Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

6 diskar i G4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-25 17:00

Har lyckats klämma in 6 IDE diskar i min G4/733, en 180 GB, en 120 GB två 80GB samt två 60 GB, (och jag får in en till om det kniper...)
är lite orolig för attt den skall smälta ihop...
Vad bör temperaturen ligga på inuti caset?
Klarar G4an's fläktar av detta?

Har du några bilder på härligheten? Eller om du kan beskriva lite var du har placerat dem?:eek:

  • Medlem
  • 2003-03-25 22:01

Ja skulle vara skoj att se bilder...
Har du tagit bort cd-läsaren?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 00:00

Har inga bilder, men jag har en ovanpå orginaldisken, 2 st på botten bredvid orginaldisken (där dom skall sitta enl. Apple). Sen har jag en under Superdriven, finns ett utrymme där med IDE kontakt samt power.
Och en ovanpå Superdriven, sitter med gaffatejp. Har funderat på att dra ut en IDE kabel i bak och köra 2 till i en extra låda.
Kör ett A-Card ATA 133 kort. Enda problemet var att dra IDE kablarna så dom inte kommer i kläm när man stänger datorn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-31 07:26

du kan alltid sätta dit en typ 80mm fläkt som kyler diskarna på golvet åsså häga den ovanför superdriven i gaffa (bättre kylning med luft under me)

sett folk me minst 10 diskrar i G3 400mhz så.. men dom körde me den öppen

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-03-31 07:32

du kan alltid sätta dit en typ 80mm fläkt som kyler diskarna på golvet åsså häga den ovanför superdriven i gaffa (bättre kylning med luft under me)

sett folk me minst 10 diskrar i G3 400mhz så.. men dom körde me den öppen

  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 12:54

Har också kört med G4 öppen ibland, den står faktiskt i ett stort 19" rackskåp tilsammans med 4 FW diskar samt ett par ljudslutsteg. Skåpet har 6 stora fläktar i botten, men kör jag igång dom så låter det som ett gäng Black Hawks över Bagdad. Helt oanvändbart i en ljudstudio...
skall bygga nåt nytt med fläktar i en trumma utanför rummet.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 13:02

Hur startar hårddiskarna? En efter en eller allihopa på en gång?
Det senare fallet innebär rejäl startström från nätaggregatet, som sin tur kan leda till att det säger "poff" i detsamma. Är det sekventiell start på diskarna är dock strömbehovet mindre. Värmen kan jag inte uttala mig om.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 13:13

Hmmm.. det har jag inte tänkt på, förmodligen alla på en gång. Hur ställer man in det, med jumpers?

  • Oregistrerad
  • 2003-03-31 15:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ken
Hmmm.. det har jag inte tänkt på, förmodligen alla på en gång. Hur ställer man in det, med jumpers?

Lite osäker på detta. På den gamla goa SCSI-tiden fanns det ofta "jumprar" som multiplicerade startiden med SCSI-ID. Hur det är IDE-diskar är osäkert. Beror nog på fabrikat och ddrivrutin. Apples egna drivisar klarar det inte i alla fall.

1
Bevaka tråden