Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med Mail-inställningar!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-23 21:35

Hej, jag skulle vilja ställa in mail på tre olika ställen för att få det att fungera som jag vill, men jag har ingen aning om hur jag ska göra!

Det är dessa tre "enheter" som måste ställas in:

- Mitt Gmail-konto
- Mitt konto i Mail som är kopplat till Gmail
- Mitt konto på min iPod touch (som är kopplad till Gmail)

Detta är funktionerna jag vill ha:

- iPoden ska spegla kontot i Mail snarare än hur det ser ut i Gmail (inget är sorterat i Gmail då jag inte använder det gränssnittet)

- I dagsläget när ett Mail kommer in i Gmail skickas det till alla olika "enheter", men jag vill även att mail ska försvinna från alla "enheter" (tex ska jag kunna radera ett mail på iPoden, och då ska mailet försvinna från både Mail på datorn och från Gmail. I dagsläget försvinner det bara från Gmail när jag raderar på mailet på iPoden, och samma sak tvärtom).

- Om det går vill jag kunna få över all sortering jag har gjort i Mail till Gmail. Jag vill INTE behöva radera allt i Mail, ta ner allt från Gmail och sortera om det. Grejen är den att jag har sorterat ut massa från Mail, men allt finns kvar i Gmail (som en backup typ).

En kort sammanfattning av vad jag vill uppnå:

- iPodens och Mails konto ska spegla varann; samma mappar, samma mail och så vidare
- Om det går får gärna Gmail se likadant ut, och om det inte går ska punkten ovan lösas utan att jag måste ändra om all struktur i Mail. Det viktiga är att iPodens mail och Mail på dator fungerar i symbios, tillskillnad från som det är idag; iPoden+Gmail.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter och att ni kan hjälpa mig. Hojta till om jag har varit otydlig någonstans!

/Adam

Låter som du behöver ett IMAP konto någonstans och sedan vidarebefodra mejl från Gmail till ditt IMAP konto. Apple Mail och iPod Touch/iPhone mail kommer att kunna använda IMAP kontot och visa samma folder struktur (vara "synkade").

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-24 15:06

Exakt så jag vill ha det. Vet du hur jag ska göra för att det ska fungera? Antar att jag först måste ställa in Gmail, sen göra om allt i Mail på datorn, och sen så kommer iPoden fixa sig själv, eller hur?

Problemet är ju just att jag har allt bra sorterat på datorn, och sämre sorterat på gmail (läs: inget alls, så där finns ju mängder mail kvar som jag raderat på datorn).

Som sagt, jag är väldigt dålig på mail-inställningar, så all guidening uppskattas!

Ställ in på googlemail att du vill ansluta "utifrån" och att det är IMAP som gäller.
Sedan får du göra inställnigarna i respektive apparat, eller snarare ställa in MAcen, när man sedan syncade så överfördes mailkontot per automatik.

gå till www.gmail.com, logga in. Kllicka på inställningar uppe till höger.

Många flikar. "Viderbefordra och IMAP", välj längst ner
"Aktivera IMAP"

Sedan finns det en guide strax nedanför hur du ställer in t ex Apples Mail (använder du det så synkas mailkontot över till iPhones/Touch etc

Nu kan du läsa och skriva mail från:

Din Mac
Din iPhone/Touch (om den har Wifikontakt)
Din Webbläsare - på vilken dator som helst.

Mappstrukturen bygger du väl lämpligast upp på gmail

Jag har själv gått ett steg längre.
Ställde in gmail på att vidarebef en "inkörd" adress till mitt konto på mac.se
Sedan låter jag macen kolla av mac.se ([email protected])
det spelar ingen roll om jag läser/skriver från iPhonen/MBP'n eller en weblsare ute på stan. På mac.se var detr sketlätt att skaffa mappar etc snyggt.
Jag kan dessutom använda flera adresser som allihop knyts samman till xxx@mac.se

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-24 15:34

Goflorp: Japp, så långt har jag kommit! Tack för bekräftelsen.

Kolla gärna in mina frågor ovan, så har jag nog snart fått vad jag vill.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-24 17:44

Ok, nu har jag kommit en bit på vägen. Gmail syns i Mail och på iPhone, men det känns som att det är ett överflöd av olika mappar på alla tre ställen. Titta på bilden här nedan:

http://farm4.static.flickr.com/3276/3056542116_3c59a899d6_o.jpg

1. Ett mail kommer in i min inkorg (precis så jag vill ha det). Raderar jag ett mail därifrån (genom att trycka på radera) läggs det i papperskorgen som heter "Gmail IMAP". På internet läggs mailet under en etikett som heter "deleted messages" (inte i Gmails papperskorg). Raderar jag mailet från papperskorgen "Gmail IMAP" försvinner mailet även från internet (i alla fall från den etiketten).

2. Det jobbiga är att Gmail tydligen har en egen mapp som heter "Alla mail", där även mitt testmail lägger sig. För att få bort den där ifrån måste jag radera den från Gmail (eller dra det till "Gmail IMAP"-papperskorgen). Något omständigt! Kan man ta bort denna mapp på något sätt, både ifrån Mail och ifrån Gmail?

3. Alla dessa mappar (nummer tre på bilden), kan man strunta i att använda dem och alternativt ta bort dem?

Vad händer till exempel om jag tar bort mappen "Stjärnmärkta" (en mapp som finns på Gmail)? Kan man koppla de andra mapparna så att till exempel "Papperskorg" lägger sig bland de andra papperskorgarna (så fort jag kastar mail i Gmail, lägger sig det mailet i papperskorgen "Gmail IMAP" istället) och att om jag skickar ett mail ifrån Gmail, lägger sig det i mappen som har ett flygplan som ikon (denna är inte lika viktig som papperskorgsproblemet).

4. Om jag vill arkivera mail som kommer in i IMAP-kontot på min dator, är det väl bara att dra mailet till dessa mappar (skapa en kopia)? Om jag raderar grundmailet, försvinner kopian på datorn? Jag vill gärna att det fungerar på detta sättet, för då slipper jag att sortera och arkivera mailen på internet!

5. Samma sak som jag skrev förut; går det att koppla mappen "Papperskorg" upp hit, så att alla kastade brev alltid lägger sig här?

6. Kan jag ta bort brevlådan "Gmail" utan att mina arkiverade brev på datorn försvinner? Om inte, hur gör jag så att "Gmail" slutar att hämta brev, utan att ta behöva ta bort kontot från Mail?

Som vanligt; säg till om jag är luddig i beskrivningarna!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-11 16:39

[quote="Adzam 1;1663387"]Ok, nu har jag kommit en bit på vägen. Gmail syns i Mail och på iPhone,

Jag förstår inte - pratar ni om iPhone eller Ipod Touch?
För att jag har Ipod Touch men kan inte hitta någon "mail option" där:( Finns det eller måste man hämta o installera det?

Senast redigerat 2008-12-12 14:40
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-27 22:35

Bump.

Här har du hur man kan få bort All Mail och andra mappar.

Official Gmail Blog: New in Labs: Advanced IMAP Controls

/Adam

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-27 23:38

Åh, verkar vara precis det jag vill ha!

Nu kommer frågan...hur installerar jag detta? Har aldrig använt Google labs.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-30 19:27

Bumpar igen.

Hittar inte hur man aktiverar det. Men bredvid ditt namn uppe till höger så har jag en grön flaska. Annars hittade jag att den här länken kan aktivera Google Labs https://mail.google.com/mail/?labs=1#settings
Den heter "Advanced IMAP Controls"
/Adam

Hur ser dina inställningar ut i Apple Mail?
Eftersom du har två brevlådor, en som heter Gmail och en som heter Gmail IMAP.
Har du lagt in en Gmail som en POP-mail också?
Den kan du ta bort enbart ha en Gmail IMAP. Du ställer in IMAP konto när du väljer kontotyp i Apple Mails inställningar för konton. Sen kan du gå in på avancerat välja hur IMAP-kontot ska styras.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-12 18:31

Mmm, jag har tagit bort POP-kontot nu, men förstår fortfarande inte riktigt hur jag får bort alla Gmails egna brevlådor.

Nelka: Jag måste skrivit fel just där, för det är en iPod touch jag pratar om.

Vilken programvara har du på din Touch? Kommer inte ihåg när mail kom, men den senaste versionen som finns (den jag har) är 2.2.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-15 10:25
Citat:

Vilken programvara har du på din Touch? Kommer inte ihåg när mail kom, men den senaste versionen som finns (den jag har) är 2.2.

O'k! Så det betyder - för att får Mail funktion måste man ha 2.2 versionen? För att min Ipod har inte den överhuvudtaget:">

Senast redigerat 2008-12-15 16:08
Ursprungligen av Nelka:

O'k! Så det betyder - för att får Mail funktion måste man ha 2.2 versionen? För att min Ipod har inte den överhuvudtaget:">

Det är väl en baggis uppdatera?
Det är ju nästan svårt låta bli.

"det finns en uppdatering tillgänglig! Vill du uppdatera?"

Det får man ju i ansiktet första man stoppar i sin iPhone iaf.

Det är väl ngn uppdatering som kostar kosing om man köpt en Touch, men det är det nog värt va...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-22 09:09

[quote="Goflorp;1678646"]Det är väl en baggis uppdatera?
Det är ju nästan svårt låta bli.

"det finns en uppdatering tillgänglig! Vill du uppdatera?"
quote]
Jag har uppdaterat allt men nu vill jag veta om det går att skafa 2 mail konto på Ipod o köra parallelt? Jag har skapat dem men funkar bara Gmail, trots att jag satt Yahoo som defoult:tveksam:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-21 09:56

De som varit först på plan har ju betalt typ 250 kr för två uppgraderingar; du får samma funktioner i dagsläget för minst halva priset!

2 mailkonton?

Vete tusan. Jag kör med att ett gmailkonto jag har vidarebefordrar allt till en Mac.se-adress.
Kör med IMAP på Mac.se.
Har samma mail på iphonen och datorn

Varför krångla till det mer?

Ursprungligen av Goflorp:

2 mailkonton?

Varför krångla till det mer?

Hmm, krångel för att man har två mailadresser ? Icke sa Nicke.;)
Jag lever efter devisen More is More. Har fem mailadresser till olika saker; privat, släkt, arbete, iTunes och dyl. Två genom Comhem som jag haft länge och även tre IMAP via Gmail, Me.com och Mac.se. Mycket praktiskt om det skulle komma spam eller bli trassel på någon adress så har jag andra som fungerar. Alla finns på alla datorer, iPod Touch och mina mobiltelefoner. Kan kolla all min post när/var som helst. Det har jag gjort i många år.

Ursprungligen av KaRo:

Hmm, krångel för att man har två mailadresser ? Icke sa Nicke.;)
Jag lever efter devisen More is More. Har fem mailadresser till olika saker; privat, släkt, arbete, iTunes och dyl. Två genom Comhem som jag haft länge och även tre IMAP via Gmail, Me.com och Mac.se. Mycket praktiskt om det skulle komma spam eller bli trassel på någon adress så har jag andra som fungerar. Alla finns på alla datorer, iPod Touch och mina mobiltelefoner. Kan kolla all min post när/var som helst. Det har jag gjort i många år.

Ja det lät ju väldigt enkelt.

Jag har en adress som är gammal jeremiah.nilsson<kanelbullen>gmailen.com
och en väldigt kort adress på mac.se

Gmailen går till mac.se. Kan kolla varifrån som helst. MED ETT KLICK.

Så du har fem IMAP-konton och configgar upp varje burk du har till att kolla av dessa fem hela tiden. Jaja, var och en blir sannerligen salig på sitt.

Ursprungligen av Goflorp:

Så du har fem IMAP-konton och configgar upp varje burk du har till att kolla av dessa fem hela tiden.

Nej, alltså tre IMAP. Det är snorenkelt. Tar bara 5 minuter att "configga" varje adress och det behövs ju bara göras en gång. När jag kollar om jag har mail är det bara en knapptryckning på Mac:arna i Mail. Slösar bort 5 sek där. I mina mobiler (arbete, firma, fritid och fin-mobil) behöver jag däremot trycka på var och en av de adresser jag vill kolla. Då går det väl åt 30 sek. Väntar jag ett viktigt e-mail kan jag alltid kolla efter på lunchen på jobbet.
Kanske låter trixigt men det är inte alls. Jag har väl tre liv kan man säga. På min anställning har jag ett väl inarbetat nummer och det får jag inte lämna ut till privata samtal. I firman (en dag i veckan) behöver jag ett eget nummer. Det finns med på min hemsida/mina visitkort. Privat har jag ett eget nummer/mobiltelefon som jag använder på helger och ledighet. Den kan jag ta fina bilder med. Har ett Guldnummer på det.

På ålderdomshemmet kommer jag nog att kallas IT-Mormor !

  • Medlem
  • 2009-02-18 13:46

En följd-fråga på Mail/gmail. Jag använder gmail fullt ut just nu, men är sugen på att testa Mail och se hur det fungerar. Men när jag gjort små korta test, så får jag problemet med att om jag läser ett mail i Mail, så är det inte läst i gmail och vice versa. Går det att lösa på något sätt? Att de synkar mot varandra helt enkelt.

Och går det att implementera labels i Mail på något sätt, med mappar eller taggar (vore det bästa)?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-24 01:08

Väcker upp den här gamla tråden igen, istället för att starta en ny.

Jag försöker att tänka om lite när det kommer till mail, för jag vill numera enbart ha IMAP på alla tre ställen.

Problemet är dock att allt känns så otroligt rörigt att ställa in på alla tre ställen!

Det jag vill uppnå är helt enkelt att alla inkorgar speglar varandra. Om jag kastar/arkiverar ett mail på Ipoden, då ska det vara enkelt att se det mailet även på internet och i Mail.app!

Jag har försökt att gå efter dessa råd:

https://mail.google.com/support/bin/answer.py?answer=78892#

men det känns som att jag bara ställer in saker utan att egentligen förstå vad exakt jag ställer in. Ena stunden kastar jag mail i Mail.app, nästa stund arkiverar jag dem på internet och efter det arkiverar jag eller kastar mail i olika mappar på Ipoden... en enda stor röra med andra ord.

Min fråga är helt enkelt hur ni har ställt in era system. Vad exakt har ni för olika inställningar på de olika enheterna, vad har ni för mappar, arkiverar eller kastar ni osv. Hur har ni ställt in för att det ska fungera perfekt och samtidigt kännas logiskt?

Att jag till exempel på Gmail (på nätet) har mappar/etiketter som heter

Utkast
[Imap]/Drafts
Deleted messages
Papperskorg
Alla mail

osv

Är ju ett typexempel på hur rörigt allt är just nu. Vilka mappar ska jag koppla till vad? Var ska jag kasta mailen i de olika enheterna, var ska utkasten komma osv osv.

Hoppas att det här inlägget inte är för rörigt; jag fattar ju knappt själv vad jag skriver. Det jag dock eftersträvar är enkelhet! Där alla funktioner är likadana överallt och där jag enkelt kan spara mail på datorn och på nätet.

Tacksam för all hjälp!

Imap på ett gmailkonto.
Anslut med Apple Mail.
Anslut med webbrowser enbart om du inte har tillgång till din dator eller telefon.
Imap är till för sånt här.

Jag har inte mapproblemet som du har.
Gjort en bunt mappar (på servern via mail)
Och kör efter principen en tom inkorg är en bra inkorg.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-24 17:50

Tack för svar Goflorp! Har nu tagit bort alla konstiga mappar på Gmail, och det känns som att det inte spelat någon större roll!

Okej har suttit och fixat med det lite idag och ställt in det hela så som Google rekommenderar. Nu har jag dock lite frågor!

1. Om jag skickar ett mail ifrån min iPod så visas det numera under ikonen "Skickade mail" (den med flygplanet) på iPoden och under "Skickade mail" på Gmail. I mail däremot visas mailet inte när man klickar på flygplanet, utan där kommer jag åt mailet om jag går in via Gmail-mapparna (där skickade mail ligger). Är det möjligt att även få Gmail att visa skickade mail från andra enheter under sitt "Flygplan"?

2. Slänger ni någonsin mail? Just nu verkar det som att istället för att slänga mail, så läggs de istället i mappen "Alla mail" (på Ipoden verkar det inte gå längre att just lägga dem i papperskorgen, utan jag uppmanas istället att arkivera dem).

Bör jag göra så att jag skapar en del mappar på Gmail-kontot som jag kan spara ner mail i (liknande som jag har gjort innan med mitt Pop-konto, fast då har jag arkiverat mailen på datorn) istället för att låta allt arkiveras i "Alla mail"?

3. Lite samma problem som under punkt 1. Om jag gör ett utkast via Mail på datorn syns det inte i Gmail och iPodens ordinarie Utkastmappar (den med ett vikt papper som ikon), utan snarare under en etikett som heter något i stil med Imap/Drafts. Går det att koppla om så att utkast hamnar i ordinarie mapparna på de olika ställena? För nu känns det lite som att iPoden och Gmail pratar bättre med varandra, då utkast på nätet eller i iPoden hamnar i rätt mappar (men som självklart inte syns i Mails ordinarie utkastmapp).

4. I nuläget känns det som att allt som kommer in hamnar i mappen "Alla mail". Det verkar dock inte bli kopior när jag väl arkiverar mailen. Ska det fungera så?

Kommer säkert ännu fler frågor sen, men det känns iaf som att jag börjar få lite ordning på det hela!

Själv sköter jag hela rasket från Mail, hur det ser ut i gmail struntar jag i.

Skickade mail syns i "Skickat"
Om de ligger i "Sent items" i Gmail - än sen?

Jag är nog inne i webgränssnitten en gång om året.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-25 00:20

Okej, då får jag försöka släppa lite på det. Allt behöver kanske inte vara perfekt.

Nu återstår att kasta lite mail ifrån Alla mail, och sen försöka strukturera upp det med etiketter. Kommer ju ta sin lilla tid men det är det nog värt!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-25 20:03

Problemet är att identifiera vilka mappar som är samma men med olika namn.
Deleted messages och Papperskorg ska vara samma mapp.
Det som kan vara lite klurigt är att hålla reda på en lokal Deleted messages, och en imap/Deleted messages (som alltså ligger på servern).
I inställningarna för mailkonton brukar man kunna välja vilken mapp som ska "räknas" som papperskorg (Deleted messages på servern). Man måste alltså ställa in Deleted messages, Drafts och Sent messages till att peka på de "rätta" mapparna på servern.
Logga in via webbmail så ser du vad de "rätta" namnen är på din imapserver.

1
Bevaka tråden