Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD/Applescript: Hur identifiera sida markerad i Sidor?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-12-09 13:52

Jag vill ta ut vilken sida jag har markerat i paletten Sidor i ett applescript, men hittar inte rätt.

Det kan du inte.

  • Medlem
  • 2008-12-09 15:13

Åfan. Då har jag inte gjort en workaround förgäves då...

Och hur gjorde du den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-09 17:49

lärare - elev
?

Javisst är det härligt - det vittnar både om lärarens och elevens skicklighet

  • Medlem
  • 2008-12-09 20:49

Jag utgår från vad som är markerat på sidan eller sidorna. Är inget markerat tar jag det aktiva uppslaget.

Jaha, men då gör du något annat än vad du frågar om.

Det du frågar om är att fånga vilken sida som är markerat i paletten sidor, vilket kan vara något annat än den sida i dokumentet som är aktiv. (Eftersom du kan markera en eller flera sidor i paletten, samtidigt som en annan sida är markerad/aktiv i dokumentet)

Vad ditt script faktiskt gör kan du göra enklare genom att fråga efter "active page". Ur minnet ser det ut såhär:

Tell application "Adobe InDesign CS2"
tell document 1
tell layout window 1
return active page
end tell
end tell
end tell

  • Medlem
  • 2008-12-10 10:26
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jaha, men då gör du något annat än vad du frågar om.

Det du frågar om är att fånga vilken sida som är markerat i paletten sidor, vilket kan vara något annat än den sida i dokumentet som är aktiv. (Eftersom du kan markera en eller flera sidor i paletten, samtidigt som en annan sida är markerad/aktiv i dokumentet)

Jo, jag vet. Men du sa ju själv att det inte gick att ta ut vad som är markerat i paletten?!

Jag kom i alla fall fram till att det ändå är mer praktiskt om man utgår från aktiv sida/uppslag.

  • Medlem
  • 2008-12-10 10:25

Jag jobbar med pages of active spread eftersom active page alltid verkar ge sida 1 i uppslaget.
Nu är mitt skript fullt av arbetsmaterial (skräp) så jag vill inte genera mig genom att lägga upp det, men jag har i alla fall redan försökt med active page utan framgång.

Surt sa räven om rönnbären med andra ord

  • Medlem
  • 2008-12-11 00:11

Faktiskt inte. Det är mer naturligt att klicka på den sida man vill ändra på än att leta reda på en palett och klicka i den.

Vi ska byta mallar och jobba med ett 18-spaltsystem. De ser ut så här:
3+3+3+3+3+3=18
4+4+2+4+4+=18
3+3+2+3+3+4=18
4+3+3+2+3+3=18
En textspalt ska alltså inte vara 1 "smalspalt" bred utan de smalaste textspalterna är 2 smalspalter och de bredaste är 4.
Ett stödlager har ljusgråa ramar som kan "tändas" för att se vilka spalter man ska hålla sig till i layouten. Det finns en uppsättning stödlager för höger- och en för vänstersidor. Endast ett lager i taget per side ska vara tänt.

Skriptet gör följande:
1. Tar reda på om stödlager är tända eller släckta för höger resp vänster sida.
2. Tar reda på vilka sidor som har markerade objekt, text etc eller vilket uppslag som är aktivt om inget är markerat.
3. Presenterar en dialog: Vilken spaltuppsätning vill du ha, svara med en siffra. Vill du behålla visningsläget för spaltstöd eller vill du byta?
4. Svar "1" anpassar spaltindelningen på aktuella sidor till uppdelningen 3+3+3+3+3+3, svar 2 ger 4+4+2+4+4 osv. Jag får alltså inte fler spalter än jag behöver. Spaltbredd och -antal blir "anpassad".
5. Svar "1" och "Behåll" tänder lagret "Vänster 3+3+3+3+3+3" och släcker de andra vänsterlagren, osv och samma sak för högersidan. Men bara för de sidor som är markerade (punkt 2) och bara om de redan har något stödlager tänt.
Väljer man "byt" släcker man alla stödlager om man hade några tända, och tänder det valda (punkt 3) om man inte redan hade något tänt.

Då är det onödigt att behöva klicka i Sidorpaletten, eller hur...

Jag förstår. Verkar ju väldigt fiffigt.

Inte utan att jag känner en viss stolthet över min duktige elev

  • Medlem
  • 2008-12-11 07:50

Jag har lärt mig av den bäste...

:"> Äsch då

1
Bevaka tråden