Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar det med extrakontroller till Wii?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-12-13 14:11

Min pojk har en Wii utan några extra tillbehör än de som följer med i originalförpackningen. Nu vill han spela Lego Starwars occh behöver då en traditionell game pad. Hur många pads kan man koppla in på en Wii? Två måste väl få plats?

Och går det att ha game pads utan att koppla in dem i en Wiimote? Jag hittar både trådlösa och sådana med tråd från Logic3 som kopplas in i Wiimoten, inte i konsollen. Är det alltid så? Var kopplar man in Nintendos egen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-13 15:06

Hm jag vet inte vad du menar med traditionell gamepad? Är det spel gjort för wii så borde det ju fungera med den vanliga nunchuken och kontrollen...

Men iallafall. Det ända jag vet är att man kan koppla in gamecube kontroller via sladd. Och där får plats 4 st... men om det är samma inkoppling för en "vanlig gamepad" vet jag dock inte.

Så här spelas det ju: YouTube - Lego Star Wars: Complete Saga Gameplay Wii

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-13 15:11

Aha nu har jag kollat runt lite

Och det verkar som att köper du en Gamecube/wii gamepad så kopplar du in den i konsollen.

Kör du Nintendos egna så kopplas den nog in i den vanliga wii remoten..

Och svaret på din fråga blir väll då att ska du kunna ha 2 gamepads så måste du ha 2 st wiimotes också då.

Eller så är det GC kontrollern via sladd in i konsollen...

Men jag är ingen expert men tror det är så

  • Medlem
  • 2008-12-16 21:37

Okej!
Är allt som passar en GameCube kompatibelt med Wii?

Ursprungligen av Baron:

Okej!
Är allt som passar en GameCube kompatibelt med Wii?

I alla fall de vanliga kontrollerna.

  • Medlem
  • 2008-12-16 21:48

Som denna då?
KÖNIG - 2x TRÅDLÖSA KONTROLLER FÖR WII™ OCH GAMECUBE™ - NettoSat.se

Det är för att kunna spela typ Lego Star Wars och slikt.
Eller kan man det med en Wiimote med nanchuck?

Ursprungligen av Baron:

Som denna då?
KÖNIG - 2x TRÅDLÖSA KONTROLLER FÖR WII™ OCH GAMECUBE™ - NettoSat.se

Det är för att kunna spela typ Lego Star Wars och slikt.
Eller kan man det med en Wiimote med nanchuck?

Dessa fungerar ja.

Gamecubespel kan du endast spela med gamecubekontroller. Spel gjorda för Wii fungerar alltid med Wiimote och nunchuck.

  • Medlem
  • 2008-12-16 22:13

Tack!

  • Medlem
  • 2008-12-16 22:16

Som ni kanske fattar spelar jag inte själv...

Spelar man på samma sätt med Wimote som med en "vanlig" kontroll? Ungarna spelar ju hos varandra och det blir ju lite konstigt om det är helt andra handgrepp hos oss jämfört med hos andra.

  • Medlem
  • 2008-12-26 13:22

Nu har vi i alla fall köpt två trådlösa König-kontroller med en mottagare till pojken i julklapp. De synkar som de ska med sin egen mottagare men Wii-konsollen reagerar inte på dem över huvud taget.
Måste man ställa in Wii på att andra kontroller används på nåt sätt? Jag har gömt manualen långt borta (på vinden).

Hur gick det ?

  • Medlem
  • 2008-12-27 00:20

Inte alls. Jag väntar på att nån ska tala om för mig hur man gör.

Manualen till kontrollerna är i alla fall ingen hjälp.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-27 09:38

Nu sitter jag inte framför wiin men jag har för mig att gamecube kontroller fungerar endast i spelen men inte i huvudmenyn. Wii Classic kontrollern kopplas in i wiimote uttaget och är då mer eller mindre sladdlös.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-12-27 11:02

Jag får väl gå upp på vinden då.
Den nya kontrollerna fungerar inte i något läge som det är nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-27 11:24

Kanske kontrollern fungerar endast med GameCube spel? Har du provat med det? Om du har köpt det nyligen prova att byta tillbaka och köp Wii Classic kontroller istället.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-12-27 12:38

Det står på förpackningen att den fungerar med Wii, så det utgår jag från att den ska göra. Den är också såld så.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-27 12:45

Jo jag såg det men jag menar gamecube spelen. Inte game cube konsolen. Du kan spela alla gamla Game Cube spel på wiin men behöver då en game cube kontroller.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-12-27 12:49

Hmm, om det är så känner jag mig lurad av företaget.

  • Medlem
  • 2008-12-27 14:57

Nu känner jag mig lurad ännu mer. Jag citerar ur Wiimanualen:

Ursprungligen av Nintendo:

OBS! Nintendo GameCube-handkontroller fungerar endast vid användning av Nintendo GameCube-spel på Wii-konsolen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-27 16:34
Ursprungligen av Baron:

Nu känner jag mig lurad ännu mer. Jag citerar ur Wiimanualen:

NJa lurad och lurad. Det står ju att game cube kontroller fungerar endast med game cube spel som kan också spelas på wiin. Då skulle jag känna mig mer lurad utav xbox360 och PS3 som båda påstod att man kan spela gamla spel men det var väldigt få spel som fungerade.

Wii Classic kontroller kostar inte så mycket så jag skulle rekommendera att du skickar tillbaka könig kontrollerna och köper 2 wii classic kontroller istället. Eftersom Wii Classic kontroller kopplas in till wiimote kontrollern måste du ha en wii mote för varje wii classic kontroller.

Eller så köper du 2x Wii handgrepp.

//Rob

  • Medlem
  • 2008-12-27 17:07

Vem läser manualen innan man köper tillbehör? (Inte jag, tydligen...)

Jag trodde liksom att åf:s formulering "Dessa trådlösa 2.4GHz handkontroller kan användas med både Wii™ och GameCube™ spelkonsol." gällde rakt av. Även om det är sant är det inte hela sanningen.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2008-12-28 00:37
Ursprungligen av Baron:

Vem läser manualen innan man köper tillbehör? (Inte jag, tydligen...)

Jag trodde liksom att åf:s formulering "Dessa trådlösa 2.4GHz handkontroller kan användas med både Wii™ och GameCube™ spelkonsol." gällde rakt av. Även om det är sant är det inte hela sanningen.

utan att låta överlägsen, köp aldrig, och då menar jag aldrig tredjeparts tillbehör till din konsoll. Framförallt inte till wii då de har en förmåga att fungera otroligt dåligt . Dock borde öppet köp gälla eller en anmälan om vilseledande marknadsföring.

Det här låter ju som ngt att få gråa hår över...

Trodde konsoll var för att det skulle vara enkelt...

  • Medlem
  • 2008-12-28 01:17

Öppet köp gäller obruten förpackning, men eftersom jag på ganska goda grunder kan hävda att jag inte har fått fullständig info om produkten borde jag kunna häva köpet.

Prehn, jag uppfattar dig inte som överlägsen för din kommentar. Jag gick på de råd jag fick högre upp i tråden.
Hur fan ska man veta detta om man inte spelar själv...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-28 01:48
Ursprungligen av Baron:

Öppet köp gäller obruten förpackning, men eftersom jag på ganska goda grunder kan hävda att jag inte har fått fullständig info om produkten borde jag kunna häva köpet.

Prehn, jag uppfattar dig inte som överlägsen för din kommentar. Jag gick på de råd jag fick högre upp i tråden.
Hur fan ska man veta detta om man inte spelar själv...

Om du köpte på nätet har du 14 dagars retur rätt även med bruten förpackning. Hur ska du kunna fastställa att det inte fungerar om du inte bryter förpackningen.

//Rob

  • Medlem
  • 2009-01-24 21:47

Så här blev det...

Jag tycker det är grymt skönt att man just kan använda flera olika kontroller till Wii. Super smash bros är bättre med gamecubekontroller medan Wiimote och Nunchuck är det bästa som hänt zeldaserien sedan övergången till tre dimensioner.

Att ha flera olika kontroller ger ju dessutom större variation till konsolen.

1
Bevaka tråden