Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddiskras?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-12-15 12:04

Hejsan

Skumt fel på min macbook. I helgen så när jag skulle öppna datorn så hängde den sig och när jag startade om den lät hårddisken klick-klick-klick-klick och en stor grå mapp med ett frågetecken började blinka på skärmen. Skit tänkte jag och stängde av den. Provade en gång till senare på dagen och samma fel. Sen nu på förmiddagen typ 2 dygn senare så ska jag iväg till service i stockholm och tänker att jag visar hur det ser ut för en kompis och då kommer datorn igång. Vi kontrollerar skivan och den säger efter ca fem minuter att den är felfri.

Hur ska jag göra??'

/Peter

Ursprungligen av imported_Cumulus:

Hejsan

Skumt fel på min macbook. I helgen så när jag skulle öppna datorn så hängde den sig och när jag startade om den lät hårddisken klick-klick-klick-klick och en stor grå mapp med ett frågetecken började blinka på skärmen. Skit tänkte jag och stängde av den. Provade en gång till senare på dagen och samma fel. Sen nu på förmiddagen typ 2 dygn senare så ska jag iväg till service i stockholm och tänker att jag visar hur det ser ut för en kompis och då kommer datorn igång. Vi kontrollerar skivan och den säger efter ca fem minuter att den är felfri.

Hur ska jag göra??'

/Peter

Gör en backup och byt disk. Dumt att chansa.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-15 12:44
Ursprungligen av Gilbert 2:

Gör en backup och byt disk. Dumt att chansa.

Det stämmer, jag har ju såklart backup via timemachine vilket har varit skönt den här helgen. Men jag tänkte om jag skulle kunna ha en reservdisk hemma liggande i en låda med Leopard på hemma ifall den här stular igen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-15 22:57

timing...

smet in här för att kolla, har fått en kollegas iBook att kolla på idag av exakt denna anledning, klickandet hörde jag först när jag startade upp den i fw-läge till min MacBook, lät precis som min gamla iPod G1 när den kraschat, den gick också att komma åt ibland men väldigt sällan...
Hittade inte iBooken via fw, inte ens i terminalen. Tänkte jag skulle testa flytta hårddisken till en annan dator och se om det är själva disken som är kass eller inte

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-12-15 23:36

Hände precis samma med min macbook. Fick aldrig igång disken igen, bytte den själv. Några månader senare hittade en kompis den här länken: Important Notice Users of Apple MacBooks Retrodata Data recovery

Om det är motsvarande disk så ska det inte vara några större problem att få en ny disk av apple.

1
Bevaka tråden