Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska jag göra för att få riktigt härliga sequencerbasar?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Först ska lag säga att jag är helt ny på Logic!har precis köpt mitt första(studio8).Hur ska jag göra för att få till riktigt härliga sequencer basar?Jag vill inte ha livekänsla utan jag vill att det ska låta riktigt programerat och monotomt,elektro helt enkelt.Finns det någon bra plugg,typ stepsequencer?Hur gör ni?Hoppas ni förstår vad jag menar och har lite överseende med en nybörgare.
Nicko

Är det verkligen ingen som vet vad man kan använda till att programera basgångar med??

  • Medlem
  • 2008-12-10 17:17

Det är väl snarare så att det är en fråga som är väldigt basal. Kvantisera allt stenhårt till närmaste 16-del. Se till att alla toner har samma anslagsstyrka.

Du kan ju börja med ES1, ES2, EFM1 och EXS24 och se om de funkar för dig. Resten beror på programmering av synten du använder och hur du sequencar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-10 18:00

Ja alltså, det är ju nästan som att fråga "hur gör jag om jag ska sjunga?"...

Men börja med fm:s råd.

Ja sa ju att jag var helt grön på det här!Men vad jag är ute efter är ett program där jag slipper att själv lägga basgången,alltså spela den på mitt midikeyboard.För hur hårt jag än kvantiserarså låter det ändå live om ni förstår vad jag menar.Rörigt?I så fal ber jag om ursäkt.
Nicko

Ursprungligen av Nicko35:

Ja sa ju att jag var helt grön på det här!Men vad jag är ute efter är ett program där jag slipper att själv lägga basgången,alltså spela den på mitt midikeyboard.För hur hårt jag än kvantiserarså låter det ändå live om ni förstår vad jag menar.Rörigt?I så fal ber jag om ursäkt.
Nicko

Välj "Piano Roll" längst ner i Logic-fönstret och klicka in noterna där. Till EXS24 finns det en del basljud som är ok, i biblioteket Factory -> 02 Bass -> Synth Bass.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-10 22:45
Ursprungligen av Nicko35:

Ja sa ju att jag var helt grön på det här!Men vad jag är ute efter är ett program där jag slipper att själv lägga basgången,alltså spela den på mitt midikeyboard.För hur hårt jag än kvantiserarså låter det ändå live om ni förstår vad jag menar.Rörigt?I så fal ber jag om ursäkt.
Nicko

Jag menar inte alls att låta överlägsen utan att det finns så olika sätt. Det finns mjuksyntar med inbyggd sequencer eller så kan du pricka in i pianorollaren, som andra redan tipsat om.

Att tipsa om plugg är svårt när man inte riktigt vet vad du är ute efter.

Men börja med att lira med pianorollaren och se om det passar dig.

Lycka till!

Du kan rita in noterna för hand, då blir det definitivt ingen livekänsla på det.

Men du kan få kvantiseringen att låsa noterna till åttondelar eller sextondelar i vilket fall som helst. Slå sen av anslagskänsligheten på ljudet du använder, eller sätt bara samma anslag på noterna i efterhand.

Du kan nog göra det där på ett antal olika sätt med Logic, det här låter lite som ett fall av manualvägran? Det finns en massa tutorials och videos på nätet som visar hur man kan göra.. som sagt ovan testa nån av syntarna och leta upp ett ljud som låter som du vill, sen kan du alltid peta in noter för hand om du inte blir kompis med kvantiseringen.
Typ: YouTube - 84 Logic: Step Recording

Testa gör ett monofoniskt basljud och bara mata på.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-11 10:26

Ett tips för att få en "programmerad" känsla på det du spelar själv är att t ex markera alla toner, kopiera dem och lägg kopiorna en åttondel efter originalen, eventuellt även en oktav upp eller ner beroende på ljudet och vad du känner för. Du kan även t ex ha max velocity på originaltonerna och mindre velocity på kopiorna, eller helt random velocity på allt. Lek även med längden på tonerna, från ultrakort till ganska kort och lite sådär. Ibland kan man även kombinera flera spår med olika basljud. Jobba i loopläge också, så kan du fylla på med fler toner "on the fly" och på så vis spela det du vanligen inte kan spela. Lek också med olika kvantiseringsvärden. Med lite övning kan man spela själv så att det låter som en sequencer, dessutom... fast jag har ju tragglat i några år... ; )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-11 10:33

trig.com - KFK3 : bitleyâ„¢

Ett exempel... här är allt spelat för hand och sedan bara 16-delskvantiserat för bli tight, trummor och allt. Låter det maskin enough for you? Logic användes inte här men det spelar ingen roll vad man använder så länge det funkar. Sequencern här var en Ensoniq ESQ-1 : )

trig.com - 909 enemies of 101 states : bitleyâ„¢

Ett annat exempel... allt handspelat här också, sedan kopierat och trixat å donat på gängse sequencermanér - legobitar på skärmen... ; ) Basen är ganska simpel men det är ju en massa andra element som samspelar. Ljudet hålls kort (här har jag för mig att det programmerades för att vara riktigt kort, t ex en sån här kurva på ADSR (värde 000-127).

VCA / amp

A: 000
D: 060
S: 000
R: 020

VCF / filter

A: 000
D: 020
S: 000
R: 005

Senast redigerat 2008-12-11 10:49

Stort tack för alla tipsen!ska börja med att pilla i piano roll och testa mej fram,fick ett tips om att man kunde gå in i piano roll klicka på midi in och där efter mata in ton för ton med midikeyboardet.Vad tror ni om det?Riktigt bra musik PF,är det du?

Ursprungligen av Nicko35:

mata in ton för ton med midikeyboardet.Vad tror ni om det?

Det är det ultimata sättet. ...som dom på Ableton-kontoret vägrar att införa i Liv. Argh. Steppa och njut du som kan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-12 10:37
Ursprungligen av kottenkotten:

Det är det ultimata sättet. ...som dom på Ableton-kontoret vägrar att införa i Liv. Argh. Steppa och njut du som kan!

Har du mailat ableton å tjatat? Blir vi tillräckligt många så kanske...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-11 19:09

Danke, Nicko, det är mina små alster yes, ville mest exemplifiera.
Stepprogrammering är riktigt kul det också. Se till att ta reda på vilken
knapp på tangentbordet som används för en "rest" (paus), blir jobbigt
med enbart 16-delar exempelvis. Eller låter arpeggio iofs.

Hmmm!kan inte hitta knappen för rest på min MacBook Pro,är du säker på att den finns PF?

Det har iaf varit TAB i Logic har jag för mig.. men DET måste väl ändå stå i manualen?!

Sorry jag har nån sorts hangup på att säga åt folk att googla och läsa sina manualer.. ska försöka sluta.

Undrar om det verklige går att steppa sej fram i logic?Har verkligen testat som en galning,är det någon som hittat knappen/tangenten för det så hade jag varit grymt tacksam.
Nicko

Nån gång i nåt program som verkade sakna just pause/rest-knapp så brukade jag plinka högsta tangenten på klaviaturet istället. Väldigt lätt att bara markera dom och ta bort sen.

Tack Kottenkotten!Det funkar ju faktiskt hur bra som helst,dock hade det inte varit dumt om det funnits ett komando på laptoppen för då hade jag kunnat sitta på jobbet(jobbar natt)och programerat dom fetaste basgångarna,men men man kan inte få allt här i världen.
Nicko

Men TAB funkade inte?

Nä,Tab startar bara seuqensern

Och ingen av piltangenterna?

(Höger används i Cubase för att stega sig framåt)

Kan du inte själv ange i Logic vilka tangenter som ska styra vad?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-13 01:03

Absolut, det kan man. Problemet med det är att man lär sig jobba på "sitt vis" då och inte kan jobba i andra studios... Bättre lära sig det som är default. My five cents.

Jo, men om det nu är så svårt att hitta "rest"-tangenten så kanske det är enklare att fixa en egen Mina fem...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-13 01:36

Logic är rätt Logiskt, brukar vara typ cmd + alt + tab eller nåt hyfsat enkelt.

Men öppnar man då inte nån key-commands prefs grunka bara kollar vad den står på?

Ursprungligen av kottenkotten:

Men öppnar man då inte nån key-commands prefs grunka bara kollar vad den står på?

Det borde vara mest logic

Bevaka tråden