Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spel som kom först till Mac?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har givit mig in i en ganska idiotisk diskussion på ett annat forum i ett försök att rädda Macens rykte från den okunniga pöbelns smutskastning.

Jag vill ha hjälp med att komma på spel som kom FÖRST till Macen, hittills har jag:

Myst-serien
Myth I, II & III
Marathon I & II
Oni
HALO
Quake 3 (även om det bara var demot)

Första Myst spelet kom ut först till Mac (Det gjordes ju på Macar). De resterande är jag dock lite osäker på. Tror de kom ut samtidigt för både Windows och Mac OS. Hybrid-skivor.

Första versionen av Myth kom nog först till Mac. Myth II var också en hybrid vad jag minns. Myth III är jag ganska säker kom ut först till Windows.

Första Marathon finns inte ens till Windows, medan Marathon 2 kom ut ett bra tag senare. Alltså först till Macen.

Oni kom väl inte ut först för Mac? Playstation 2 tror jag...?

Äsch, generellt kan man nog säga att för de spel som finns för både Mac OS och Windows så släpptes Windows-versionen före Mac-versionen.

Man kan ju alltid påpeka att Blizzard först utvecklade för Mac. Och Bungie likaså....

Windows piskar (tyvärr) Mac OS ganska hårt vad gäller spel....och prestanda på dem....Det är bara att erkänna.

Citat:

Windows piskar (tyvärr) Mac OS ganska hårt vad gäller spel....och prestanda på dem....Det är bara att erkänna.

Det är inte vad jag ville diskutera här.

Myst-serien, Marathon-serien och Myth 1 kom ut först till Macen. Myth 2 var som sagt hybrid och Myth 3 kom först till Windows.
Oni kom också först för Mac så vitt jag vet, spelade i alla fall en beta långt innan PC-folket ens hade fått veta att det skulle komma.

Det var bättre förr, idag kommer spelen antagligen först till Windows eller samtidigt på en hybrid CD. Lika bra att lägga ner den diskussionen, var spelar det för roll egentligen? Alla vet att Windows är en överlägsen plattform för spel vilket resulterar i att spel kommer först/endast för Windows.

Citat:

Lika bra att lägga ner den diskussionen, var spelar det för roll egentligen? Alla vet att Windows är en överlägsen plattform för spel vilket resulterar i att spel kommer först/endast för Windows.

Nay, jag vill veta fler spel som kom först till Mac först.

Skulle inte tro att det är så många fler stora titlar. Några fler är det, men någon vidare lista lär du inte få ihop.

Ett spel som kom först till Macen och som nu portas till Windows är Ambrosias Escape Velocity: Nova.

Jag tror också att Deimos Rising är på g till Windows och kom till Mac först.

Inga jättespel, men ändå...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-03-31 10:15

Har faktiskt för mej att Diablo2 utvecklades på Macen och sen portades till PC... Fast den släpptes 2månader före till PC, mest för att dom inte fick fram tillräkerligt många hybrid-CDs.
Likadant med nya WarCraft tror jag.

Oni utvecklades på Mac men släpptes till PC först.
Likadant med Halo.

Desent kanske?

Du menar nog Decent, har för mig att det var så det hette.

Edit: Descent hetter det visst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Myst-serien, Marathon-serien och Myth 1 kom ut först till Macen.

Även föregångaren till Marathon kom väl först till Macen? Nu har jag iofs glömt vad det hette, man gick omkring i en massa mörka gångar och slogs mot spöken i olika skepnader. Jag vill minnas att detta var ett av de första first person-spelen till Mac och ljudeffekterna var såpass välgjorda att man inte gärna satt ensam mitt i natten och spelade...

En annan kategori spel där Macen var först gynnad är flygsimulatorer. Hellcats (kom den till Windows egentligen?) och A-10 från ParSoft och F/A-18 Hornet med Korea-tillägget från Graphic Simulations var först ut på Mac-sidan om jag inte minns fel.

/Göran

Visst kom MS Flightsimulator först till mac. Den spelade man ju på 9" svartvitt.

Föregångaren till Marathon hette Pathways into darkness, den finns bara till mac.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-03-31 16:43

Excel kom först ut till Mac. inget spel men ett MS program.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-03-31 18:48

SimCity... Tappade bort en stor del av mitt liv 1989-1990 spelandes detta spel.

/P-A

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Myst-serien
Myth I, II & III
Marathon I & II
Oni
HALO
Quake 3 (även om det bara var demot)

HALO har väl aldrig släppts på Mac över huvud taget????

  • Medlem
  • 2003-03-31 19:02

Hur är det med Falcon då?

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2003-03-31 19:08
Citat:

HALO har väl aldrig släppts på Mac över huvud taget????

Nej men innan Bungie köptes av M$ var det tänkt att Halo skulle komma till Macen först. Ett tag funderade Bungie också på att släppa enbart en Mac-version.

Bugdom, och alla andra Pangea-spel. (Bugdom är nog det enda som inte bara är för Mac.)

  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Creops
Oni utvecklades på Mac men släpptes till PC först.
Likadant med Halo.

Halo släpptes väl först till XBOX.....?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Göran Bolinder
Även föregångaren till Marathon kom väl först till Macen? Nu har jag iofs glömt vad det hette, man gick omkring i en massa mörka gångar och slogs mot spöken i olika skepnader. Jag vill minnas att detta var ett av de första first person-spelen till Mac och ljudeffekterna var såpass välgjorda att man inte gärna satt ensam mitt i natten och spelade...

Du tänker på Pathways into Darkness, det äger. Konstigt att jag glömde bort det. Det kom också först (om inte endast) för Mac.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-02 12:31

Dubbelmoral finns ju bara till Mac.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-02 13:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av One lucky Dwarf
SimCity... Tappade bort en stor del av mitt liv 1989-1990 spelandes detta spel.

/P-A

Åh... är man där borta så fanns det massor på mac
MacPlaymate (använd den rätta rösten ) och massor

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-04-02 13:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Åh... är man där borta så fanns det massor på mac
MacPlaymate (använd den rätta rösten ) och massor

Jo, förvisso. Men jag fattade det som att den ursprunglige postaren ville ha spel som FÖRST kom till macen och sedan till Wintel...

Ett av de bästa dataspelen från 80-talet anser jag vara Dark Castle-spelen. Har en macPlus stående i vardagsrummet enkom för att spela dessa spel. Flickvännen är INTE imponerad...

MacPlayMate tror jag ej skulle kunna säljas om det kom ut nu. Det var ej speciellt politiskt korrekt. Jag är även lycklig (?) ägare till uppföljaren som jag ej kommer på vad den heter.

/P-A

Citat:

Skrevs ursprungligen av Onken
Nej men innan Bungie köptes av M$ var det tänkt att Halo skulle komma till Macen först. Ett tag funderade Bungie också på att släppa enbart en Mac-version.

Sen tog vinstintresserade människor över och styrde upp. Tro mig, du vill inte se hur dålig försäljningen är av multimediaapplikationer (spel inräknade) på Macmarknaden.

Alla Bungies spel fram till och med Myth kom först till Mac.

F/A-18 Hornet och dess föregångare kom först till Mac (t.ex. Hellcats).

  • Oregistrerad
  • 2003-04-25 15:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av ThunderMac
Halo släpptes väl först till XBOX.....?

Har det över huvud taget släppts till nåt annat än?

Wingnuts kom också först till macen.
http://www.freeverse.com/wingnuts.mgi

1
Bevaka tråden