Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X Server startar inte?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 14:52

Har ett stort problem med en Xserver G5
Jag har installerat (Mac OS X v10.5 Leopard) enligt intstruktioner i target mode via en MBP.

Installation är färdig och jag försöker starta den, hittas den inte i nätverket. Vi har även installerat ett grafikkort för att se vad problemet är. Men vi får ingen bild överhuvudtaget?

Hjälp!!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-10 14:56

Kan det vara så att det var en intelbaserad dator ni installerade på via target disk mode?

Är det där grafikkortet mac-kompatibelt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-10 15:30
Ursprungligen av Sidde:

Kan det vara så att det var en intelbaserad dator ni installerade på via target disk mode?

Är det där grafikkortet mac-kompatibelt?

Det stämmer att det är en intel baserad dator vi installerade via. Vet inte om grafikkortet är mac kompatibelt men det bör inte vara det som är problemet?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-12-10 15:44

Det går inte att installera Mac OS X från en Intelbaserad till en PPC baserad Mac, detta beror på att de använder två olika typer av partitionskartor så den startar inte operativet alltså. Och om grafikkortet inte är Mac kompatibelt, alltså har Mac anpassad BIOS så fungerar inte det heller, det handlar alltså inte bara om drivrutiner utan om firmware på grafikkortet.

Du kan starta XServe:en med skivan i och sedan använda din andra Mac för att installera m h a ett av verktygen som finns på skivan. Vet inte vad det heter men typ Server Assistant eller liknande.

Du kan göra "tvärtom" - starta MBP:n i Target Disk Mode med DVD:n i den optiska läsaren, ansluta MBP:n som en extern optisk enhet till Xserven och m h a ARD över nätverket fjärrstyra Xserven.

(Hmm, det där blir kanske svårt.)

Detta förutsätter ju på något vis att din Xserve inte kan läsa installationsskivan (t.ex. att det är en CD-läsare i den).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 09:01

Vi löste problemet igår att få igång servern. Vi gjorde en ny ominstallation av OS X server programvaran via en G5 och det gick bra. Grafikkortet får vi lägga till försäljning på blocket eller dylikt då det visar sig att det inte fungerar med servern, tyvärr.

Man lär sig av misstagen.

Behöver ni något enkelt pci-grafikkort till servern så har jag säkert något billigt mackort liggande.
Ska jag kolla lite?

1
Bevaka tråden