Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Block virus?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena! Min pc-polare gjorde mig uppmärksam på att jag skickade ut ett block virus från min epost. Har antagligen fått det när jag laddade ner gratis ikoner. Nu kan jag inte starta safari och mail, beter sig underligt, vill inte ladda ner nya mail och envisar sig med att inte radera 4 felmeddelande.

Någon som har några idéer om vad jag bör göra?

/Matt

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-10 08:58

Har du provat att starta om din dator?

Yes!!

funny!
/M

Varför lustigt? Det finns ju noll (0) virus för OSX, så ett virus kan ju inte ha orsakat dina problem.

Ursprungligen av johan_tanying:

Varför lustigt? Det finns ju noll (0) virus för OSX, så ett virus kan ju inte ha orsakat dina problem.

Det finns inget virus som PÅVERKAR OSX. Däremot kan du fortfarande sprida vissa pc-virus för vinden.

Jävligt skumt problem trådskaparen har för övrigt

Det finns virus till Mac så man ska inte slå sig för bröstet. De är inte många men man är på intet sätt osårbar för att man sitter med os X. Maskar och trojaner finns det dessutom gott om.
Att min dator får problem som överrensstämmer med funktionen hos ett block virus samtidigt som en kompis har fått just ett sådant från mig så är det ju ett litet märkligt sammanträffande. Jag har aldrig haft liknande problem på mac någonsin...

I övrigt är det lustigt med förslaget att starta om datorn eftersom det i min värld alltid är första åtgärden vid datorproblem och jag skulle inte skriva inlägg på 99.se om problemet var så trivialt.

Jag har redan kört antivirus och den har bara hittat några maskar av harmlös sort. Därav eftersöker jag fler tips. Vill gärna undvika att omistallera systemet.

/Matt

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-10 16:44
Ursprungligen av Mordecai:

I övrigt är det lustigt med förslaget att starta om datorn eftersom det i min värld alltid är första åtgärden vid datorproblem och jag skulle inte skriva inlägg på 99.se om problemet var så trivialt.

/Matt

Hur ska vi kunna veta det?
Det var ett förslag i all välmening från mig. Inget annat.

Yes!!

Ursprungligen av Mordecai:

Det finns virus till Mac så man ska inte slå sig för bröstet.
/Matt

Vart finns det att få tag på då?

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Vart finns det att få tag på då?

Vilken porrsida som helst funkar!

Seriöst... internetsäkerheten är betydligt lägre än vad de flesta vet. Här är en nyskriven artikel från macworld
Allt färre nyskrivna trojaner för OS X - MacWorld

Visst inga pc-siffror men det är fullt tillräckligt för att fucka med din dator.
Och för er alla som förnekar att en mac kan bli angripen förklara då detta:

Jag rensade ut 4 maskar igår, varav två var pishing. Nu funkar safari igen men min mail är tokig.
Samtidigt som jag får beskedet att jag skickat ett block virus till min kompis upphör safari att fungera; det startar inte. Min mail upphör att ta emot nya mail, förutom det allra sista som hämtas in varenda gång jag startar programmet. Det är ett felmeddelande på en felaktig adress jag skickat till tidigare på dagen. Nu har jag c:a 10 stycken identiska mail. Det roliga är 1: att de inte längre går att läsa utan textytan är bara blank. 2: Mailen går inte att radera. Jag har raderat dem både från mail och från bibliotek/mail/mailbox/inbox. Dock var gång jag avslutar mail, eller bara öppnar en en annan mailbox och sen går tillbaka till inbox så är alla tio felmeddelandena tillbaka! Trolleri!!

Om det inte är ett virus/mask/trojan så bjuder jag er att komma med en alternativ förklaring. Själv har jag inte under mina 15 år av macanvändande sett något liknande.

För övrigt var detta benämningen på viruset: MailMarshal Rule: All in Virus : Block Virus

/M

  • Medlem
  • 2008-12-11 11:00
Ursprungligen av Mordecai:

Seriöst... internetsäkerheten är betydligt lägre än vad de flesta vet. Här är en nyskriven artikel från macworld
Allt färre nyskrivna trojaner för OS X - MacWorld

Artikeln hette ursprungligen "färre virus till os-x". Ändrat av den anledningen att 0 inte är mindre än 0. Nu pratar artikeln istället om "malware" vilket innefattar väldigt mycket mer än virus och trojaner... De enda verkliga trojanerna har väl varit Opener och Leap, vilka inte varit speciellt lyckade som malware.

Ursprungligen av Mordecai:

Jag rensade ut 4 maskar igår, varav två var pishing.

... och antagligen endast körbara för Windows.

Ursprungligen av Mordecai:

För övrigt var detta benämningen på viruset: MailMarshal Rule: All in Virus : Block Virus

MailMarshal är ett spam/malwarefilter, "block virus" avser regeln att viruset ska blockas av filtret... Och som nämnts, antagligen något du vidarebefordrat utan att ha drabbats själv.

Har dessvärre ingen patentlösning på dina problem, men med största sannolikhet är det något annat än malware som ställer till det så försök felsöka lite annat.

Ursprungligen av Mordecai:

Vilken porrsida som helst funkar!

/M

Mja, då måste du aktivt ladda ner något, installera det och då ange ditt lösenord...

Det är ju inte riktigt som på en del PC-operativ att man går in på sidan o ch får 43 angrepp på/i sin dator...

Så, jag tror jag somnar om faktiskt.

Ursprungligen av Mordecai:

Det finns virus till Mac så man ska inte slå sig för bröstet. De är inte många men man är på intet sätt osårbar för att man sitter med os X. Maskar och trojaner finns det dessutom gott om. [...]

Nix, finns inga virus som ju per definition skall vara självspridande. De trojaner som finns kan knappast kallas "gott om".

Skickade du den nedladdade (zip?-) filen med ikoner till din kompis? Då kan man väl anta att viruset låg inbakat i den.

Men du kan förstås ha fått ett Windowsvirus via exempelvis epost från nån PC-kompis som du sedan vidarebefordrat till en annan kompis. Detta kan dock inte ha skett av sig själv. Inte heller påverkar sagda virus din egen dator. Nedladdade filmklipp (inklusive och kanske i synnerhet .mov) kan bland annat innehålla automatiska länkar till websidor. Kan det vara nåt sånt? Men igen, kan inte ha påverkat Safari och Mail på din maskin.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-12-14 17:34
Ursprungligen av Mordecai:

Det finns virus till Mac så man ska inte slå sig för bröstet. De är inte många men man är på intet sätt osårbar för att man sitter med os X. Maskar och trojaner finns det dessutom gott om.
Att min dator får problem som överrensstämmer med funktionen hos ett block virus samtidigt som en kompis har fått just ett sådant från mig så är det ju ett litet märkligt sammanträffande. Jag har aldrig haft liknande problem på mac någonsin...

I övrigt är det lustigt med förslaget att starta om datorn eftersom det i min värld alltid är första åtgärden vid datorproblem och jag skulle inte skriva inlägg på 99.se om problemet var så trivialt.

Jag har redan kört antivirus och den har bara hittat några maskar av harmlös sort. Därav eftersöker jag fler tips. Vill gärna undvika att omistallera systemet.

/Matt

Nej, det finns inga datavirus för Mac OS X. Det finns en mask och en handfull trojaner. Det är allt.

  • Medlem
  • 2008-12-10 16:23

Om din pc-polare lyckats identifiera ett virus eller motsvarande, så har antagligen också ett namn eller dylikt på det - be honom om den infon så kan du söka vidare på om det är det som ställer till det...

Dock, några virus enligt den klassiska definitionen existerar i nuläget inte till OS-X och de fåtal andra trojaner etc som finns har minimal spridning så du bör leta efter lösningar även på andra håll. En bra början (förutom omstart...) är att skapa en ny användare och kontrollera om felet även uppstår där.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-10 17:41

Jag får ibland spam skickat från mig själv, vänner eller familjemedlemmar, fast jag vet att dom inte skickar spam. Skulle kunna vara något liknande, att viruset kapar mailadresser i en annan polares adressbok och skickar till den första kompisen. Eller så är det helt enkelt han som har viruset och du är kapad ur hans adressbok.
Det behöver inte ha något med dig och din dator att göra överhuvudtaget.

Mail går heller inte att avlutas utan måste tvångsavslutas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 09:37

kolla om problemet uppstår även under en ny användare, i så fall kan du radera
com.apple.mail.plist eller vad den kan heta i preference mappen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 09:38

eller jag ser nu att du givetvis inte kan återskapa det under en ny användare - eftersom du nog inte vill ha in all mail på ytterligare en användare - testa att kasta plist filen (med mail avstängt)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-14 19:01

Förstår inta att det fortfarande finns de som envisas med att det finns virus för OS X!

Ursprungligen av MatsOlov:

Förstår inta att det fortfarande finns de som envisas med att det finns virus för OS X!

Som sagt... kom med en alternativ förklaring till mina problem... Någon?
/M

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-12-16 18:11
Ursprungligen av Mordecai:

Som sagt... kom med en alternativ förklaring till mina problem... Någon?
/M

Om du bevisar att det är ett virus istället, innan du kräver något av mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 19:17

har du testat min lösning?

Ursprungligen av Tangen:

har du testat min lösning?

Jepp! Nu är det gjort. Det löste delvis problematiken. Jag kunde återigen ladda ner mina mail. Mysteriet med de tiofalldigt duplicerade felmeddelandena som vägrade bli raderade kvarstod dock. Jag valde till slut att radera alla filer i bibliotek/mail som hade ändelsen .plist plus några till systemfiler som såg mysko ut. När detta var gjort startade jag om datorn och då var felmeddelandena borta.

End of story...

...får vi hoppas

/M

Helt riktigt ligger bevisbördan på mordecai.

"you can't prove a negative"

1
Bevaka tråden