Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mystiskt scp-problem

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-14 12:35

Hejsan!

Jag skulle behöva hjälp med ett problem som har irriterat mig riktigt länge nu.

Förutsättningar:
* Jag och min bror sitter på samma trådlösa nätverk (router: Linksys WRT54GS)
* Vi får interna IP-adresser tilldelade till oss från routern (DHCP)
* Inga problem med att använda ssh för att köra kommandon på den andres dator
* Inga speciella portinställningar används
* Firmwaren på routern är helt up-to-date
* En fullständig "reset" av routern har prövats utan framgång
* Samma problem uppstår när vi använder sftp istället för scp

Problem:
När vi kopierar filer mellan varandra med scp så händer något mycket märkligt. Själva kopieringen, som sker helt internt på vårt nätverk, fungerar perfekt. Däremot förlorar vi båda anslutningen mot internet. Det går inte att surfa eller använda IM-program eller annat. Däremot kommer vi båda åt routerns web-baserade interface (192.168.1.1). Det enda sättet vi har kommit på för att åter komma åt internet är att starta om routern (vilket förstås leder till att överföringarna med scp avbryts). Notera att dessa i sig inte avbryts då vi tappar vår internetanslutning.

Oerhört tacksam för eventuell hjälp!

/Victor

Senast redigerat 2008-12-14 19:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 13:47

Det låter ju skit. Kan det finnas en uppgradering av routerns firmware kanske? Kolla linksys hemsida!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-14 18:59
Ursprungligen av bengtb:

Det låter ju skit. Kan det finnas en uppgradering av routerns firmware kanske? Kolla linksys hemsida!

Jag skrev i frågan ovan att firmwaren är uppdaterad. Tack ändå dock!

Ursprungligen av studiox:

Kör ni båda 54mbit? Jag kan tänka mig att kopieringen tar väldigt mycket bandbredd, och det kommer gå otroligt långsamt när ni surfar. Har ni testat nån snabbladdande sida som google? Väntat sådär 1 min? Vad får ni för felmeddelande?

Problemet är att även om jag med "-l" begränsar bandbredden som scp får använda så uppstår problemet ändå. Plus att problemet kvarstår efter att kopieringen är klar, trots att scp då förstås inte använder någon bandbredd alls. Det skumma är alltså att ingen kommunikation inom nätverket verkar påverkas av problemet, utan bara möjligheten att komma "ut i världen".

Ursprungligen av studiox:

scp är ju lite overkill att göra också internt. Jag skulle köra samba eller NFS om det ändå bara är på insidan.

Ursprungligen av Johan S:

Men scp är ju så väldigt smidigt när man bara ska kasta filer fram och åter mellan burkar. Man behöver ju inte skapa några shares eller hålla på...

Dels så tycker jag, precis som Johan S, att scp är ruskigt smidigt. Dessutom är det ju inte fel att ha möjligheten att ansluta "utifrån" heller. Krypteringen är förstås också ett plus.

Ursprungligen av Johan S:

Låter ju väldigt underligt. Fel på routern skulle jag gissa..

Det är den slutsatsen som även jag kommer till. Väldigt synd dock, den var dyr den jäveln och den är köpt för ett tillräckligt längesedan för att lådor och kvitton och dylikt är borta. Om någon ser någon annan möjlig lösning på problemet så är jag som sagt väldigt tacksam. Annars får jag tacka för hjälpen!

Låter ju väldigt underligt. Fel på routern skulle jag gissa..

  • Oregistrerad
  • 2008-12-14 16:28

Kör ni båda 54mbit?

Jag kan tänka mig att kopieringen tar väldigt mycket bandbredd, och det kommer gå otroligt långsamt när ni surfar. Har ni testat nån snabbladdande sida som google? Väntat sådär 1 min? Vad får ni för felmeddelande?

  • Oregistrerad
  • 2008-12-14 16:29

scp är ju lite overkill att göra också internt. Jag skulle köra samba eller NFS om det ändå bara är på insidan.

Men scp är ju så väldigt smidigt när man bara ska kasta filer fram och åter mellan burkar. Man behöver ju inte skapa några shares eller hålla på...

För att utesluta mjukvarufel i routern kunde du testa byta till nån tredjepartsfirmware, finns en hel del som passar i wrt54gs. T.ex dd-wrt körde jag själv i min wrt54g.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-15 11:19
Ursprungligen av air:

För att utesluta mjukvarufel i routern kunde du testa byta till nån tredjepartsfirmware, finns en hel del som passar i wrt54gs. T.ex dd-wrt körde jag själv i min wrt54g.

Tack! Det blir att testa direkt när jag kommer hem!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-15 19:20

Okej, nu är det så att jag har klantat till det ordentligt. Först och främst, mitt lilla firmware-byte gick inte direkt som jag hoppats. Jag har på något sätt gjort routern oåtkomlig, trots att jag följde anvisningarna så gott det gick.

Fick därför koppla in den gamla routern, och gissa vad som hände när vi testade scp-överföring med den gamla routern? Samma sak som med Linksys:en. Med andra ord, problemet finns på någon av våra datorer och inte i routern.

1. Vad kan då problemet bero på vad gäller scp och att anslutningen till internet sabbas?
2. Kan jag på något sätt fixa den fuckade routern?

/Victor

Ursprungligen av Vaiden:

Okej, nu är det så att jag har klantat till det ordentligt. Först och främst, mitt lilla firmware-byte gick inte direkt som jag hoppats. Jag har på något sätt gjort routern oåtkomlig, trots att jag följde anvisningarna så gott det gick.

Fick därför koppla in den gamla routern, och gissa vad som hände när vi testade scp-överföring med den gamla routern? Samma sak som med Linksys:en. Med andra ord, problemet finns på någon av våra datorer och inte i routern.

1. Vad kan då problemet bero på vad gäller scp och att anslutningen till internet sabbas?
2. Kan jag på något sätt fixa den fuckade routern?

Ajdå, det var ju inget vidare. I de flesta fall kan man fixa routern genom att flasha om den via TFTP, detta har jag dock endast gjort från windows. Du borde kunna ladda ner korrekt binary ifrån Linksys och skicka över den mha tftp så ska det nog fixa sej

Här finns guider för olika operativsystem, verkar finnas färdigt tftp i Leopard.

TFTP flash - DD-WRT Wiki

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-16 11:44
Ursprungligen av air:

Ajdå, det var ju inget vidare. I de flesta fall kan man fixa routern genom att flasha om den via TFTP, detta har jag dock endast gjort från windows. Du borde kunna ladda ner korrekt binary ifrån Linksys och skicka över den mha tftp så ska det nog fixa sej
Här finns guider för olika operativsystem, verkar finnas färdigt tftp i Leopard.
TFTP flash - DD-WRT Wiki

Problemet är att jag inte kommer åt den alls, jag kommer inte in på dess nätverk vare sig med eller utan kabel

Ursprungligen av studiox:

Vad händer om ni kopierar med FTP istället? Får ni samma problem efteråt? Vad händer om du kör traceroute ut mot stora nätet?
Kör ni DHCP internt? händer något där? Hur ser en route ut eller ifconfig?

FTP ger samma problem. Inget skumt i ifconfig i alla fall.

Ska kika på det hela när jag kommer hem idag. Tack för all hjälp hittils, mycket tacksam!

Ursprungligen av Vaiden:

Problemet är att jag inte kommer åt den alls, jag kommer inte in på dess nätverk vare sig med eller utan kabel

Det kan hända du måste använda den "officiella" guiden från linksys, dvs, med hjälpa av deras windows programvara. Kolla in denna länk: Linksys unbrick

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-17 17:14
Ursprungligen av air:

Det kan hända du måste använda den "officiella" guiden från linksys, dvs, med hjälpa av deras windows programvara. Kolla in denna länk: Linksys unbrick

Förstår dock inte riktigt guiden. Om jag inte kommer in på nätverket, då kan väl inte routern ha IP-adressen 192.168.1.1, den kan väl inte nås alls från min dator? Ursäkta om jag är jättedum nu...

Ursprungligen av Vaiden:

Förstår dock inte riktigt guiden. Om jag inte kommer in på nätverket, då kan väl inte routern ha IP-adressen 192.168.1.1, den kan väl inte nås alls från min dator? Ursäkta om jag är jättedum nu...

Din router ska ej vara ansluten till något nätverk, utan endast en sladd från routern till en windowsmaskin som har en statisk ip adress (finns på guiden hur man ställer in detta). Följ guiden punkt till pricka så ska det förhoppningsvis gå bra

  • Oregistrerad
  • 2008-12-18 14:53
Ursprungligen av air:

Din router ska ej vara ansluten till något nätverk, utan endast en sladd från routern till en windowsmaskin som har en statisk ip adress (finns på guiden hur man ställer in detta). Följ guiden punkt till pricka så ska det förhoppningsvis gå bra

Den behöver ÄNDÅ en IP adress, har ingen betydelse.

Om allt sket sig vid just flashningen och enheten har ingen firmware då är du rätt fucked Då måste du lämna in den för ny flashning

Ursprungligen av studiox:

Den behöver ÄNDÅ en IP adress, har ingen betydelse.

Om allt sket sig vid just flashningen och enheten har ingen firmware då är du rätt fucked Då måste du lämna in den för ny flashning

Kolla gärna Linksys sidan. Grejen med TFTP är att Linksys routrarna har ett inbyggd läge för att man ska kunna återställa dem med hjälp av TFTP när firmware flashningen har misslyckats. Dvs, den är inte alls död fastän firmwaren e misslyckad

(Personligen har jag råkat flasha in fel firmware i en WRT54G och den väcktes till liv igen med TFTP. Samma sak har en polare gjort och även denna gick att återuppväcka med TFTP.)

  • Oregistrerad
  • 2008-12-15 20:18

Vad händer om ni kopierar med FTP istället? Får ni samma problem efteråt?

Vad händer om du kör traceroute ut mot stora nätet?
Kör ni DHCP internt? händer något där? Hur ser en route ut eller ifconfig?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-17 17:12

Tack allihop! Gång på gång har jag tänkt att ge upp, men hela tiden har det kommit nya förslag och tips.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-19 14:40

Nu börjar jag förstå, tusen tack! Jag uppdaterar tråden när jag har nått någon form av resultat!

1
Bevaka tråden