Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre dimensioner i nästa finder?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kommer det bli lite som detta då?
YouTube - What Operating System Am I?

Kan säkert fungera.

Jävlar va mycket ideér apple snor åt sig från Linux och putsar till lite...
Spaces, Exposé, Dashboard och nu verkar det som de ska ta lite 3D-effekter också

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 23:38
Ursprungligen av PeeMaN:

Jävlar va mycket ideér apple snor åt sig från Linux och putsar till lite...
Spaces, Exposé, Dashboard och nu verkar det som de ska ta lite 3D-effekter också

Spaces-versioner har ju funnits till UNIX hur länge som helst. Hur får du det till att Dashboard och Exposé har stulits? Har du någon källa på det.

Jag har svårt att se någon nytta i 3D-gränssnitt. Men om någon ska lyckas så är det väl Apple.
Jag tror för övrigt att detta är till gadgets som man styr med fingrarna. Inte Mac OS X.

Ursprungligen av acke:

Jag har svårt att se någon nytta i 3D-gränssnitt. Men om någon ska lyckas så är det väl Apple.

Mycket bra sagt.

Håller för även med att 3d kan bli för rörigt, men om det är Apple som ligger bakom det kommer det nog bli intressant att använda ändå.

Ska bli kul att se vad Apple tänkt göra av skisserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 23:46

vet inte om ni kommer ihåg looking glass från Sun?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-12 00:06
Ursprungligen av Tangen:

vet inte om ni kommer ihåg looking glass från Sun?

Jo, jag såg det som en massa snygga effekter och kanske en och annan halvnyttig funktion (tex vända på en hemsida och skriva bak på den).
Problemet med sådana här saker är att 97% av alla användare inte behöver tex kunna skriva bak på en hemsida eller liknande. De har svårt nog att hålla reda på sina filer utan att addera ännu mer möjligheter att skriva upp och därmed antagligen tappa bort sin info.
Effekt-funktioner känns inte som att de sparar tid utan går saker på ett coolare sätt. Svårt att se nyttan med sådana funktioner.
Samtidigt måste väl varje ny bra funktion börja någonstans...och helst hamna i Mac OS X i slutändan.

Ursprungligen av Tangen:

vet inte om ni kommer ihåg looking glass från Sun?

Kommer ihåg och kommer ihåg... Satt och körde det på laptopen för ett bra tag sen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 23:49

Jag kan bara hålla med är grymt skeptiskt, men antar att jag kan få äta upp dessa ord.

filmen var intressant ! apple kan nog få fason på detta.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-12 10:22

3D gränssnitt behöver en 3D "mus". Säkert användbart i många sammanhang (medicin?, konstruktion, arkitektur?) men inte för ekonomiassistenten bakom office-paketet.

Ursprungligen av planB:

3D gränssnitt behöver en 3D "mus". Säkert användbart i många sammanhang (medicin?, konstruktion, arkitektur?) men inte för ekonomiassistenten bakom office-paketet.

Där har du helt fel, den senaste finanskrisen visar, med all önskvärd tydlighet, att ekonomifolket arbetar i flera dimensioner. Inte bara tre utan faktiskt fyra!

Ursprungligen av planB:

3D gränssnitt behöver en 3D "mus". Säkert användbart i många sammanhang (medicin?, konstruktion, arkitektur?) men inte för ekonomiassistenten bakom office-paketet.

Jag har för mej att det redan finns i CAD världen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-13 00:58
Ursprungligen av planB:

3D gränssnitt behöver en 3D "mus". Säkert användbart i många sammanhang (medicin?, konstruktion, arkitektur?) men inte för ekonomiassistenten bakom office-paketet.

Som jag ser det är det väl framför allt ett sätt att hålla ordning om man behöver väldigt många fönster öppna samtidigt, eller att kunna ha mer innehåll i docken på ett organiserat sätt. Och då är väl ekonomer en bra målgrupp. Brukar ju se TV-bilder från börsgolvet där snubbarna sitter med tre skärmar var. Med 3D-skrivbord kanske även de stackars aktie-analytikerna äntligen kan sitta och jobba trådlöst med laptoppen i gröngräset sköna majdagar

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-15 22:04
Ursprungligen av planB:

3D gränssnitt behöver en 3D "mus". Säkert användbart i många sammanhang (medicin?, konstruktion, arkitektur?) men inte för ekonomiassistenten bakom office-paketet.

Eller så kan man ju scrolla mellan de olika filerna i en 3D-grupp!?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-13 09:52

Traditionellt har man väl på unix-plattformar haft tre-knapparsmöss för att få fram någon slags enkel 3d-hantering.

Är inte 3D helt oundvikligt förr eller senare?
Ja menar.. vilket håll skall man annars gå åt

Well, så länge det inte gör OS:et sämre är det inte fel med roligt utseende. Kan det dessutom göra nytta är det väl kanon?

  • Medlem
  • 2008-12-15 22:17

Såhärva, jag kom på en grymt häftig sak. Man har det här 3d-rummet som skrivbord. Sen har man sensorer i varje kant (tänk en bärbar dator) som kan mäta avstånd och måla upp ett osynligt rum som man måste ha händerna i. Vips så kan du arbeta med händerna i ett 3d-rum!

Sjukt bra på att förklara är jag med!

1
Bevaka tråden