

1
Bevaka tråden