Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På väg till Apple världen!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är på väg, kanske, till Apple världen. Och har nu en fråga.

Sitter med ett Microstar TI4400 DDR128MB, AGP i min PC hemma - Skulle detta kort passa i en Powermac G4, eller måste man köpa ett nytt kort för Powermac'n?!

Tacksam för svar

/M

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2003-03-31 10:21

dipalma. Jag har inte svar på din kort-fråga men vill iallafall hälsa dig välkommen in i Mac-världen:)

Har det en GeForce-krets?

Hej!

Det har riktigt sjukt - Snacka om respons!
Kanske blir man såld ordentligt nu.

Ja det är ett GeForce/nvidia kort. Standard för PC! Men hoppas snart att jag kan plugga in det i en Powermac G4!

/M

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-03-31 10:32

Välkommen till den ljusa sidan

Jag är inte säker, men hoppas inte på för mycket. Det är värt ett försök i alla fall.

Hej!

Det låter konstigt i mina öron att Grafikkorts tillverkade skulle skapa ett kort för mac och ett för PC!

Samma tes gäller vid tillverkning av SCSI diskar för Apple och en typ för PC. Så är inte fallet, hoppas det gäller för grafik kort.

/M

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-03-31 11:05

Problemet är inte kortet i sig utan BIOS rutinerna som är prommade på korten. Efersom PC:n använder x86 familjen och Apple PowerPC. Instruktionerna och maskinkoden är helt olika.

Ditt PC kort har säkert BIOS rutiner på kortet, antingen så bränner man in ett nytt BIOS för Mac:en eller så får den koden ligga i drivrutinen ( motsvarade ) i stället.

Vissa GeForce kort lär passa, men jag är inte expert på detta.

/Göran

Jag tror tyvärr inte det går så bra, tyvärr.

En gång i tiden köpte jag ett Voodoo3 2000 för PC som jag kör på min mac, men för att få det att fungera så krävdes det att jag flashade grafikkortet med firmware för mac. Det var tillverkaren 3Dfx som gjorde programvaran. Om det inte hade funnits sådan programvara för mac hade jag aldrig kunnat använda kortet i en mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-03-31 11:51

Tyvärr, ditt kort fungerar inte i Macen. Som det tidigare har påpekats så skiljer sig BIOSen åt mellan Mac- och PC-versionerna av grafikkorten.

Det går att "flasha" om ett PC-kort till Mac men ingen har ännu lyckats detta med ett Geforce4.

De kort som folk har lyckats flasha är Geforce2 MX, Geforce3 och Radeon8500.

Tips på flashning och sånt kan du hitta på Xlr8yourmac's grafikkorts forum

Välkommen!

Tror att det kan vara svårt att flasha det kortet, tyvärr.

/J

OK!

Det finns då ingen som vet om man kan ha olika BIOS lagrade som man kan peka om med en bugel!? Typ ett läge för PC och ett för MAC?

Det lutar då att köpa ett kort för MAC.

Tack för all hjälp,

/M

vilken mac du än köper så sitter det riktigt skapliga grafikkort i.

1
Bevaka tråden