Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word-mallar på Mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Goddag, alla skärpta!

Står inför en rejäl utmaning......som en relativt färsking i denna bransch så har jag fått i uppgift att skapa ett antal word-mallar. Har ingen som helst erfarenhet av dessa små underverk, men med en positiv inställning och en sjuhelvetes vilja ska jag helt enkelt lyckas att få fram dessa.

Frågan är dock: I vilket program görs dessa bäst och enklast? Direkt i word eller kan jag köra InDesign? Har försökt att hitta en utförlig steg-för-steg-beskrivning, men har inte lyckats.

Förhoppningsvis så finns det någon spjutspets därute som kan ge ett par tips? Förslag på någon lättförståelig bok som kan hjälpa till?

/ Gugge

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-24 15:36

Jag har svårt att föreställa mig att man gör Word-mallar i något annat program än just Word - eller InDesign-mallar i något annat program än InDesign eller etc etc.
(Nej, jag är inte sarkastisk.)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-24 17:48

Använd Word. Jag kan tänka mig att det är besvärligt, om ens möjligt, att konvertera InDesign till Word så att det fungerar.

Jo, det är Word som gäller
Ska de kunna användas på på Windows och Mac så tänk på att
- typsnitten är större på Windows - fyll inte sidorna helt
- testa ev macron, fält med fälkoder etc noga på båda plattformarna

Hur det är i nya word vet jag inte men tidigare skulle de sparas som .dot
Kanske bara ett x på slutet ...

Mycket grundläggande finns hos Jonas Webresurs
http://www.jonasweb.se/sidor/programkunskap/word/avancerad/dokumentmall.htm#4

OCH använd endast standar-standard-typsnitt!
Kör bilder på annat som måste vara i specialtypsnitt (t ex under logga)

Hmmm.....det blir nog en intressant och jobbig helg.....
Tack för tipsen hittills. Om ni kommer på något nytt, släng iväg en rad till.

I Word. Tänk inte ens på att göra dem någon annanstans. Alla andra lösningar skulle skapa massor med merarbete och ge ett sämre resultat.

Till skillnad mot vad många tror är Word ett extremt kraftullt program där man kan göra väldigt mycket. Det är inte alltid lätt men det är bara att sätta sig in i hur det funkar så kommer det att gå bra

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-12-18 11:38

Har liknande frågor, jag försöker montera en EPS-logo i mitt worddokument vilket funkar fint på macen, men när kunden ska öppna dokumentet syns logon med en svart bakgrund runt, och blir så när hon skriver ut.
Hos mig fungerar allt lysande. Har testat som .dot och dotx... men samma problem med båda...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 14:47

Gör skissen i indesign så det känns bra, sedan ska den göras klart i Word.
Prova inte ens någon annan habrovink det är omöjligt.

Om du ska ha mallar för 2003/04 och 2007/08 Så måste du göra 2 stycken

/Tangen

Har ett problem som rör mina wordmallar. De blir hos vissa ohemult stora.... Har en mall gjord på Mac med ett sidhuvud och en sidfot i form av bilder. Dessa bilder är 100 respektive 200 Kb. Den färdiga mallen med inbakade filer, ej länkade, blir på 240kb.
När mottagaren som sitter på PC öppnar den, skriver in en text och spara den blir den på 7 Mb. En hiskelig skillnad. Jag mailade mallen till en kollega som också sitter på PC. Han fick en 380 kb stor fil när han gjorde samma sak. Någon bra lösning på problemet?

BIlderna som är inbakade är från början JPEG sparade från photoshops spara för webfunktion. Jag kör word 2008 mac. Kund kör nog betydligt äldre PC-variant.
Jag sprara som .dot för word-97 ocha mailar till kund.

/martin

1
Bevaka tråden