Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen wlan-kontakt med Internet längre...!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Fick just tillbaka min PB från Appleservice, och får inte ut den på nätet via Airporten.
Så här ser mitt lan ut:

Både G3an och G4an hittar skrivaren, men G4an (via airport) hittar inte ut på internet.

Att G3an inte gör det fattar jag för jag har inte bredbandsdelare i hubben. Men Airporten funkar ju som en sådan till G4an. Det har funkat förut.

Nätverksinställningarna i G4an är som tidigare. Vad är felet?

Vilken av dina PB var på service? G3 eller G4?

Det borde vara någon inställning som ändrats, eftersom det fungerade tidigare...

/M

G4an var på service.

Ja, eller hur måste det vara nåt i inställningarna som saknas? Men jag har fyllt i allt exakt efter mina utskrifter på gamla inställningarna. Det enda som jag ska prova med att pilla med är att mata in lite fler DNS:er. För egentligen är det väl det enda det kan vara i det här fallet, eller vad tror du?

En anna tanke jag har är att kanske dra ut elsladden till bredbandet och plugga i den igen. Den kanske behöver en "reset"? Vem vet? Vad tror du?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-03 15:05

Åh, en klassiker... Men med det sagt betyder det inte att ni är mindre intelligenta! Utan bara i en god samling

Nåväl, vad är det som har hänt? Jo:

Din ISP lämnar bara ut ett IP per abbonemang. Har du 2 eller flera datorer måste du ha en router som NAT:ar = gör att flera datorer på inre sidan kan dela på en (1) IP-adress på yttre sidan.

Vad händer om du försöker köra enligt din ritning. Jo, först och främst så är inte din AirPort självklart en bredbandsdelare, såvida inte den är en "Dual Ethernet". Idag sitter du nämligen och kör all utrustning direkt mot ditt ADSL-modem = det fungerar inte. Din AirPort (om den är av 1:a generationen) fungerar som en vanlig ethernetsladd, fast i luften (om liknelsen tillåts).

Den som först försöker köra mot Internet får en IP-adress tilldelad av operatören via DHCP. Nu görs också en koppling mellan logisk IP-adress och fysisk MAC-adress i båda ändar. Det är nämligen MAC-adressen som används vid adressering i det lokala ethernet-segmentet. När sedan nästa dator försöker köra mot Internet så uppstår konflikten: din operatör kommer nämligen att svara på den DHCP-frågan också och dela ut samma IP-adress en gång till ! Nu har vi:

en (1) IP-adress som används av två olika datorer!

Detta är ett oönskat läge och båda kommer att prata i min på varandra. Du har fått ett fel som kommer att göra att Internet kommer och går .

Vad du behöver är en router, typ någon enkel á 6-700 kr.

Mnja, du har iofs rätt, men mitt problem är inte av den sorten - tror jag. Om du tittar på ritningen igen och tänker bort PBG3 (jag behöver den inte, och har den ej inkopplad längre). Problemet kvarstår. Jag kommer inte ut på nätet, trots kontakt med Airport och meddelandet "Du är uppkopplad till internet via Airport" i Internetanslutningsrutan.

Det enda jag fått att funka är enl skissen nedan:

och det är inte tillfredsställande. Jag vill ju att allt blir som förut. Med hela nätverket (alltså skrivaren) också åtkomlig via airporten...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-04-03 21:34

Uppfattat. Kör du månde IP mot skrivaren? Hur får den sin IP-adress? Hur får AirPort:en sin IP-adress?

Själv sitter jag inte med en AirPort-station så jag kan inte gå in och titta på mina inställningar.

Hur skrivaren får sin IP har jag faktiskt aldrig behövt tänka på. Har alltid funkat, så jag antar att den kör DHCP som preset.

Airporten har jag bestämt ett fast IP till (det som jag fått av Bostream).

1
Bevaka tråden