Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rix FM vägrar spela i Firefox!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan Mac-ägare,

jag är nybliven switcher - och vill fortsätta lyssna på Rix FM's webradio.

Jag använder firefox, och när jag kom in till webspelaren på rix - så visade den att en plugin saknades - flip4mac - men då den inte kunde installera det automatiskt, så har jag laddat hem programmet och installerat det på datorn.

Har startat om webläsaren - och försökt lyssna igen - MEN INTE!! jag får inget meddelande om att det saknas en plugin - men jag ser inga kontroller - och ljudet kommer inte.

På safari tittade jag nu, då får jag kontroller - men inget ljud.

Vad är det som kan vara så fel?

Det fungerar här, i Firefox...

Kolla Flip4Macs inställningar (i Systeminställningar):
- Att "Use Flip4Mac WMV Browser plug-in" är förkryssat
- Prova även om det blir någon skillnad om du kryssar för "Launch QuickTime Player"

Radioshift är ett bra program för internetradio.
Sök på versiontracker.com så hittar du det snabbt.

Det finns en tråd här på 99 som handlar om radio
genom iTunes med hjälp av ett norskt script.
Sitter inloggad på iPhonen nu så jag har svårt
fixa länkar. Sök lite med forumets sökfunktion.

tack för er hjälp!

Jesper, ditt tips hjälpte mig. Det var förvisso förkryssat redan att den skulla använda browser-pluginen.

dock så kryssade jag i launch quicktime - och då fungerade det. Så uncheckade jag rutan - och denna gång så spelades radion upp i min browser.

Så tack så mycket för tipset!

Nu blir man sugen på att prova på att testa Radioshift - finns alldeles för många små underbara program till Mac

Istället för att starta en ny tråd, så kanske jag får fortsätta på denna.

När det gäller att spela Sveriges Radio? hur gör man då?

Det är denna länk jag vill lyssna på:
Lasse berg bjuder på pärlplattan - webbradio - sr.se

Både Firefox och Safari ger mig badbollen, och jag får tvångsavsluta webläsaren

Har installerat RealPlayer också för att testa - men fortfarande badboll

Ursprungligen av martin.klasson:

Både Firefox och Safari ger mig badbollen, och jag får tvångsavsluta webläsaren

Har installerat RealPlayer också för att testa - men fortfarande badboll

Ja, det verkar som den hänger Flip4Mac/Quicktime. Fick samma sak när jag testade nu. Fick tvångsavsluta Quicktime Player.

Klicka på "Inställningar" i SR-webbradio-fönstret.
Välj "Du föredrar följande format: RealPlayer".
Då funkar det.

I en närliggande tråd

http://www.99.se/itunes/4443-p3-i-itunes.html

tipsar användaren "heiko" om

Nettradio | Mac1.no |

Så får man norska , Svenska och Danska kanaler i iTunes.
Himla smidigt

FStream som fristående program till macen fungera också mycket bra.

Eftersom min tråd stängdes frågar jag väl här: Lyckas inte lyssna på Rixfm på datorn. Har provat i Safari 3.2.1 och firefox 3.0.4. Har Mac os x 10.5.6. Har flip4mac installerat, har testat att både kryssa i och ur launch quick time men ingen skillnad. Går jag via webbsidan flyttas jag till en ny sida och bilder och länkar laddas upp, men inget ljud, ingen spelare visas. Använder jag Real Player händer samma sak. Har haft wmp installerat men har kastat bort den, tömt papperskorgen och startat om datorn. Jag har lag in scriptet för att lyssna på radio via iTunes, men där finns inte Rixfm. Undrar om någon har något tips??? Hoppas att jag inte har glömt nån information om mina system.

Provade att ladda hem fstream men förstod inte alls hur det fungerade....

Ursprungligen av Greta723:

Provade att ladda hem fstream men förstod inte alls hur det fungerade....

Om du går till Quick Open och klistra in denna länk,
mms://mtg-wms.bahnhof.net/rixfm?MSWMExt=.asf
och sedan klicka på open så ska du se att du får in RixFM

Eller köp Radioshift, som tipsats om tidigare i den här tråden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller köp Radioshift, som tipsats om tidigare i den här tråden.

Bra produkt och mycket enkel att använda.
Kostar visserligen en peng men är väl värt om man känner sig osäker att lägga in radiostationer manuellt.

Det fungerade med Fstream till slut. Men idag laddade jag hem Perian och nu funkar det som vanligt. Inte för att jag fattade vad jag gjorde men..... Hoppas att jag inte orsakat nåt större fel än förut.

Ursprungligen av Greta723:

Det fungerade med Fstream till slut. Men idag laddade jag hem Perian och nu funkar det som vanligt. Inte för att jag fattade vad jag gjorde men..... Hoppas att jag inte orsakat nåt större fel än förut.

Kanon att du har fått det att fungera igen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-09 11:17

Om man inte vill spela radio via iTunes eller genom Fstream, utan istället vill lösa själva problemet - att varken Firefox, Safari eller Opera vill spela strömmad radio för mig - hur går man tillväga då?

Senaste Flip4mac är installerat (10 gånger typ). Dock hittar jag inget som flip4mac har installerat i *user*/Bibliotek/Internet Plug_ins/ ... ska det inte lägga sig nått där?

Ursprungligen av LostCtrl:

*user*/Bibliotek/Internet Plug_ins/ ... ska det inte lägga sig nått där?

Nej, filerna ligger inte i "user"-biblioteket - de ligger i "rot"-biblioteket.

Hur har du installerat om Flip4Mac? Har du kört programmets Uninstaller för att få bort allt gammalt först?

Vilka inställningar har du gjort i Flip4Mac?

*Lyssnar just nu på RixFM via Firefox och Flip4Mac*

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-10 10:36

Hej och tack för svar!

Jo, jag har avinstallerat och installerat om. Såväl som installerat om över tidigare installation. Avinstallerade och körde in den en gång till nu utan resultat. I rot-biblioteket har det mycket riktigt lagt sig två filer..

I firefox kommer det upp att jag ska "installera saknad insticksmodul", den föreslår Flip4mac 2.1... Versionen jag har laddat ner heter 2.2.1.11

När jag kollar filtyper i Firefox så står det "Windows Media (audio x-ms-wma)" och den är satt till "Flip4mac Windows Media Plugin 2.2.1 (i Firefox)".

Inställningar i Systeminställningar>Flip4mac:
Use F4m browser plugin - ikryssad och grå (som i att den inte kan ändras)
övriga verkar bara handla om filmer, och där har jag testat lite olika. Nu är bara maintain aspect ratio ikryssad.
Under Player-fliken är alla ikryssade. Under Audio-fliken kan jag inte ändra nått.

Står helt still här..

Har du "Flip4Mac WMV Plugin.plugin" och "Flip4Mac WMV Plugin.webplugin" under Library/Internet Plug-Ins?

Vilken version är det på de filerna?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-10 12:34

Japp, version 2.2.1.11 på båda...

Fast Bibliotek istf Library

1
Bevaka tråden