Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor kring RAID-0 på min Mac Pro

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har följande dator
Powermac G5 2.2ghz os x leopard, samt nyköpt wester digital velociraptor 10000rpm.
Tänkte köpa en till western digital velociraptor 10000rpm, och köra RAID O.
Är det bara å koppla in eller, vad behövs för att köra raid o.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-14 21:12

Mjukvaru-RAID går att göra via Skivverktyget i OS X. Man får då välja RAID-typ, t ex RAID-0 som du önskar. Och sedan lägga till de hårddiskar som ska ingå i RAID:en.

Obs: Om du har något sparat på den första Raptor-disken, gör backup för när du gör om dessa diskar till RAID-läge så raderas allt innehåll i de diskar som ska ingå.

Mac OS X (klient och server) från och med 10.3 kan starta från mjukvaru-RAID. Jag har det själv på ett par maskiner.

Mac OS X, Mac OS X Server: How to Use Apple-Supplied RAID Software

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 22:05

Nyfiken, hur funkar det då om man har Mac OS X på en RAID 0? Sprider den ut Mac OS X lite vart den vill på de olika diskarna?

Fungerar mjukvaru RAID bra? Jag har haft planer på att köpa två externa diskar och köra RAID1 för att spegla de två och därmed slippa något annat backupprogram som kopierar från den ena till den andra i tid och otid men har hela tiden backat pga att jag trott att det inte är stabilt, dvs stor risk att förlora data jämfört med hårdvaru RAID.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-15 13:12

Du bör ändå göra backuper om du vill ha någon form av säkerhet på datan. RAID kan vara bra när en av hårddiskarna rasar men hjälper inte ett dugg vid användarfel. Jag kan säga, av egen bitter erfarenhet, att den mänskliga faktorn är betydligt större hot mot din information än att en av hårddiskarna kraschar.

Ursprungligen av jahve:

Du bör ändå göra backuper om du vill ha någon form av säkerhet på datan. RAID kan vara bra när en av hårddiskarna rasar men hjälper inte ett dugg vid användarfel. Jag kan säga, av egen bitter erfarenhet, att den mänskliga faktorn är betydligt större hot mot din information än att en av hårddiskarna kraschar.

Så sant. Kör själv en RAID-1 array och sedan TM-backup på det.

Ursprungligen av jahve:

Du bör ändå göra backuper om du vill ha någon form av säkerhet på datan. RAID kan vara bra när en av hårddiskarna rasar men hjälper inte ett dugg vid användarfel. Jag kan säga, av egen bitter erfarenhet, att den mänskliga faktorn är betydligt större hot mot din information än att en av hårddiskarna kraschar.

Jo jag är medveten om detta. Min fråga gällde mjukvaruraid kontra hårdvaruraid. Jag har alltid trott att mjukvaruraid i princip var ett tekniskt experiment som man i praktiken inte använder. Men nu säger någon här att de kör sitt system på mjukvaruraid vilket borde innebära att det är skapligt stabilt.

Är det någon som har några tanka/fakta/erfarenheter med mjukvaruraid kontra hårdvaruraid?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-15 22:40
Ursprungligen av lastefan:

Är det någon som har några tanka/fakta/erfarenheter med mjukvaruraid kontra hårdvaruraid?

Jag har inte använt hårdvaru-RAID, endast mjukvaru-RAID. Men har för mig att en av fördelarna är att man belastar datorns processor mindre med hårdvaru-RAID.

Ursprungligen av Reisan:

Jag har inte använt hårdvaru-RAID, endast mjukvaru-RAID. Men har för mig att en av fördelarna är att man belastar datorns processor mindre med hårdvaru-RAID.

Teoretiskt sett ja men i praktiken är det extremt liten skillnad vid en RAID-1 med två diskar. För mer avancerade RAID nivåer som RAID-5 så måste du ha en hårdvarukontroller.

Ursprungligen av lastefan:

Jo jag är medveten om detta. Min fråga gällde mjukvaruraid kontra hårdvaruraid. Jag har alltid trott att mjukvaruraid i princip var ett tekniskt experiment som man i praktiken inte använder. Men nu säger någon här att de kör sitt system på mjukvaruraid vilket borde innebära att det är skapligt stabilt.

Är det någon som har några tanka/fakta/erfarenheter med mjukvaruraid kontra hårdvaruraid?

Mjukvaru-RAID är väldigt stabilt och används även i professionell miljö. Jag var själv lite skeptisk en gång i tiden men blev övertygad av servergänget på Levonline att testa. Vi kör mjukvaru-RAID på många maskiner och har extremt sällan problem. Har aldrig tappat data vid diskkrasch och det är ju trots allt vad man är ute efter.

Har varit med om att diskarna "tappat synk" men det fixar operativsystemet till automatiskt om man valt det i skivverktyget när man skapar RAID:en.

Vi har dock haft problem med hårdvaru-RAID ett antal gånger. Det är inte så kul när batteriet på kortet är dåligt så att datorn glömmer RAID-5 konfigurationen när man flyttar servern i 2 minuter utan strömsladden i....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-15 23:18

När det gäller valet mellan mjukvaru-RAID och hårdvaru-d:o tycks det som att det viktiga är att se vad man har för behov. Detta, och att man ändå har en riktig säkerhetskopia utöver RAID-uppsättningen.

Som ett svar mot att hårdvaru-RAID alltid skulle vara bättre: Linux Software RAID vs. Hardware RAID (by Jeremy Zawodny)

Det låter rimligt att en mjukvaru-RAID tar mer prestanda från datorn än vad en hårdvaru-RAID gör. Också intressant att läsa om killen vars RAID kollapsa och orsaka just det problem det skulle motverka. Kortet måste vara spunk för det ska ju inte kunna förstöra den andra disken. Av vad han skriver tycker jag också att han hantera det fel. Han måste boota kortet med den andra disken, inte disken direkt i datorn för det brukar inte funka.

Om man tar synkronisering kontra RAID så antar jag att man vinner läsprestanda även med en mjukvaru-RAID.

Så jag antar att om målet är att ha två diskar med samma innehåll men inte kräver sekunduppdatering så duger synkronisering utmärkt. Det kanske till och med drar mindre kraft ur datorn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-16 21:18

Man kan ju fundera ut innan vad man vill ha ut av sin RAID, t ex prestanda och/eller säkerhet. I nästa steg välja om man vill köra mjukvaru- eller hårdvaru-RAID. Och slutligen om man vill ha hårddiskarna internt eller externt.

1
Bevaka tråden