Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med ett litet manus

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har jätteproblem att göra ett manus. Finns det ngn som kan hjälpa mig.

Jag har en databas, där finns ett fält med ett registeringsnummer t. ex. (H1245)
Samma nummer finns på en bild (H1245.jpg). Dom ligger i en mapp /Bilder

Jag vill ha en ruta i databasen som visar rätt bild till rätt post

Hej!

Om bilderna ligger inlagda i mappar kan du knyta dem till continerfält i filemaker och välja om du vill importera bilden eller låta den ligga kvar i mappen och skapa en länk till den (det förutsätter att du inte flyttar bilderna från mapparna eller ändrar strukturen på mapparna).

Det är lite svårt att veta vad du menar med mappar, men om du har dem i filemaker redan, fast i en annan tabeller eller en annan filemakerfil så kan du sätta upp en relation mellan dessa.

Om de ligger i samma fil så skapar du en relation genom att skapa ett beräkningsfält utifrån bildnamnet med textfunktion som "tar bort" .jpg delen av namnet. sen sätter du upp en relation mellan detta beräkningsfält och fältet registreringsnummer, och vips så kan du se bilder(na) till detta registreringsnummer, antingen som en bild i en layout eller flera i en portal.

Det är lite tidigt nu och huvudet har inte vaknat riktigt , men hör gärna av dig om det är oklart så ska jag försöka beskriva bättre sen.

Mvh Jenny

Hej.

Tack så mycket för förklaringen. Har fått det att fungera.

Glömde en fråga.
Nu ligger alla bilder i containerfält, men hur gör jag en sökning i detta fält.
Vill ha fram där det fattas bilder.

Det går att skapa ett beräkningsfält som med hjälp av kommandot "is empty" och containerfältet ger ett värde exempelvis:
If (is empty continerfält ; "Tom" ; "Bild")
Fältet ger resultatet Tom om bild saknas och Bild om fältet continer innehåller en bild. Detta eftersom containerfält i sig inte går att söka på..

Lycka till!:D

Mvh Jenny

1
Bevaka tråden