Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigt brus täcker skrivbordet

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-11-29 19:30

Hallå!

Har upptäckt en lite småmärklig grej med min alu iMac 24".

I princip varje gång jag startar dator så är bakgrunden täckt av brus (se bild). Bruset försvinner runt ikoner och fönster och går att "måla bort" så att säga genom att man t.ex. tar tag i ett fönster och drar runt. Även exposé och allt annat som gör att det rör sig på brusiga områden gör att det försvinner. Är oftast just när datorn har startat men har hänt ett par gånger även under användning. När man tex tabbar mellan två program så ersätts bakgrunsbilden med detta brus. Aldrig något annat än bakgrundsbilden som blir brusigt.

Har även windows installerat genom boot camp som jag lite då och då använder och har aldrig sett felet där.

Någon som har uplevt detta eller tror sig veta vad det kan bero på? Främst om det är mjuk- eller hårdvarurelaterat.

Några ideer?

Kass grafikminne. Kass grafikkort. Kass grafikdrivrutin.

Prova gå in i inställningar/skärmar och se om du kan byta
Antalet färger och provocera fram felet.

Kör Apple hardware test för att utesluta hårdvarufel.

Du kan prova installera om systemet.

Då kan man ju alltid tröta sig med att det INTE är hårdvara....
Grfikkort är dyra och omständiga få bytt...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-11-29 23:16
Ursprungligen av Goflorp:

Då kan man ju alltid tröta sig med att det INTE är hårdvara....
Grfikkort är dyra och omständiga få bytt...

i synnerhet på en imac

Ett tips.

Efter att ha drabbats av detta "brus" upprepade gånger vid start och avstängning, och dessutom vid vissa tillfällen något som liknar kernel panic (när jag klickar på "Stäng av" sänker sig en transparent rullgardin ner till ungefär mitt på skärmen där den fastnar och allt är fryst = avstängning med starknappen) så testade jag att göra följande:

1.Storstädning på skrivbordet, bara några mappar kvar, inga filer på skrivbordet 2. Storstädning i Transmission, slänger alla gamla torrentfiler så att det blir helt rent; ingen upload, paus, download eller seeding. 3. Storstädning i Firefox, slänger all history och cashe.

Och se! Det funkade. Vet inte varför eller om det är en slump, problemen är helt borta sedan jag gjorde detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 10:02
Ursprungligen av Fredrik01:

1.Storstädning på skrivbordet, bara några mappar kvar, inga filer på skrivbordet 2. Storstädning i Transmission, slänger alla gamla torrentfiler så att det blir helt rent; ingen upload, paus, download eller seeding. 3. Storstädning i Firefox, slänger all history och cashe.

Jag röstar på slump. De sakerna som du beskriver känns inte som att de skulle påverka.

Hej,

Har haft samma problem, skall vara fixat i 10.5.6 :

Graphics:
Includes fixes for possible graphics distortion issues with certain ATI graphics cards.

1
Bevaka tråden