Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine, flera backupdestinationer?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-26 09:42

Jag använder Time Machine för backup, men jag skulle vilja kunna lägga upp
en automatisk backup till mot en andra destination, går det?

Om inte, finns det ngn annan bra backup SW ?

Menar du till exempel mot två externa diskar samtidigt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-26 10:40

Yes, exakt, så att jag får två backuper. (disk-krash-paranoia):cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 10:22

En sak du kan göra är att ha två TM-diskar som du alternerar mellan. T.ex. att du kör det ena en vecka och den andra nästa vecka. Eller att du har en hemma och en på jobbet (till din laptop).

Det kan vara en fördel att ha 2 backupdiskar åtskilda (olika hus). Då klarar du brand, inbrott eller elektriskt fel som slår ut hela hela systemet som är ihopkopplat. För att detta skall vara någon vits ska du aldrig ha båda diskarna samtidigt i datorn.

Då går du helt enkelt in i Time Machine Inställningar och byter backup-disk. Du måste göra detta manuellt varje gång du alternerar.

Är det detta du vill åstadkomma? Om det är något annat, kan du förklara?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-27 10:52
Ursprungligen av pesc:

Är det detta du vill åstadkomma? Om det är något annat, kan du förklara?

Det jag är ute efter är att ha en backup på två olika diskar (två destinationer).

Jag har nyligen "switchat" från Windows som jag kört i 20 år och tänker helt natuligt i
windows och PC termer fortfarande.
I win hade jag ett program (Allwaysync) där jag kunde lägga upp flera "jobb" med en
källplats och en destination. Med detta verktyg kunde jag ha hur många backuper som helst
var somhelst. I detta program valde jag på mapp-nivå vad det var jag ville skulle backas upp.
Ett alldeles utmärkt verktyg.

Jag är ute efter något liknande där jag kan styra på mappnivå vad som skall backas upp.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-12-10 09:51
Ursprungligen av pesc:

En sak du kan göra är att ha två TM-diskar som du alternerar mellan. T.ex. att du kör det ena en vecka och den andra nästa vecka. Eller att du har en hemma och en på jobbet (till din laptop).

Det kan vara en fördel att ha 2 backupdiskar åtskilda (olika hus). Då klarar du brand, inbrott eller elektriskt fel som slår ut hela hela systemet som är ihopkopplat. För att detta skall vara någon vits ska du aldrig ha båda diskarna samtidigt i datorn.

Då går du helt enkelt in i Time Machine Inställningar och byter backup-disk. Du måste göra detta manuellt varje gång du alternerar.

Är det detta du vill åstadkomma? Om det är något annat, kan du förklara?

Detta är jag också ute efter... Finns det ingen tredjepartsprogramvara eller liknande som gör att jag inte behöver byta manuellt varje gång?

Jag har alltså en backup på jobbet och en hemma

För att slippa manuellt peka på rätt disk varje gång man vill byta borde det gå att köra mot två (eller fler) diskar i ett externt RAID 1-kabinett. Time Machine ser en disk men du får flera synkroniserade kopior (och bättre prestanda).

Tyvärr har jag inte möjlighet att testa själv men det vore en smidig lösning. Särskilt med "hot-swap" diskar som man kan rotera. Två i raiden, en i kassaskåpet typ.

Jag använde länge LaCie Silverkeeper (gratis!) som verkar kunna göra mycket av det som du gillade med Alwaysync. Tyvärr har de inte uppdaterat programmet till att lira med Leopard, enligt dem själva.

SuperDuper är det många som gillar men det har jag inte testat själv.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-18 21:48
Ursprungligen av M. Sundbom:

Jag använde länge LaCie Silverkeeper (gratis!) som verkar kunna göra mycket av det som du gillade med Alwaysync. Tyvärr har de inte uppdaterat programmet till att lira med Leopard, enligt dem själva.

SuperDuper är det många som gillar men det har jag inte testat själv.

Nu finns silverkeeper för Leopard oxå !

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-10 16:03

Det finns ett program, Sync Pro som fukar riktigt bra:
Decimus Software - Makers of Synk, Screen Mimic, and DTerm

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-12-11 00:31
Ursprungligen av Pasay:

Det finns ett program, Sync Pro som fukar riktigt bra:
Decimus Software - Makers of Synk, Screen Mimic, and DTerm

Tack! Verkar riktigt bra! Dock verkar det inte som den kan återställa en hel dator till dess ursprung, som tex Time Machine?

Helst skulle jag nog vilja haft bara Time Machine.. Men vid närmare eftertanke kanske det inte är så dumt egentligen att ha två olika system.... Då har man två separata backup destinationer plus att man även har två olika backup system.. Känns som att det krävs mycket för att det skulle fela?

Någon annan som kan rekommendera Sync Pro? Eller har ni några andra tips?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-18 22:00

Funkar kanon

Kul att du är nöjd med Silverkeeper. Och tack för tipset om att det uppdaterats!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-17 22:50

Hittade den här tråden när jag ledade efter "backupdestinationer". Personligen är jag dock ute efter att återskapa till en alternativ destination. Vad jag ser kan TM bara läsa tillbaka data till originaldestinationen. Finns det något sätt att "plocka ut" en fil eller mapp och kopiera den till valfri plats i datorn?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-20 08:58

Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-20 09:33

Om du startar TimeMachine så kan du ju bläddra (eller söka) dig till filen/mappen du vill ha och återskapa den. Jag minns inte om den återskapas till den plats du var på när du startade TM eller om du kan välja. Sedan kan du ju flytta runt din återskapade fil/mapp hur du vill.

Om du inte sitter vid den datorn vars säkerhetskopia du tittar på så kan du ändå hitta filen: i backup-mappen som TM använder så ligger ju en kopia av alla mappar och filer från den backuppade hårddisken. Om du går in i den mappen så kan du leta upp filen du vill ha och kopiera den till din hårddisk (med reservation för ev. rättighetsproblem).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-20 09:48

Om man återskapar filen/mappen så skriver den så vitt jag kan se över den aktuella versionen (och det är ju inte så säkert att man vill), men som du säger kan man faktiskt bläddra sig fram bland filerna på backupdisken... Tänkte inte på det, tack!

1
Bevaka tråden