Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stäng macbook utan vila?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-12-17 18:14

Undrar om det finns nåt sätt att stoppa att min Macbook går i viloläge när jag stänger "locket" (eller vad det kallas)...t.ex. så jag kan stänga den och ställa den åt sidan när jag kollar på DVD på min extra skärm...eller att den fortsätter spela musik från iTunes...

tycker bara den ser snyggare ut stängd om den inte ska användas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 18:22

Detta har jag också försökt att uppnå men bara sett knepet om man har tangentbord och en extern skärm ansluten... men om någon kan nåt knep så vore även jag väldigt tacksam.

Installera Insomniax. Ett program där du enablar att den inte ska somna då du stänger locket. Det fungerar jätte bra för mig.

Download InsomniaX for Mac - Disable sleep mode on an Apple Laptop. MacUpdate Mac System Software Downloads

På länken finns även en bild där dem visar hur man fixar det.

//Joakim

Ursprungligen av JoakimJohansson:

Installera Insomniax. Ett program där du enablar att den inte ska somna då du stänger locket. Det fungerar jätte bra för mig.

Download InsomniaX for Mac - Disable sleep mode on an Apple Laptop. MacUpdate Mac System Software Downloads

På länken finns även en bild där dem visar hur man fixar det.

//Joakim

Men, finns det inte en inställning som gör att skärmen släcks när man stänger locket?
Och då att den externa skärmen självklart fortsätter lysa...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-12-17 21:00

Tack så mycket!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-17 21:16

Ehm, vill inte förstöra stämningen men jag upplevde att min Powerbook blev väldigt varm när jag gjorde så, speciellt om jag körde fler program samtidigt eller jobbade med grafik. Inte ens att jag hade datorn på ett ställ hjälpte - luftflödet var OK under och från sidorna....

När jag lyfte på locket så var skärmen väldigt varm på insidan så jag vågade inte göra det fler gånger. Visst är de nyare laptops effektivare och kanske lite svalare än min PB men jag vill bara varna dig och rekommendera att testa dig fram. Kör i en timme och kolla vad som händer osv...

Bärbara datorer, bland annat MacBook och PowerBook är byggda för att kunna köras hopfällda. Det har man kunnat på Apple-datorer sedan mitten av förra decenniet. Det enda egentliga undantaget är iBook som inte riktigt är som andra barn, men de andra ska klara det.

Ursprungligen av Marcus K:

Bärbara datorer, bland annat MacBook och PowerBook är byggda för att kunna köras hopfällda. Det har man kunnat på Apple-datorer sedan mitten av förra decenniet. Det enda egentliga undantaget är iBook som inte riktigt är som andra barn, men de andra ska klara det.

Ja, uppenbarligen tycker ju apple också att man ska kunna köra med det stängt då man kan köra grejer på extern skärm med usb-tangentbord och mus.
Hänvisar till den här tråden: http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/256570-risk-f-r-inbr-nning-p-macbookens-sk-rm.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-26 17:48
Ursprungligen av Marcus K:

Bärbara datorer, bland annat MacBook och PowerBook är byggda för att kunna köras hopfällda. Det har man kunnat på Apple-datorer sedan mitten av förra decenniet. Det enda egentliga undantaget är iBook som inte riktigt är som andra barn, men de andra ska klara det.

Det var inga problem att göra det med en ibook under normala omständigheter heller. Insug på sidan och utblås där bak. Har själv prövat att koppla ur sensorn och köra den stängd under längre perioder.

Kanske tänka på att stänga av skärmbelysningen? Det kan hjälpa rätt mycket faktiskt, med värmen som synpunkt...

Kan man inte bara gå till Systeminställningar -> Bildskärmar och dra ner Ljusstyrkan till noll innan man sätter igång InsomniaX och stänger locket..? Visst vore det bekvämt om detta sköttes automatiskt och skärmen stängdes av helt och hållet, men det kanske är ett alternativ till dess att det fixas automatiskt..
Eller släcker man den externa skärmen då oxå kanske?

Ligger man med temperaturer > 40°C kring batteriet så leder det snabbt till inlägg som : Mitt batteri är redan knäckt efter ett halvår. Vad göra?

Kolla med iStat Pro någon gång vad tempen vid enclosure base visar, efter det att locket varit stängt, speciellt på sommaren.

Ursprungligen av Matrix:

Ligger man med temperaturer > 40°C kring batteriet så leder det snabbt till inlägg som : Mitt batteri är redan knäckt efter ett halvår. Vad göra?

Kolla med iStat Pro någon gång vad tempen vid enclosure base visar, efter det att locket varit stängt, speciellt på sommaren.

Jag har undersökt med iStat, och min "enclosure base" överstiger inte 40°c, men hur är det med de andra temperaturerna? Hur varm får hårddisk, processor och grafikkort mm bli utan att de tar skada?

De temperaturer jag får är som följer:

HD 43°c
CPU 82°c
Enclusure base 36°c
GPU 62°c
GPU heatsink 63°c
Heatsink A 48°c
Heatsink B 44°c
Mem controller 59°

Jag har visserligen en Pro, men jag gissar att det är onödigt att skapa en ny tråd i MBP-forumet om det finns en här.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-25 21:12

82 grader på CPU, tycker åtminstone jag låter lite halvfarligt...

Ursprungligen av CaptainWolff:

Jag har undersökt med iStat, och min "enclosure base" överstiger inte 40°c, men hur är det med de andra temperaturerna? Hur varm får hårddisk, processor och grafikkort mm bli utan att de tar skada?

De temperaturer jag får är som följer:

HD 43°c
CPU 82°c
Enclusure base 36°c
GPU 62°c
GPU heatsink 63°c
Heatsink A 48°c
Heatsink B 44°c
Mem controller 59°

Jag har visserligen en Pro, men jag gissar att det är onödigt att skapa en ny tråd i MBP-forumet om det finns en här.

Efter lite mer efterforskning så ser jag att datorn blir lika varm om man har locket öppet.

Vid båda tillfällena har programmet "seti@home" körts, som använder all tillgänglig processorkraft för forskningsberäkningar, för att göra temperaturmätningarna vid så stor ansträngning som möjligt.
Stänger man av programmet så hamnar man på ungefär 60°c och marginellt mindre om man har locket öppet.

Anledningen att jag undrar är att jag funderar på att skaffa en ny mindre bärbar mac och låta min mera släpbara dator stå och bli server i stället.

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-12-27 01:55

jag kan tippsa om sleepless som jag börjat använda då jag aldrig stänger av datorn (tankar...data...dygnet runt, lots of data) så då är det bekvämt att sätta skärmen i viloläge, stänga locket, och datorn tickar tyst och snällt på.

Jag har detta mode aktiverat i programmet: "Prevent sleep with lid closed, allow screen to sleep"

Innan man droppar ner skärmen är det som sagt bra att sätta den i vila då man ändå inte nvänder den, vilket det finns ett kortkommando för, tryck: shift + alt + eject

På min bärbara PC (ca 5 år gammal) så finns det redan inställningar i XP där jag kan välja vad datorn ska göra när jag stänger locket.. Bl.a. att släcka ner skärmen utan att sätta själva datorn i viloläge.. Varför finns inte en sådan basfunktion i Mac OS X..?

Ursprungligen av Pain Reaper:

På min bärbara PC (ca 5 år gammal) så finns det redan inställningar i XP där jag kan välja vad datorn ska göra när jag stänger locket.. Bl.a. att släcka ner skärmen utan att sätta själva datorn i viloläge.. Varför finns inte en sådan basfunktion i Mac OS X..?

Ja, på PC-sidan kan man fiddra och pilla ner till minsta lilla jädra bit i systemet.
Ofta leder det till dels att datornoviser fäller ihop locket och drar ur batteriet...

Macen ÄR automatlåda, säkerhetsbälte och en Steward som undrar om du vill se på filmen?
Fäller man ihop locket - datorn går i vila. punkt.

Inför man 10 000 "basfunktioner" så blir det nog bara pannkaka av hela skiten.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, på PC-sidan kan man fiddra och pilla ner till minsta lilla jädra bit i systemet.
Ofta leder det till dels att datornoviser fäller ihop locket och drar ur batteriet...

Macen ÄR automatlåda, säkerhetsbälte och en Steward som undrar om du vill se på filmen?
Fäller man ihop locket - datorn går i vila. punkt.

Inför man 10 000 "basfunktioner" så blir det nog bara pannkaka av hela skiten.

Förstår precis vad du menar, men det är ju inte direkt många av dessa "basfunktioner" som vi gamla PC-användare saknar.. I alla fall inte jag.. Men denna funktion hade ju varit perfekt med tanke på att man kan ansluta en större skärm till MacBook och det då är väldigt bekvämt att kunna ha locket stängt:p

Men jag håller med dig också, skulle Apple trycka in en himla massa av dessa funktioner så skulle även Mac hamna i PC-världens problem-hav..;)

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2008-12-27 04:13

Som många andra funktioner som finns på pc/win så finns de inte på mac plattoformen, ja...men varför?

Att begränsa funktionalitet är på både gott och ont.
Mindre kan gå fel när det gäller fummligt användande. Hur ofta har man inte fått hjälpa till någon gång när någon gjort en inställning i xp eller vista som inte visat vara sig så bra egentligen.
Visst kan man tycka att det borde vara en enkel sak för apple att ordna, men antar att det är en del i deras policy att det inte bör gå som standard.

Så, om vi accepterar det och går vidare....så vore det grymt om någon kunde ordna ett vettigt enkelt cleant program som lägger sig i systeminställningarna bland de övriga inställningarna istället för något man hela tiden måste se som ikon i menyraden eller liknande.

Nu har jag inte läst igenom denna text pga tidsbrist men den kanske kan släcka några frågetecken..

http://support.apple.com/kb/HT1308

1
Bevaka tråden