Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda nätverksdisk till TimeMachine-backup?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis varit och köpt en La Cie Ethernet hårddisk som jag tänkte köra mina Timemachine kopior på.

Men jag lyckas inte begripa hur jag skall kunna formatera denna disk så att det går att köra TM. Det följde med en CD-skiva med Mac-programvara och jag hittar den med en gång under "Delat".

När jag sedan försökt hitta på forum hur man gör hänvisar alla till Skivverktyg men det funkar ju inte vilket jag antar beror på att det inte finns någon skivavbild eftersom den är en nätverkare. De enda som dyker upp i Skivverktyg är min vanliga hårddisk och DVD-spelaren.

Hur gör man detta????

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-10 22:36

Jag tror inte att du ska formatera den. Den är en egen "dator", förmodligen med en mini/micro-version av Linux, ombord med egna krav på format. Behöver du göra något med den så använd den medföljande programvaran.

Problemet är väl (såvitt jag vet) att du inte kan använda en ethernet-disk (annat än Time Capsule) med Time Machine. Externa diskar måste vara USB eller FireWire.

Ursprungligen av Gunnar B:

Problemet är väl (såvitt jag vet) att du inte kan använda en ethernet-disk (annat än Time Capsule) med Time Machine. Externa diskar måste vara USB eller FireWire.

Stämmer detta verkligen???

Om svaret är ja så är det ju hål i huvudet

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-11 17:04

Jo, det stämmer. Men det finns vägar runt problemet. En liten början på vägen kan vara http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071028173642747.

Kan detta vara lösningen på mitt problem?

MacFUSE gör det möjligt att komma åt de flesta filsystem på Macen.
MacFUSE gör det möjligt att komma åt de flesta filsystem på Macen.

En av de vanligaste frågorna från personer som precis har bytt till Mac OS X är hur man skriver data till NTFS-partitioner. Svaret är att man laddar ner ett systemtillägg som heter MacFUSE.

Efter installation är det inte längre några problem att använda exempelvis externa hårddiskar som har formaterats i NTFS. Dessutom kan man skriva/läsa till en rad andra filsystem och göra en SSH-server synlig i Finder.

Nu har version 2.0 av MacFuse släppts och bland nyheterna märks fullt 64-bitarsstöd och stöd för Snow Leopard.

MacFUSE bygger på öppen källkod och kan laddas ner från Google Code. Systemkravet är Mac OS X 10.4 eller senare. Omstart rekommenderas efter installation.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-12 15:11
Ursprungligen av kjellebelle:

Kan detta vara lösningen på mitt problem?

Nej, det är inte lösningen. Eftersom det är en nätverksdisk så spelar filsystemet inte någon direkt roll för om din Mac ska kunna skriva till disken - allt det tar det ibyggda operativsystemet i NASen hand om. Däremot tror jag att nätverksdisken måste "prata" nätverksprotokollet AFP för att du ska kunna kringgå att Time Machine egentligen endast funkar med Time Capsule.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-12 15:57

Du kan lösa det genom att trycka in denna raden i terminalen:

defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

Efter detta så skall TimeMachine hitta din hårdisk via de vanliga inställningarna i TimeMachine.
Det har tidigare pratats om problem med att göra på detta viset då TimeMachine inte lyckas radera tidigare backuper. Har för mig att det fixades med en av de senare uppdateringarna till 10.5. Jag skulle kolla upp det lite noggrannare om jag vore dig..

Alternativ B skulle ju vara att lämna in LaCie'n och byta till en Time Capsule ....

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-13 23:00

Timemachine verkar vilja ha AFP, så om det finns som alternativ prova det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Filing_Protocol

1
Bevaka tråden