Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook 800 vs Powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa mig en bärbar - som andradator - och ligger mellan att köpa en 12" Powerbook vs. en 12" 800 Mhz iBook.

Fråga 1: Vad säger ni om dessa två - vilken skall man välja, och varför?

Fråga 2: Borde det inte komma en ny iBook - snart?

Fråga 3: räcker det med en 800 Mhz iBook för att köra VLC (AVI DivX etc) och koppla den mot en extern TV, utan att det blir "hackig" uppspelning?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 13:58

1. PB 12": AirPort Extreme. Större HD. Överlägset tangentbord. Bättre internt ljud. Snabbare CD-R med inkastmatning. Märkbart mindre. Stabilare byggd. Skärmdubblering.

2. Tror inte det. Max en speedbump innan hösten. Känns som om en PB 15" i Alu borde komma först.

3. Absolut. Funkar hur bra som helst.

tack för infon - eftersom jag skall ha den som andra-dator...och en viktig grej är att kunna spela upp film (dvi etc) i TVn...

så det blir nog en iBook 800 Mhz

Punkt 2:
Både år 2001 och 2002 kom det en ny iBook på hösten och en i maj. Så om trenden håller i sig borde det komma en i maj igen, men med Apple vet man ju aldrig, förstås.

Jag har dock inte sett några konkreta rykten kring ny iBook. Sedan maj 2001 (då första vita kom) så har det bara varit mindre förändringar (snabbare processor, bättre grafik, större hårddisk osv).

  • Medlem
  • 2003-03-31 14:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Sedan maj 2001 (då första vita kom) så har det bara varit mindre förändringar (snabbare processor, bättre grafik, större hårddisk osv).

Vad är i så fall en stor förändring? Att den har hjul och ratt, och dubblar som GoCart?

jag väntar inte på någon stor uppdatering.

1. vill ha en "tillräckligt" snabb bärbar till surf, smurf och se VLC-film på teven.

2. har en dual 1.42 ghz'are till "arbetet"

3. men det hade ju inte varit roligt att beställa en 800 iBook nu om det kommer en 1000 mhz nästa månad...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Vad är i så fall en stor förändring? Att den har hjul och ratt, och dubblar som GoCart?

Ny typ av processor eller nytt utseende, tycker jag är stora förändringar. 100MHz snabbare och 256MB RAM är ingen jättegrej.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Vad är i så fall en stor förändring? Att den har hjul och ratt, och dubblar som GoCart?

Ha ha, verkligen superroligt. Eller kanske inte.

Jag skulle säga att förändringen som kom i maj 2001 var en stor förändring.

iBook före maj 2001:

iBook efter maj 2001:

Du håller alltså inte med om att detta räknas som en större förändring än antalet megabyte och klockcykler?

Nu är det tisdag. Vissa rykten gör gällande att en ny iBook kommer redan idag. 1 GHz G3, bakgrundsbelyst tangentbord och olika färger.

Inom ett dygn vet vi hur mycket sanning det fanns i det ryktet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Nu är det tisdag. Vissa rykten gör gällande att en ny iBook kommer redan idag. 1 GHz G3, bakgrundsbelyst tangentbord och olika färger.

Inom ett dygn vet vi hur mycket sanning det fanns i det ryktet.

Du är medveten om att det är 1 april idag va?

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Du är medveten om att det är 1 april idag va?

Hmm, inatt var jag inte det i alla fall... Men till mitt försvar kan sägas att ryktet skrevs den 31:a mars.

Men från och med nu ska jag vara lite extra skeptisk...

Citat:

Skrevs ursprungligen av exzero
Du är medveten om att det är 1 april idag va?

fan vad jobbigt. det hade jag glömt. Jag sätter mig i ett hörn med en konsumkasse över huvvet och väntar ut dygnet.

men faktum kvarstår ju att macoteket av någon anledning kampanjar iväg iböcker sedan häromdagen...

1
Bevaka tråden