Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapa system med Timemachine

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Big problemo!

Tänkte för en gångs skull att jag skulle vara lite försiktig.
Jag hittade ett snyggt tema (Metal Muku) med installerare och allt. Tänkte äntligen finns det snygga teman att ändra till. Men av ngn orsak blev jag lite osäker på hur det skulle funka och eftersom det är mitt arbetsredskap jag gamblar med så tog jag och gjorde en backup med Timemachine (första gången faktiskt) på hela disken.

Installerade det snygga temat och allt funkade perfekt… tills jag skulle starta iTunes då jag fick ett fel 50.
OK, det här går ju inte, jag måste avinstallera skräpet. Försöker ansluta mitt nätverk för att kunna köra avinstalleraren… hupp, det går visst inte att ansluta nätverk längre.

Hmm… nu är det ju ändå lugnt iom att jag gjort en backup innan, tänker jag och startar Timemachine.
Men hur i hela h******e återskapar man hela systemet????
Går det ens??
Jag kan inte komma på hur man ska göra.

Nån som vill hjälpa till innan jag ger mig på att installera om hela datorn?

- Slice -

Jo… en sak till.

Om jag försöker att återskapa systemet så visar det sig att jag inte har rättigheter till det?
Hur kan det bli så?

- Slice -

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-12 14:35
Ursprungligen av - Slice -:

Men hur i hela h******e återskapar man hela systemet????
Går det ens??
Jag kan inte komma på hur man ska göra.

Starta med Leopardskivan (eller den som följde med datorn vid köp) och kör Flyttassistenten från den och välj att du vill ta tillbaka en Timemachine backup.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-12 14:52

testat att ominstallera iTunes?

Tror att det borde gå att lösa utan att göra en total återställning

Du kan kanske ladda ner installationsfilen till iTunes eller det där temat också för den delen på en annan dator som har kontakt med nätverket

Jag gjorde en fullständigf backup med reservation för två mappar med totalt 137 gig film och musik.
Om man ska göra en återställning så raderas hela disken stod det.
Det innebär att jag måste starta i target mode och kopiera dessa mappar först och sedan återställa.
Fasen vad jag ställer till med!

Av ngn anledning vill systemet ha två timmar att kopiera 137 gig… puh!

fortsättnig följer…

- Slice -

Det var inte bara iTunes som inte funkade.
Det går inte ens att boota från systemet längre.
Flipprar mellan alla olika symboler som finns vid uppstart, inget OS, kryss, osv.

Så Metal Muku really did the job om man säger så.

- Slice -

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-12 15:17

ajdå. hoppas att det löser sig.

Jag har gjort en ominstallation ifrån en time machine-backup en gång och det tog väldigt lång tid men när det väl var gjort så fungerade det perfekt.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2009-01-15 09:35

Fick även jag kalla tkårar igår när jag skulle starta om Macen och jag bara kom till ett snurande hjul. Höll på i timmar med startskiva etc men inget ville funka. Till slut gick jag in via startskivan på timemachine och startade om från ett dygn tidigare (ifall felet låg i ändringar som gjorts de senaste dygnet). Sen gick jag o la mig. I morse startade jag macen HELT normalt, TACK timemachine. Backup A och O i tillvaron, aldrig mer utan det kan jag lova.

Bara du kommer in i OSX installationen med skivan så är det ju "lugnt". Om du nu inte kan återställa systemet under OSX installationen, och du hade gjort en fullständig back-up, så väljer du verktygsprogram, i menyn, (tror det heter verktygsprogram i menyraden) Sedan skivverktyg, formatera om disken. Sedan kan du, om jag inte minns helt fel, under verktygsprogram välja återställ TM-säkerhetskopia.
Fungerar inte det kan jag nog tyvärr inte hjälpa längre!

Ursäktar för osammanhängande meningar etc. Är trött:/

1
Bevaka tråden