Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Växla automatiskt mellan trådlöst- och kabelanslutet nätverk?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-10 18:43

Jag undrar om det går att ställa in i OS X 10.5 att datorn ska känna av om datorn är ansluten till nätverk via kabel eller trådlöst?

T ex om jag har nätverkssladden i och dra ut den, att datorn själv växlar över till det trådlösa nätverket.

En annan relaterad fråga:

Om man har både nätverkssladden inkopplad och AirPort igång, vilken anslutning används när man t ex surfar på internet?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-10 18:51

Om du klickar på kugghjulet under listan av enheter i System Preferences->Network så kan du "Set Service Order" (ursäkta engelskan). Det som ligger högst upp i den listan är det som används i första hand. Alltså, ligger ditt trådbundna över det trådlösa så är det det som används om båda är inkopplade.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-10 19:08
Ursprungligen av NickZse:

Om du klickar på kugghjulet under listan av enheter i System Preferences->Network så kan du "Set Service Order" (ursäkta engelskan). Det som ligger högst upp i den listan är det som används i första hand. Alltså, ligger ditt trådbundna över det trådlösa så är det det som används om båda är inkopplade.

Ok, så när båda är inkopplade så går de efter inställd rangordning. Det var bra att veta. Ska ställa in nu. Tack för tipset och förklaringen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-09 22:33
Ursprungligen av Reisan:

Jag undrar om det går att ställa in i OS X 10.5 att datorn ska känna av om datorn är ansluten till nätverk via kabel eller trådlöst?

T ex om jag har nätverkssladden i och dra ut den, att datorn själv växlar över till det trådlösa nätverket.

En annan relaterad fråga:

Om man har både nätverkssladden inkopplad och AirPort igång, vilken anslutning används när man t ex surfar på internet?

Som talaren ovan, först välj ordningen, sen plug n play.
Har själv så att när jag trycker in sladden i min MacBook går den på ethernet, och växlar över till trådlöst när jag rycker den.

1
Bevaka tråden