Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att be om ursäkt eller inte

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en annan nu nedlagd tråd här i "Supporter Lounge" uppmanas jag att be om ursäkt för en lite vass formulering där jag går lite hårt fram med Martin Björnström. Där raljerar jag lite med att han tar flygcertifikat. Jag har funderat över om jag borde be om ursäkt men kommer fram till att jag står för kritiken.

Jag vill för syns skull förtydliga detta faktum med att hävda att jag tycker att det finns brister i hur allt från vissa forums administratörer och upp till sitens grundare ibland lyser med sin frånvaro, dvs. jag tycker att beslutsgångarna är på tok för långsamma.

Att som när man i mitt fall valde att stänga tråden utan att ägna sakfrågan ett enda ord tycker jag suger rejält. Man hade kunnat valt att svara mig att önskemålet om att lägga upp tråden på startsidan inte passade på grund av någon anledning, det hade jag kunna acceptera, men att bara tiga ihjäl förfrågan sög rejält.

När hörde man senast en administratör kritisera upplägget för den roll dom är satta att administrera. Hur många företag existerar det där ett gäng duktiga idealister är satta att styra & övervaka verksamheten, här på 99.se tycks det vara helt i sin ordning och det tycker jag är fel.

Som jag ser på 99.se så har det vuxit sig över huvudet och borde säljas till några som har den tid som krävs för att ha kolla över kanske 30.000 användare som likt jag skriver saker som kanske ogillas. För tydlighetens skull så kan det knappast vara en nyhet att Martin i första hand gillar att bygga upp saker och inte att driva dom, så har i alla fall jag tolkat honom, dvs. att det mer är entreprenörens roll som lockar honom. Entreprenörer behövs, men i min värld bara under en övergångstid. Jag har ingen kritik mot att han gör sina val men tycker att det är dags att låta andra ta vid.

Vem är en entreprenör enligt Wikipedia:

Enligt den neoklassiska teorin etablerad av Joseph Schumpeter är en entreprenör en skapare av "kreativ förstörelse" på marknaden (dvs rubbar balansen mellan utbud och efterfrågan) vilket skapar "kaotiska marknader" och gör entreprenören till en person som skapar efterfrågan på en marknad.

Vanliga drag hos entreprenörer är nyfikenhet, kreativitet, en positiv syn på arbete, självständighet, envishet, hängivenhet, optimism och visionärt tänkande. Det skall dock nämnas att det finns en etablerad kritik mot det individfokuserade perspektivet på entreprenörskap, där omständigheter som nätverk, kultur och teamarbete istället framhålls som centrala förklaringsfaktorer bakom framgångsrikt entreprenörskap.

God Jul & Gott Nytt År,
* även till de som har högtflygande planer O:-)

Olle

OT: Återstår att se om det är högt nog i tak för att låta denna tråd existera eller om det är skygglappar på som kommer att gälla.
+++

Ursprungligen av Olle@mac:

Att som när man i mitt fall valde att stänga tråden utan att ägna sakfrågan ett enda ord tycker jag suger rejält. Man hade kunnat valt att svara mig att önskemålet om att lägga upp tråden på startsidan inte passade på grund av någon anledning, det hade jag kunna acceptera, men att bara tiga ihjäl förfrågan sög rejält.

Men nu får du hålla rätt på dina fakta. För tråden är ju inte direkt stängd. Den är "kopierad" till ett ställe där alla medlemmar kommer åt den.

Så den lever vidare, fast i ett annat underforum.

Och jag länkade i den gamla tråden (i Supporter Lounge) till den nya varianten (i Musiklounge), så att de som skrivit i den gamla lätt ska hitta till den nya.

Önskemålet var ju att tråden skulle vara tillgänglig för alla, och det är den nu, så hur kan den stängningen/flyttningen/kopieringen vara fel?

Har du missat att tråden lever kvar på annan plats? Annars kan jag inte alls förstå dina formuleringar om stängning och tiga ihjäl.

Senast redigerat 2008-12-14 12:22

Och för att kommentera "sakfrågan":
Alla kan inte skänka till alla goda saker i hela världen. Det måste du förstå.

Du brinner för den här saken, och önskar att alla känner likadant. Men medlem X och Y på det här forumet kanske tycker att de skänker tillräckligt till andra saker.

Du får gärna komma med önskemål att forumet ska bidra till något. Men att på det här sättet (med tråkiga antydningar) kräva att forumledningen ska skänka pengar till just den här saken är lite märkligt, tycker jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får gärna komma med önskemål att forumet ska bidra till något. Men att på det här sättet (med tråkiga antydningar) kräva att forumledningen ska skänka pengar till just den här saken är lite märkligt, tycker jag.

Jag har i första hand bett om att tråden till det ursprungliga inlägget fanns klickbar på första sidan alternativt att 99 bjöd på en gratisplats för en banner - jag har inget minne av att jag bett att 99 skulle skänka en enda krona, men ok ge mig gärna ett citat på vad du påstår att jag skulle ha sagt.

Mvh - Olle

Ursprungligen av Olle@mac:

Jag har i första hand bett om att tråden till det ursprungliga inlägget fanns klickbar på första sidan alternativt att 99 bjöd på en gratisplats för en banner - jag har inget minne av att jag bett att 99 skulle skänka en enda krona, men ok ge mig gärna ett citat på vad du påstår att jag skulle ha sagt.

Mvh - Olle

Varför skulle just denna tråd, och just denna "goda sak", få lov att ligga i ett "Mac-underforum"?

Det finns två "offtopic-delar" på forumet: "Supporter Lounge" (endast för supportrar) och "Musiklounge" (öppen för alla).

Nu ligger tråden i båda dessa. Räcker inte det?

För om vi skulle lägga den i t.ex "Allt om Mac" - var drar man då gränsen för vilka "goda offtopic-saker" som ska få ligga där?

Men visst, om du har en bra motivering till varför just denna saken ska få ligga där, eller en bra idé om gränsdragningen, så kan vi väl lägga en tråd där.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du brinner för den här saken, och önskar att alla känner likadant. Men medlem X och Y på det här forumet kanske tycker att de skänker tillräckligt till andra saker.

Du har nog inte riktigt fattat - man lägger inte ut enda krona, man klickar på en av deras banners och sedan är det pengar som trillar in från deras sponsorer. Dvs. inte en endaste krona ges från den som kommer in från internet.

Mvh - Olle Jonsson
+++

Ursprungligen av Olle@mac:

Du har nog inte riktigt fattat - man lägger inte ut enda krona, man klickar på en av deras banners och sedan är det pengar som trillar in från deras sponsorer. Dvs. inte en endaste krona ges från den som kommer in från internet.

Mvh - Olle Jonsson
+++

Ok, dåligt ordval, kanske. Men om man byter ut "skänka till alla ändamål" mot "engagera sig i alla ändamål" så kanske det blir bättre. "Medlem X och Y kanske tycker att de engagerar sig i tillräckligt många goda saker redan"

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Önskemålet var ju att tråden skulle vara tillgänglig för alla, och det är den nu, så hur kan den stängningen/flyttningen/kopieringen vara fel?

No problemas, det är bra att den finns tillgänglig - trots detta tycker jag att det snabbare borde ha kommit ett besked om att den inte skulle kunna ges utrymme på första sidan. Jag hakar alltså inte upp mig speciellt mycket på att den inte placerades där, men jag stör mig på att det i den ursprungliga tråden inte gavs ett svar på varför det inte passade... det är tystnaden som stör mig. Att tråden låstes kan jag väl bara le åt.

Mvh,
Olle Jonsson
+++

Ursprungligen av Olle@mac:

men jag stör mig på att det i den ursprungliga tråden inte gavs ett svar på varför det inte passade... det är tystnaden som stör mig.

Alla moderatorer/administratörer/ledning läser inte alla inlägg i alla trådar.
Alla moderatorer/administratörer/ledning är inte aktiva på forumet alla årets dagar.

Att man inte får ett svar eller reaktion direkt behöver inte betyda att folk struntar i något - de har kanske bara inte sett det ännu.

Ursprungligen av Olle@mac:

Att tråden låstes kan jag väl bara le åt.

Varför hänger du upp dig på låsningen? Den ursprungliga stängda tråden länkar ju vidare till den nya öppna tråden. Räcker inte det? Vill du att diskussionen ska fortsätta i båda? Ditt ursprungliga inlägg finns ju på båda ställena, och om någon vill kommentera, så kan de göra det i den öppna tråden.

Följande har nu gått vidare till Martin som ett PM:

Hej Martin,

För din kännedom angående en tråd där jag raljerade lite med dig, se URL som behövdes efter att jag i Supporter Lounge uppmanats av två medlemmar att be dig om ursäkt. Jag har inte för avsikt att be dig om ursäkt men du kan vara medveten om min kritik.

Se förklaring i:

http://www.99.se/supporter-lounge/256568-att-om-urs-kt.html

I övrigt önskar jag dig en God Jul & Gott Nytt År,

Olle Jonsson
+++

Det är bra att den finns på två ställen ( tack för det ). Jag har aldrig bett om att den skulle finnas nåbar än annat än från den första inloggningssidan, där hade man kunnat haft en minibanner, eller en klickbar nyhetstext som ledde vidare till ett av de två ställen där du redan lagt allt.

Motivering till varför den skulle få en unik placering är enkel - det är JUL och det är vanligt att folk då GILLAR att ge på något sätt... kanske även du?

God Jul till tig Jesper...

Om du vill att forumet ska sponsra en banner, varför inte gå den rätta vägen. Kontakta Annonsavdelningen, och kontakta företaget som ligger bakom forumet, och gör en förfrågan om att få en gratis banner för den goda sakens skull.

Att göra förfrågan/vädjan/krav via en tråd i forumet... ja, då är ju risken stor att berörda personer inte ens ser din vädjan.

Tror du verkligen att alla i ledningen läser alla inlägg varje dag, för att se om där kanske är någon som vill be dem om något?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du vill att forumet ska sponsra en banner, varför inte gå den rätta vägen. Kontakta Annonsavdelningen, och kontakta företaget som ligger bakom forumet, och gör en förfrågan om att få en gratis banner för den goda sakens skull.

Att göra förfrågan/vädjan/krav via en tråd i forumet... ja, då är ju risken stor att berörda personer inte ens ser din vädjan.

Tror du verkligen att alla i ledningen läser alla inlägg varje dag, för att se om där kanske är någon som vill be dem om något?

OK, jag var naiv nog att tro att de som administrerar även har en direktkanal till de som tar beslut om vad som får och inte får läggas upp på första sidan - för mig är det obegripligt att ni har NOLL att säga till om.

Ursprungligen av Olle@mac:

OK, jag var naiv nog att tro att de som administrerar även har en direktkanal till de som tar beslut om vad som får och inte får läggas upp på första sidan - för mig är det obegripligt att ni har NOLL att säga till om.

"de som administrerar" har ingenting med företaget bakom forumet att göra.
Vi moderatorer är här för att moderera det som folk skriver, ingenting annat.
Moderatorer modererar. Annonsavdelningen säljer annonser. Vad är det som är obegripligt med det? Varför skulle vi ha något med forumets affärsverksamhet att göra? Varför ska vi vara mellanled i dina ärenden? Varför gå den omvägen?

Vilken väg är bäst?
1. Du skriver ett inlägg där du tycker att forumet ska sponsra en banner.
En moderator råkar få syn på tråden efter några timmar, eller dagar, eller veckor.
Moderatorn PM:ar Martin och säger "Du, det är någon som vill ha en gratis banner här. Kan du kontakta honom"
eller
2. Du PM:ar Martin och ställer din fråga.

Om du vill göra affärer med företaget bakom forumet så får du ju kontakta dem. Om jag i musikföreningen vill att ICA ska sponsra vår festival med mat, så går jag inte till killen på lagret eller till tjejen i kassan. Jag går ju naturligtvis till butikschefen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken väg är bäst?
1. Du skriver ett inlägg där du tycker att forumet ska sponsra en banner.
En moderator råkar få syn på tråden efter några timmar, eller dagar, eller veckor.
Moderatorn PM:ar Martin och säger "Du, det är någon som vill ha en gratis banner här. Kan du kontakta honom"
eller
2. Du PM:ar Martin och ställer din fråga.

Jag tycker att båda varianterna är bra även fast det självklart hade varit snabbare (?) om jag PM:at Martin direkt. Jag har PM:at Martin om det tjafs som uppstått, kan ha varit igår eller i förrgår, ska bli intressant att se om eller hur snabbt det går att nå hans uppmärksamhet. Kan självfallet svälja att han inte vill ha sådana annonser, det är väl fortfarande så att han är bozz - att jag sedan i ett sådant fall väljer att tycka att det är både fel och tråkigt är en helt annan historia.

Att jag sedan tycker att det borde finnas direktkanaler mellan administratörer och de som säljer annonsplats eller styr företaget tycks jag tydligen vara mer eller mindre ensamen om... för MIG är det helt obegripligt.

Ursprungligen av Olle@mac:

Att jag sedan tycker att det borde finnas direktkanaler mellan administratörer och de som säljer annonsplats eller styr företaget tycks jag tydligen vara mer eller mindre ensamen om... för MIG är det helt obegripligt.

Om en sådan kanal skulle fungera...

Om du som medlem skulle kunna lita på att den här typen av önskemål når ledningen...

Om vi som administratörer/moderatorer ska hitta de här meddelandena som du vill framföra till ledningen...

...så innebär det att du förutsätter att vi ska läsa absolut allt som skrivs på hela forumet.

Det faller ju på sin egen orimlighet. Det hoppas jag att du inser.

Till Olle: The clue-meter is reading zero in this direction.

Senast redigerat 2008-12-14 16:52

Öh, jag då som vill att vi gärna känker en slant till Stadsmissionen, KPML(r) (de är numera så få att de är att betrakta som utrotningshotat inslag i gatubilden) och helst också till Arbetslösa Volvoarbetare (eller vad deras förening kan heta).

99 är inte ett forum för att rädda träd, sälar, kattungar eller liknande. ÄVEN om alla dessa skäl är beundransvärda saker.

Om man brinner för ngt i stöd/hjälpväg, vad det än månde vara, så kan man väl nämna då i tex sin presentation att man sysslar med Greenpeace och att den som är intresserad gärna får PM'a om detta. Men inte starta trådar om Greenpeace.

Är det inte macar som binder oss samman här? fast ändå rätt flummigt.

Olle, du väljer att inte be om ursäkt. och säger att du "tar kritiken". Ta då med dig kritik från mig; Jag gillar inte din skogsinsamling, den hör inte hemma på 99 (anser jag) och att du sedan inte kan be om ursäkt när du sketet i det blå skåpet tycker jag är kass.

Bra karl kan fanimej begå misstag och erkänna dem.
Stå för misstaget istället för surgubbemetoden att inte kunna ändra på sig.

God Jul på er allihop.

Nu skall jag äta pepparkaor så JAG blir snäll.

Ursprungligen av Goflorp:

Är det inte macar som binder oss samman här? fast ändå rätt flummigt.

Olle, du väljer att inte be om ursäkt. och säger att du "tar kritiken". Ta då med dig kritik från mig; Jag gillar inte din skogsinsamling, den hör inte hemma på 99 (anser jag) och att du sedan inte kan be om ursäkt när du sketet i det blå skåpet tycker jag är kass.

Bra karl kan fanimej begå misstag och erkänna dem.
Stå för misstaget istället för surgubbemetoden att inte kunna ändra på sig.

God Jul på er allihop.

Nu skall jag äta pepparkaor så JAG blir snäll.

Visst är det macar som binder oss samma, jag förnekar inte det en sekund. Men du, titta i backspegeln till när forumet där man tilläts prata om annat lades ned - som jag minns det så ersattes detta med just Supporter Lounge, dvs. det forum jag valde för att det INTE skulle uppstå en massa tjafs typ detta. Hur som så har i alla fall jag fattat det som så att de som har status (?) av att vara supportrar har forumet "Supporter Lounge" som en plats att föra fram annat än bara det som har med macar att göra.

Angående formuleringen "Bra karl kan fanimej begå misstag och erkänna dem." så tycker jag att det blir lite patetiskt, det enda som jag gjort är att ha haft en grundmurad önskan om att 99 i juletid hade kunnat göra något tillbaka för samhället än att bara prata hård och mjukvara. Till på köpet Apple har blivit lite grönare genom åren, skulle vara lite klädsamt om 99 även ansträngde sig lite åt det hållet, fast att som Goflorp lyfta fram KPMLR går lite väl långt ut till vänster, fast jag förmodar att det bara var ett försök att vara ironisk när du föreslog det. Statsmissionen hade varit helt OK för min del. För det kan väl inte vara så att du är en av de få återstående anhängarna...

Må fridens ljus lysa över fastlandet samt omtanke över öarna så här i juletid,

Olle

Ursprungligen av Olle@mac:

ersattes detta med just Supporter Lounge, dvs. det forum jag valde för att det INTE skulle uppstå en massa tjafs typ detta. Hur som så har i alla fall jag fattat det som så att de som har status (?) av att vara supportrar har forumet "Supporter Lounge" som en plats att föra fram annat än bara det som har med macar att göra.

Javisst, helt rätt angående Supporter Loungen. Att placera tråden i Loungen är helt rätt. Där får man prata om annat än Macar.

Men... du nöjer dig inte med att det ska ligga i Supporter Loungen. Du vill ju att det ska synas på förstasidan också.

Och då står vi återigen vid den tidigare frågan:
Varför skulle just denna fråga få synas på förstasidan? För om den ska få plats där, varför inte Stadsmissionen, Frälsningsarmén, Radiohjälpen, Rädda barnen, BRIS, PLAN, osv osv osv osv osv?

Och sen finns det helt plötsligt inte ett ord om Mac på hela förstasidan...

Jamen, ett undantag gör väl inget? Nej, kanske inte. Men hur motiverar man då att man säger nej nästa gång en sådan vädjan om annonsplats kommer, och nästa, och nästa...

En lösning skulle kunna vara att ha en "välgörenhets-annonsplats" där olika "goda saker" fick turas om att synas. Men det är som sagt en fråga för ledningen, och du får gärna framföra det förslaget - jag bjuder på det.

Ursprungligen av Olle@mac:

...det enda som jag gjort är att ha haft en grundmurad önskan om att 99 i juletid hade kunnat göra något tillbaka för samhället än att bara prata hård och mjukvara...

Nej, det är inte det enda du har gjort. Du har använt elaka antydningar för att framföra din önskan. Och det är detta och inget annat som jag fortfarande tycker att du borde be om ursäkt för.

Jag kan inte tala för Martin, men om det hade varit jag så hade jag blivit skitförbannad om någon hade använt sådana antydningar för att framföra sin vädjan om sponsring.

Håller helt med Jesper om allting ovan. Vill tillägga att det är helt fantastiskt att Olle inte förstår att han har något att be om ursäkt för.

Men Olle, för att poletten kanske skall trilla ner: Säg att jag i inlägg efter inlägg nämner dig vid namn och säger saker som:

* Den där Olle har ju inte gjort någoting åt den globala uppvärmingen, han sitter ju och skriver inlägg på 99.se och drar en massa ström. Fyyyy.

* Den där Olle sysslar hellre med att fotografera än att göra något åt alla svältande barn i Afrika, fyyyyy!

* Den där Olle är tycker att det är viktigare att tillbringa tid i soffan framför TV'n än att motverka barnarbete, vad är det för människa egentligen?

Förstår du nu, det var just det du gjorde, du pådyvlade andra din moraluppfattning och försökte få någon annan att framstå i dålig dager, helt utan anledning. Det är DET du skall be om ursäkt för. Det finns ett ordspråk för detta: "Man ser stickan i sin grannes öga, men ser inte bjälken i det egna".

Be om ursäkt!

Jag har inte ens sett denna diskussion eller tidigare diskussion och vet inte riktigt bakgrunden till allt detta. Ska tillägga att jag inte läst varenda rad ännu.

Det är väl bra att Olle engagerar sig i sajten? Han har inte all bakgrundsfakta och har inte förstått helhetsbilden och drar en massa slutsatser utifrån den lilla information han sitter med.

Jag ser ingen anledning att "bråka" med Olle i tråden utan låt honom stå för sin åsikt!

Vad sägs om att vi kör en 99mac Pubkväll i Göteborg i vår där Olle och andra får en chans att "snacka av sig"? Vore både spännade och trevlig!

Väldigt bra förslag.
Bishops arms på järntorget? Kända för ett mycket stort utbud av öl.

Jag lovar bju olle på en porter.

jag är gärna med.. Hoppas då kunna ta med min nya MBP.. Vill gärna vänslas lite med Martins Canon 5D Mark II också

Jag landar senast 1:a Mars i Sverige. Packar ihop lägenheten i Melbourne i slutet av Januari. Har nog vägarna förbi Göteborg i jobbet (och pappa bor ju där) så vi ska nog kunna hitta på något bra.

Vill du vara "general" för den träffen i mar/apr, Bjornstrøm?

Jag är lite sugen på att trumma ihop lite goa folk i mellandagarna...
Skall kolla lite. Återkommer när jag är framfør ett riktigt tangentbord.

Det blir givetvis en egen tråd.

Ang behjärtansvärda saker så såg jag ngt om rädda barnen på 99.se's huvudsida...

Det är alldeles för tidigt att spika datumet nu eftersom jag fortfarande är på andra sidan jordklotet. Men låt mig landa bara så ska vi styra upp något bra!

Ursprungligen av Björnström:

Det är alldeles för tidigt att spika datumet nu eftersom jag fortfarande är på andra sidan jordklotet. Men låt mig landa bara så ska vi styra upp något bra!

Det var ungefär så jag menade. Kom hem, ysta ihop ngt sedan.

Det skulle vara jättekul att träffa dig Björnström men är det inte mer realistiskt att säga att du kommer till Göteborg under 2009 ? Jag vet själv vilken tid det tar att komma tillrätta efter en flytt. Men det är klart du är mycket yngre och har mer energi så du kanske klarar av det snabbt.

Järntorget låter kanon eftersom jag själv bor i Linnéstaden i Göteborg. Vet dock inte om jag "vågar" komma. Jag skulle nog känna mig som en katt bland ett gäng hundar som ingående diskuterade köttbens utseende, smak och konstruktion.
Voff, voef,VOFFF, viff, mjau ?, vovv !, WAWV, BAARK, voffe, mjaauuu ?, vovvvv, voafvv osv.
Men blir det en offentlig lokal kan jag alltid smita in och kolla på er !

Jag var ju i Göteborg i September och jobbade + hälsade på pappa så varför inte i vår?

Bevaka tråden