Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Speldator till grabben

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Min son vill ha en ny PC. Den gamla håller inte kraven avseende grafik etc påstår han. Nu funderar jag på att köpa honom en ny dator i julklapp. Han säger att det bara är PC som gäller. Jag tror att han har delvis rätt men vill försäkra mig om det därför jag köper honom hellre en Mac. Själv kör jag Mac och har nu gett min hustru och min gamla mamma en Mac var, och mitt liv har blivit enklare.
Finns det något Mac alternativ för en grabb i övre tonåren som spelar mycket och är uppe på chattsidor, MSN m.m.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-12 14:43

Den enda som riktigt håller måttet för en spelande tonårsgrabb är Mac PRO. Tyvärr är den rätt dyr om man säger så.

Köp en PC åt grabben, tids nog ser han ljuset och återvänder till Mac

Senast redigerat 2008-12-13 12:37

I den åldern får han väl supporta sig själv. Och framtida uppgraderingar kan ni ju göra upp om att han får stå för själv (sommarjobb etc).

Och som sagt, när slyngelåldern är över kommer han nog tillbaka till den ljusa sidan... Om inte annat om/när det blir dags för universitet/högskola och det finns viktigare och roligare saker att göra än att fippla med Windows. Dessutom lär det vara bärbart som gäller då.

Ja, det krassa verkligheten är att om det är spel och MSN som gäller, så är det ingen idé att köpa något annat än PC/Windows. Han skärper sig om några år ska du se.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-12 17:01

iMac med Bootcamp funkar fint hemma hos oss.

Yes!!

Erbjud honom antingen en iMac eller en PC i delar som man bygger ihop själv för motsvarande peng. Väljer han en Mac så kommer han ju över till den ljusa sidan med allt härligt som hör därtill. Väljer han PCn får han lära sig att skruva, vilket han kommer behöva om han ska vara Windows-entusiast och får maximalt med grafikkort för pengarna.

En 20" iMac kostar runt 10 tusen. För samma peng finns t ex den här:Komplett.se - PC i delar - Intel Core 2 Quad Q8200,

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-12 18:12

Tyvärr har han rätt fast det beror väl lite på vad han spelar. Är han inne på World of Warcraft så funkar ju det på macen även kommande tittlar från Blizzard som Starcraft 2 och Diablo 3 kommer funka på mac. Kör han något annat så är inte mac en bra idé. Visst kan man bootcamp och köra Windows på macen men gillar han FPS så som Call of Duty 5 m.m Så krävs det bättre grafikkort än vad macen erbjuder. Vad är det för specar på den PC ni har i dag?

Köp en Imac, kör Bootcamp... Problemet löst!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-12 20:44

iMac+Bootcamp= 2-0

Yes!!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-12 21:30

Låt grabben få en PC att spela med och skruva i själv, det är ett bra sätt att lära sig om datorer.

Fick min första dator när jag var ganska ung, det var i alla fal windows 3.11 på den och morsan och farsan blev smått tokiga på mig när jag exprimenterade, vi fick nämligen åka 10 mil till min morbror varje gång Windows behövde ominstalleras ( vilket ju är ganska ofta ). Men jag lärde mig väldigt mycket och idag är jag inte rädd för att pilla själv, även idag (i ett mac-hem) så har jag nytta av dessa kunskaper då man kan göra mycket själv även i en mac.

Mitt råd är alltså att låta grabben hållas och att han får supporta sig själv, han kommer garanterat att lära sig allt han behöver för ett framtida liv inom ett mycket teknikinriktat samhälle.

  • Medlem
  • 2008-12-12 22:32

Jag tycker också att en PC är en fin idé om han spelar spel. Dessutom tycker i alla fall jag att det är himla roligt att skruva i datorer.

1
Bevaka tråden