Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elchock för mina och dina datorer

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en elfråga som jag inte blir klok på och undrar om någon kan reda ut begreppen. Det började med att jag tyckte att jag har på tok för höga elräkningar de senaste 3 gångerna ( varannan månad a´ ca: 5.000 kronor ) och började fundera över hur mycket de olika datorerna drar i antal watt/timme. Till saken hör att vi har en ful vana att sällan stänga av de 3 stationära datorena helt, även den lilla Powerbooken är nästan alltid i standby-läge, blir nog onödiga kostnader. Jag surfade in på Apple Support och tittade på min Powermac G5 2x1,8 och hittade följande specar:

Idle 120 watt
Max 406 watt
Fully Loaded Max 604 watt

Det är här jag blir fundersam, borde inte "max" vara maximalt hur mycke ström den kan prestera - istället finns det något sorts spelrum på ett betydligt högre watttal, förklara detta om du kan. OM det sedan finns någon som skulle vilja räkna ut vad det kostar i de 3 olika lägen ifall allt var påslaget årets alla dagar så skulle sådana siffror roa och troligen förskräcka. Själv räknar jag som en kratta och får "Idle" för en Powermac i vila i 365 dagar till 2.880 watt och för "Max" hela 3.556.560 watt.

Sätt gärna ihop en Excel-kalkyl där följande ifyllbara celler borde finnas, gärna 3 varianter där "Idle", "Max" samt "Fully Loaded Max" finns:

WATT
TIMMAR
DYGN
ELPRISET/WATT
VAD DET KOSTAR FÖR PERIODEN

För många av oss finns det nog tusenlappar att spara på att ha ett vaksamt öga på hur vi använder datorerna, som sagt vad "många bäckar små" är inte för intet ett välgrundat talesätt.

Olle@mac

  • Medlem
  • 2008-05-15 09:21

Räknar man inte så här(?): Drar t ex en dator 120 watt så blir det på ett dygn 24*120=2880watt dvs nästan 3000 watt eller 3kWh. På ett år blir det då 3kWh * 365dgr= 1095kWh. Om varje kWh kostar en krona så uppgår elförbrukningen till ca 1100:- per år för just den apparaten.

Jag är osäker på om detta är rätt, men så har jag fått för mig att man räknar.

Ursprungligen av Giggs:

Räknar man inte så här(?): Drar t ex en dator 120 watt så blir det på ett dygn 24*120=2880watt dvs nästan 3000 watt eller 3kWh. På ett år blir det då 3kWh * 365dgr= 1095kWh. Om varje kWh kostar en krona så uppgår elförbrukningen till ca 1100:- per år för just den apparaten.

Jag är osäker på om detta är rätt, men så har jag fått för mig att man räknar.

Nja, 120 watt är per sekund, inte per timme. Enheten kWh är alltså kilo Watt timme, dvs en kWh är 1000 watt i en hel timme. Man måste dela lampas watt med 1000 och låta den brinna i en timme, för att kunna räkna på kWh.

Så 120 watt / (1000 kilo * 1 timme) = 0,12 kWh.

På ett år, så blir det 0.12 kWh x 24 timmar x 365 dagar = 1.051,20 kWh, runt 1000 SEK alltså.

Jag hittade en artikel på internet där watt-talet på kraftaggregatet är ungefär 60-70% av vad datorn faktiskt drar. Men det gick att tolka texten på lite olika sätt.

  • Medlem
  • 2008-05-15 13:57
Ursprungligen av Taz_1999:

Nja, 120 watt är per sekund, inte per timme. Enheten kWh är alltså kilo Watt timme, dvs en kWh är 1000 watt i en hel timme. Man måste dela lampas watt med 1000 och låta den brinna i en timme, för att kunna räkna på kWh.

Så 120 watt / (1000 kilo * 1 timme) = 0,12 kWh.

På ett år, så blir det 0.12 kWh x 24 timmar x 365 dagar = 1.051,20 kWh, runt 1000 SEK alltså.

Jag hittade en artikel på internet där watt-talet på kraftaggregatet är ungefär 60-70% av vad datorn faktiskt drar. Men det gick att tolka texten på lite olika sätt.

Eftersom jag är usel på både matte och ellära så fattar jag inte skillnaden. Mitt resultat 2880 gånger årets dagar ger ju 1 051 200 eller 1051,2kWh. Jag avrundade ju i mitt första svar så därför blev det lite annorlunda. jag betvivlar inte att du och peth har rätt, men jag förstår inte varför min uträkning skulle vara fel. Eller, ja jag kan förstå att det är fel, men det blev ju rätt ändå... äh, skit samma!

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-12-14 13:09
Ursprungligen av Taz_1999:

Nja, 120 watt är per sekund, inte per timme. Enheten kWh är alltså kilo Watt timme, dvs en kWh är 1000 watt i en hel timme. Man måste dela lampas watt med 1000 och låta den brinna i en timme, för att kunna räkna på kWh.

Så 120 watt / (1000 kilo * 1 timme) = 0,12 kWh.

På ett år, så blir det 0.12 kWh x 24 timmar x 365 dagar = 1.051,20 kWh, runt 1000 SEK alltså.

Jag hittade en artikel på internet där watt-talet på kraftaggregatet är ungefär 60-70% av vad datorn faktiskt drar. Men det gick att tolka texten på lite olika sätt.

Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt, men att datorn nånsin skulle dra MER än vad som står på nätagget lär vara fel.
Det är väldigt sällan en dator drar så mycket som nätagget klarar konstant. När datorn är igång men inte belastas drar den inte särskilt mycket (skiljer givetvis på olika komponenet) alls.
Jag har t.ex. ett nätaggregat i min PC som är specat till strax över 500 watt.. Den har aldrig någonsin ens legat i närheten av några 500 watt när jag mätt.

Har en dator med ett 400watt nätaggregat också och senast jag mätte upp den drog den 50 watt i medel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-15 10:23

Jag köpte en energimätare på chlasohlson.se
Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag
Det gjorde att jag skaffade en strömbrytare till datorn som stänger av ALL ström in till den.

Ursprungligen av Creops:

Jag köpte en energimätare på chlasohlson.se
Clas Ohlson Internetbutik - Allt för en enklare vardag
Det gjorde att jag skaffade en strömbrytare till datorn som stänger av ALL ström in till den.

Strömbrytare i all ära, se bara till att det inte sitter en lampa på den som drar ström.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-19 23:01
Ursprungligen av Snabeldrake:

Strömbrytare i all ära, se bara till att det inte sitter en lampa på den som drar ström.

Det sitter en lampa på den, men den lyser bara när den är på.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-05-20 19:09

Jag mätte förra året på mina två gamla macar hemma med en claes ohlsson pryl.

Min iMac 24” drar ca 84 W när jag sitter och jobbar och 13 W i sleep läge samt 11W när den är inkopplad. Den är bestyckade med en 2,13Ghz, 3GB RAM, 500GB disk, 7600 grafikkort och självklart en 24" LCD.

Min PowerMac G5 drar ca 230W när jag jobbar på den med en 20” LCD skärm. I sleep drar den 29W och 27W avstängd! G5:an har 2 x 2.5Ghz, 3GB RAM, 250GB + 320GB disk, original grafikkort vad det nu var...

Ganska stor skillnad på ny och gammal teknik...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-15 10:41

Jag har räknat ut att mina två datorer och ATV'n (mest i vila så klart) och min NAS tillsammans på ett år drar lika mycket ström som spisen och dammsugaren drar på två veckor.
Bara för att ge ett perspektiv. Jag kan föreställa mig att en tvättmaskin på ett tvättprogram 90 grader - drar lika mycket som 500 Macar med full CPU.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-15 11:46

Idle i den listan (120 Watt) är väl ändå när datorn är igång, men inte gör någonting (dvs, mer eller mindre kör vänteprocesser)

Viloläge drar väl mycket mindre, eller?

  • Medlem
  • 2008-05-15 12:22
Ursprungligen av dow:

Idle i den listan (120 Watt) är väl ändå när datorn är igång, men inte gör någonting (dvs, mer eller mindre kör vänteprocesser)

Viloläge drar väl mycket mindre, eller?

Jo, tror jag också. Viloläget drar väl nästan ingenting, antar jag.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-15 13:43

Finns det verkligen ingen som kan räkna nuförtiden? Ni har kommit fram till rätt resultat men formelarbetet håller minst sagt en skiftande kvalitet.

w * h / 1000 = kWh

Watt är energimängd per sekund, dvs: 120 watt är 120 joule per sekund. I stället för joule så använder energibolagen termen kWh, vilket är den mängd energi som går åt vid en effekt på 1 kW under en timme dvs. 3,6 miljoner joule.

Ursprungligen av Peth:

Finns det verkligen ingen som kan räkna nuförtiden? Ni har kommit fram till rätt resultat men formelarbetet håller minst sagt en skiftande kvalitet.

w * h / 1000 = kWh

Watt är energimängd per sekund, dvs: 120 watt är 120 joule per sekund. I stället för joule så använder energibolagen termen kWh, vilket är den mängd energi som går åt vid en effekt på 1 kW under en timme dvs. 3,6 miljoner joule.

Väldans hjälpsamt att blanda in en enhet till, tack! Tänkte inte på det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-15 14:06

Alltså jag förstår inte alls var ni pratar om 120 W/s är inte korrekt. Det är per timme. Men så som ni har räknat kommer ni ändå fram till samma svar... väldigt konstigt.

120 W x 24 timmar = 2880 Watt på ett dygn.

2880 W = 2,88 kW x (kwh priset) säg 1 kr = 2,88 Kr / dygn

2,88 kr x 365 dagar = 1051 Kr på ett år

eller 2,88 kW x 365 dagar = 1051 kW x (kwh priset) säg 1 kr = 1051 Kr på ett år

Ni som tror att det är 120 W per sekund. Skulle isåfall få en räkning på 3783600 kr på ett år.

1051 x 60 (sekunder på en minut) x 60 (minuter på en timme)

Då hade man inte vågat ha igång datorn en halvtimme ens.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-15 14:23

120 W x 24 timmar är inte 2880 watt, effekten är fortfarande 120 watt oavsett hur många timmar mackapären är igång.

Energiåtgången däremot är 2880 wattimmar, eller det korrekta 10,4 megajoule.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-15 14:29

Amen räkna på lekmans sätt.

Visst en sak som drar 1000 Watt drar alltid 1000 Watt. Var sekund, var minut, var nanosekund, ALLTID.

Men ska man räkna lätt på det så räkna på en sak som där står 1000 Watt på. Så räkna att den drar det per timme så blir det lätt...

Alltså 1000 W = 1 kWh x 2kr (kwh priset) = 2 kr på en timme...

Det är lättast att räkan så. Annars kan vi gå in på både energi och fysik o hela faderuttan för att förklara hur elektricitet fungerar men det är väll iallafall en helt annan diskussion.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-15 14:40

Skilja på effekt (watt) och energi (kWh) tycker jag att man ska göra, oavsett om man är lekman eller ej.

Att jag med cykel kan förflytta mig 70 km är inte samma sak som att jag klarar av att cykla i 70 km/timme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 17:45

Angående förbrukning i vila:

Efter att ha sökt lite på nätet hittade jag siffror från folk som mätt förbrukningen på sina datorer i olika lägen. Bärbara och iMacs drog minst, Powermacar mer. Det högsta värde jag hittade var 17 watt i vila. (Power Mac G5 Dual 2 GHz, 512 MB RAM). En bärbar eller iMac låg på omkring 2 watt.

17 watt i vila: 0,017 kWh * 24 h * 365 dygn = 148,92 kWh per år
2 watt i vila: 0,002 kWh * 24 h * 365 dygn = 17,52 kWh per år

Med ett elpris på 1kr/kWh blir kostnaden omkring 150kr respektive 20kr om datorn står i vila ett år.

Har man elvärme, direkt eller vattenburen så får man ju tillbaka den effekten under den tid man ändå värmer huset med el. Ett 500W elelement ger 500W värme och det för en trave powermackar som drar lika mycket ström. Själv har jag några datorer i källaren för att hålla den torr och fuktfri, det blir en del Fold@home på köpet...

Min MacBook Pro 2,6GHz drar mellan 20W och 30W när den är igång och belastas normalt. (med extern skärm får tilläggas)

  • Oregistrerad
  • 2008-12-12 19:10
Ursprungligen av DrBoar:

Har man elvärme, direkt eller vattenburen så får man ju tillbaka den effekten under den tid man ändå värmer huset med el. Ett 500W elelement ger 500W värme och det för en trave powermackar som drar lika mycket ström. Själv har jag några datorer i källaren för att hålla den torr och fuktfri, det blir en del Fold@home på köpet...

Nu har man väl inte en effektivitesgrad på 100% direkt, oavsett element eller dator

Ursprungligen av DrBoar:

Har man elvärme, direkt eller vattenburen så får man ju tillbaka den effekten under den tid man ändå värmer huset med el. Ett 500W elelement ger 500W värme och det för en trave powermackar som drar lika mycket ström. Själv har jag några datorer i källaren för att hålla den torr och fuktfri, det blir en del Fold@home på köpet...

Tänk dock på att det finns en anledning att elementen sitter under fönstren – det är där värmen behövs. D.v.s. har du en dator (eller vad som helst) på 100W mitt i rummet, kommer inte elförbrukningen för elementet vid fönstret att minska med 100W...

På sommaren är ju inte extravärme önskvärt - den kanske t.o.m. måste kylas bort!

Nä du förstod mig inte rätt.

Jag menade att om datorn är märkt med tex 100 watt, så brukar den vanligen dra bara 60-70 watt.

1
Bevaka tråden