Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Boot Camp & VMware Fusion - Problem att aktivera Windows

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så kröp jag då till korset till slut - jag köpte en Windows-licens för första gången i mitt liv!
Installerade igår Windows XP Home via Boot Camp och lade Windows på en helt egen hårddisk i min Mac Pro 4x2,66 Ghz.

Så långt inga problem, jag installerade Windows och därefter diverse drivrutiner från Leopard-skivan. Jag aktiverade sedan mitt Windows-exemplar via nätet (dock utan att registrera mig hos M$ - någon jäkla måtta får det vara). Allt fungerade perfekt.

Jag registrerade mig sedan hos VMware och drog hem VMware Fusion och fick en 30-dagars provlicens. Jag blev så glad när jag upptäckte att Fusion automatiskt hittade min Windows-disk och möjliggjorde att köra Boot Camp-installationen av Windows direkt i Mac OS X.

Dock installerade Fusion en rad drivrutiner som gjorde att Windows tyckte att allvarliga förändringar i maskinvaran hade skett, varför en ny aktivering av Windows var nödvändig. Jag försökte aktivera igen, medan jag körde Windows genom Fusion i Mac OS. Det gick dock inte.

Jag startade då upp datorn i Windows genom Boot Camp och fick då samma meddelande, att jag var tvungen att aktivera igen. Den här gången fungerade det. Frid och fröjd tyckte jag och startade om i Mac OS igen.

När jag startade Windows i VMware Fusion igen säger den fortfarande att jag måste aktivera min Windows-licens, dock utan det tidigare felmeddelandet om att allvarliga förändringar i maskinvaran skett. Jag har alltså 30 dagar på mig att aktivera Windows, mot 3 dagar som den sa vid det tidigare felmeddelandet om maskinvaran.

Jag har alltså en situation där jag kan köra Windows i Boot Camp utan några problem. Men när jag kör samma Windows-installation genom VMware Fusion säger den att jag måste aktivera licensen, vilket inte går eftersom min produktnyckel redan aktiverats maximalt antal tillåtna gånger.

Någon som vet någon lösning?
Har jag kanske brutit mot licensavtalet genom att försöka köra samma licens både på riktigt och viritualiserat?

Jag löste problemet själv. Jag sänkte ett par Staropramen så här på fredagkvällen och samlade mod för att ringa Microsoft.

Jag valde att aktivera Win genom att ringa aktiveringsnummer som man fick i aktiveringsguiden. Gissa om jag är glad att vara Mac-användare!

När man i aktiveringsguiden valde att ringa Microsoft fick man ett 42-siffrigt kontrollnummer som man skulle knappa in på telefonen. Man fick då ett annat 42-siffrigt kontrollnummer tillbaka som man skulle knappa in i aktiveringsguiden.

Efter att ha gjort detta när jag körde Win genom Fusion fungerar allt klockrent. Jag kan nu enkelt välja om jag vill boota datorn genom Boot Camp, eller om jag vill viritualisera genom VMware Fusion. Precis som jag vill ha det!

Nu ska jag bara avgöra om det är värt att köpa Fusion, men det är ju just det jag ska utvärdera.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-12 22:57

Windows XP Home's licensavtal godkänner nog inte virtualisering.

Jag köpte vista och då köpte jag Business edition just för att det inte skulle bli problem med Bootcamp och Fusion.

Funkar det så funkar det men risken finns att du får upp den lilla piracy stjärnan eller liknande.

Ursprungligen av Csoft:

Windows XP Home's licensavtal godkänner nog inte virtualisering.

Jag köpte vista och då köpte jag Business edition just för att det inte skulle bli problem med Bootcamp och Fusion.

Funkar det så funkar det men risken finns att du får upp den lilla piracy stjärnan eller liknande.

Vista Buisness fungerar inte för mig med Parallels. Efter 30 dagar så får jag "ogiltig kopia" (vilket den verkligen inte är) om jag kör både Boot camp och Parallels.

Gått tillbaka till XP istället.

Nåja, det fungerar klockrent nu i alla fall. Licensbrott eller ej, jag har i alla fall betalat för min licens. Det måste ju vara det viktigaste.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-13 00:11

Jag skulle aldrig köra Windows under vmware eller annat. När jag verkligen behöver XP så bootar jag om datorn. Det tar bara 20 sekunder och så får jag all kraft och kan spela spel

Ursprungligen av studiox:

Jag skulle aldrig köra Windows under vmware eller annat. När jag verkligen behöver XP så bootar jag om datorn. Det tar bara 20 sekunder och så får jag all kraft och kan spela spel

Visst, det tar bara 20 sekunder. Men då måste du avsluta precis allt du håller på med i Mac OS. Dokument som är öppna måste stängas, musik som spelas i iTunes måste stängas av etc. Jag har ständigt 10-15 program öppna i Mac OS och jag tycker det är rätt drygt att behöva avsluta allt bara för att jag ska installera några grejer i Windows.

Igår satt jag exempelvis och installerade en massa spel via Fusion. Allt medan Mac OS rullade precis som vanligt. Mina konversationer på diverse chattar fortlöpte, alla mina program och dokument förblev öppna. Allt detta medan jag samtidigt körde en massa installationer i Windows.

Givetvis bootar jag om i Windows när jag väl ska till att spela eller göra något annat prestandakrävande. Men eftersom jag valt att vara Mac-användare här i livet, är det rätt smidigt att kunna rulla igång Windows i ett litet fönster och sköta lite småsaker där, istället för att behöva starta om datorn varje gång.

Det blir lätt lite irriterande om jag måste starta om datorn varje gång jag vill se ut lite html-kod ser ut i Explorer 7 för Windows. Rätt smidigt att ha ett separat litet fönster i Mac OS då.

  • Medlem
  • 2008-12-14 12:13
Ursprungligen av studiox:

Jag skulle aldrig köra Windows under vmware eller annat. När jag verkligen behöver XP så bootar jag om datorn. Det tar bara 20 sekunder och så får jag all kraft och kan spela spel

Det förutsätter ju att det är ju spel du vill åt, i de lägen rekommenderas ju verkligen en omstart.

När jag frilansade i mitt journalistarbete innefattade det även ett halvstort filmprojekt, där beställaren ville att vissa saker skulle te sig på ett visst sätt i windows - redigeringen gjordes givetvis i OS X (final cut), och arbetsflödet skulle bli minst sagt lidande om jag var tvungen att boota om för att testa i Win - där klev parallells in och gjorde arbetet.

Vad det gäller installationsprocessen känner jag igen mig. Jag gick tillväga på samma sätt: installerade mitt inköpta Win XP Pro via bootcamp. Bootade om, installerade drivrutiner och aktiverade.

Parallells hittade min bootcamp-partition utan problem, men samma problem uppstod: windows xp menade att hårdvaruförändringarna var för stora och ville aktivera sig igen. Fick även jag vackert ringa till MS och be om en ny kod - jag förklarade situationen och fick ett trevligt bemötande och ny aktiveringskod

(Behövde dock inga staropramen för att samla styrka, vreden räckte gott )

Efter lite googlande verkar det vara så att tricket är att INTE aktivera Windows förrän efter att man har installerat VM Ware/Parallells och deras respektive verktyg. Nu är dessa är up and running går det att aktivera Windows utan att det ska börja trilskas.

Ursprungligen av FrrH:

Efter lite googlande verkar det vara så att tricket är att INTE aktivera Windows förrän efter att man har installerat VM Ware/Parallells och deras respektive verktyg. Nu är dessa är up and running går det att aktivera Windows utan att det ska börja trilskas.

Helt klart en lärdom vi kan dra.
Tänk på det alla ni som läser den här tråden och får för er att installera Win under både Boot Camp och VMware Fusion/Parallels Desktop.

Ursprungligen av FrrH:

Efter lite googlande verkar det vara så att tricket är att INTE aktivera Windows förrän efter att man har installerat VM Ware/Parallells och deras respektive verktyg. Nu är dessa är up and running går det att aktivera Windows utan att det ska börja trilskas.

Varnande finger för Vista här som "by default" aktiverar automagiskt när man ansluter till internet.

Kan man inte börja med att installera Fusion och sedan installera vista?

Ursprungligen av hansfilipelo:

Varnande finger för Vista här som "by default" aktiverar automagiskt när man ansluter till internet.

1
Bevaka tråden