Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur man ritar diagram i FileMaker utan plugins (med Google Charts)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, så jag är lite nördig.. Men, stötte på en bra resurs för FileMaker-utvecklare, man kan nu skapa diagram inuti FileMaker, utan plugins. Det enda du behöver är din webbvisare som du "matar" med en URL och vips blir det ett diagram. Det finns en massa typer att välja på, se här för en lista:

Chart Types - Google Chart API - Google Code

Alla parametrar förklaras här:

Chart Basics - Google Chart API - Google Code

Nedan finns ett par exempel, dels på typen världskarta och dels 3D Cirkeldiagram. Det finns en kart-variant för "Europe", men den klipper av de nordiska länderna på mitten tyvärr.

Jo, datorn som visar diagrammet måste förstås vara ansluten till internet, men det är vanligen inget större problem. Det finns också en del begränsningar i denna gratis tjänst (förstås), tex är maximala storleken på kartbilderna är ganska liten och sedan finns det andra begränsningar, som tex datamängder man kan skicka i en url mm.

Självklart är exemplet jättefult, men det är väl kul att veta att det går?

Jag tycker det är jätteintressant! Jag byggde en lösning en gång för 10år sen tror jag det var där jag använde containerfält i filemaker för att skapa stapeldiagram, och det är kul att se utvecklingen gå framåt....

/Jenny

Det kan vara lite "knöligt" att få till alla parametrar till Google Charts, men man kan ta hjälp av Javascript-biblioteket jQuery. Det gör det lite enklare. Läs mer här

FileMaker från Mallverkstans synvinkel - Diagram med jQuery

1
Bevaka tråden