Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Printa PDF i större storlekar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-12-13 02:02

Hej, jag har ett problem. Har letat och letat efter svar men kan inte hitta nåt, så snälla hjälp, jag får fnatt på apples printmeny.

Jag blir ursinnig att jag inte hittat ett sätt att printa PDF i större storlek än A3 på min mac, jag måste alltid gå över till PC vilket gör mig ännu mer förbannad. Jag sitter med olika CAD-program, och vill tex trycka ut en A1:a, vare sig från förhandsvisningsprogrammet eller ArchiCad tex. Man ska bara gå på print och klicka på PDF grejjen. Jo wow, va lätt, om jag kunde ändra precis alla egenskaper jag vill ha på min utskrift som man kan göra på en PC. Tex, pappersstorlekar som inte är begränsade till någon printer jag har hemma som max spottar ut A4:or samtidigt som jag vill rotera på min layout i ArchiCad vilket inte heller går?!? Allt verkar vara kopplat till mina installerade printers. Alltså, hur funkar systemet egentligen? Det känns så lätt så jag har aldrig vågat fråga nåt nånstans men hittar heller inget svar på nätet...

halp

Vaddå göra på en PC - du kan ju inte skriva ut till PDF på en Windows-maskin, om du inte har Acrobat installerat.

På Mac har du två alternativ - antingen skaffar du Acrobat Professional, vilket du säkert skulle ha stor användning för om du återkommande har den här sortens behov. Ifrån Acrobat kan du ange vilken utskriftsstorlek som helst, samt massor med andra kontroller.

Ett annan alternativ är att redigera den PPD-fil som styr inställningen för den valda skrivaren. PPD-filen innehåller bl.a. beskrivningar på tillgängliga utskriftsstorlekar. Ett tips är att ta en kopia på filen innan du börjar redigera den. Det är inget för den ovane användaren, men här är lite info:

Adding Custom Paper Sizes to a Custom Printer File Using a Text Editor

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-12-13 10:21

Annars är google-din-vän en lösning. Dock så kräver sådant att man byter till utrikiska (sk. engelska) för att lyckas i sina sökningar. Då hittar man CUPS-PDF Package for Mac OS X | codepoetry vilket man troligen även hade gjort hos MacUpdate eller VersionTracker. Låt dessa två senare också bli din vän i ditt sökande efter lösningar på dina problem.

Nu kan du skriva ut i A0-A10 plus lite annat. Denna lösning (CUPS-PDF) förutsätter ju också att du känner till lite om hur utskrifter fungerar i UNIX i allmänhet och Mac OS X i synnerhet. Förstås.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-12-14 23:34

Okej, först och främst så finns det liknande som CUPS-PDF för windows också, därför nämnde jag hur lätt det är med PC. Jag har Amyuni PDF converter installerat på XP partitionen som "PDF skrivare" och skriver ut i vilket jävla format som helst. Installerades dock i samband med ArchiCad men är nåt som verkligen rekommenderas för pc användaren.

NEXT, CUPS-PDF har jag självfallet redan testat då engelska är nåt jag bemästrar ypperligt, det funkar inte att printa ut ritningar oavsett detta och det verkar som om problemet ligger i ArchiCad. Jag kan printa ut PDF från Förhandsvisaren till PDF i A1 tex men det hjälper ju inte mig för fem öre. Jag har CUPS som printermöjlighet när jag vill printa men när jag ändrar pappersstorleken så ändras inte layoutens storlek. Fan vad jag har meckat med detta. Det kanske inte alls var så lätt som jag trodde?

Jag kanske borde gjort problemet lite mer klart, jag var så inne i min egen värld och tog mycket för givet.

Annan sak, jag får inte alls alla inställningsmöjligheter för utskrift på macen som jag får på pc. Tex att jag vill rotera papperet etc. Varför så svårt? Kanske än en gång en ArchiCad grej, men ArchiCad främst för mac-användare inom min bransch.

Jag ska testa mecka med en PPD-fil.

Eller så kan du göra det enkelt för dig och köpa Acrobat

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-12-22 03:14

jag har det

1
Bevaka tråden