Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 2,4 eller 2,53?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-09 16:20

Tänker nu slå till på en MBP, men vilken skall jag köpa. Jag behöver hjälp med hur man skall tänka.

Tidigare har jag oftast köpt den billigaste varianten, har nu MacBook version 1.0, 2x1,83. Den räckte ju när den var ny. Men efter några år känns den seg.

Om man sätter in 7200 rpm HD i 2,4-versionen kostar den 20335 kr med 4 GB minne. Om jag i stället väljer 2,53-versionen kostar den med samma konfigurering 23 455 kr. Men då har den mer minne i bildskärmskortet, 512 MB mot 256 i den andra.

Det verkar vara processor och grafikminne som skiljer, är det rätt?

I vilka fall kan man märka av den skillnaden? Jag är en hyfsat avancerad privatanvändare som provar på lite bild, ljud och försöker börja med videoredigering i liten skala. Jag har också två hemsidor att underhålla.

Inser också att jag denna gång skall försöka hitta en dator som är pigg om sex år, om det går att tänka så?

Tacksam från goda råd från denna expertcommunity som varit mitt lärosäte under ett antal år.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-09 17:12

Jag tycker nog att "pigg" är ett relativt begrepp - en sex år gammal dator är ju aldrig pigg i dag när du jämför med dagens modeller.

Till skillnad från dig har jag ALDRIG köpt den billigaste modellen, utan alltid strävat efter att ligga i mittenfåran. Förvisso vill man väl ofta ha den snabbaste processorn, men min princip har oftast gällt att kompensera en lite långsammare processor med mer minne och bättre disk. Och mina erfarenheter stämmer fortfarande med den principen. Minne och disk påverkar piggheten mer än processor (per spenderad krona då alltså).

Men iofs. jobbar jag väldigt sällan med videokonvertering och sådant som är processorkrävande.

Sen är ju processorhastighet betydande för strömförbrukningen vilket inte är en oviktig parameter när man kör bärbart.

Min tanke, och mitt råd till dig, är att 0,13 Ghz processorskillnad och videominnet inte kommer att ge dig en märkbar skillnad i prestanda.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-09 17:49

Tack Macsimal. Vilken söt katt du har!

Glömde säga att jag har windows också, med Boot Camp idag, men vill kunna köra parallells. Det tar en evig tid att starta om, jag hoppas det skall gå mycket snabbare. Sedan vill jag inte vänta 30 sekunder på att word skall starta, det skall ske bums.

Men 0,13 GHz kanske inte påverkar detta? Egentligen är nu jag mest fundersam på 512 MB i bildskärmskortet, när behövs det?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-09 18:02

Det finns många på forumet som kan mycket om när man har nytta av videominnet, men min egen erfarenhet är att videominne spelar roll för hantering av avancerad grafik (3D och sånt). I min värld av grafiskt arbete (iTunes, iPhoto och iDVD) gäller detta bara för spel - där har jag lärt mig att videominnet spelar en himla roll.

Väntetider på Word påverkas mest av diskhastigheten.

Katten är en Helig Birma som heter Spike

"late 2008" MacBook Pro - 3D Graphics Benchmarks

Här ser du prestandaskillnaderna tydligt.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-09 19:33

Det tycks bekräfta mina gamla fördomar - en bärbar dator kan aldrig mäta sig med en stationär.

Men detta var grafiken - nyttoprogram då? Finns det motsvarande tester? Eller erfarenheter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 23:46
Ursprungligen av Stig R:

Det tycks bekräfta mina gamla fördomar - en bärbar dator kan aldrig mäta sig med en stationär.

Stämmer men samtidigt så har bärbara blivit mycket bättre. Dvs, de använder inte mycket långsammare processorer utan det är snarare så att stationära datorer har plats för fler processorer. Effekten blir den samma men det är ju ändå ett datorforum det här så man kan ju snacka lite mer om sådana här saker.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-12-09 19:53

Ser nu att L2 cache är 6MB på den dyrare maskinen mot 3 MB. Det börjar luta åt att det är värt tre tusenlappar.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-11 16:58
Ursprungligen av Stig R:

Ser nu att L2 cache är 6MB på den dyrare maskinen mot 3 MB. Det börjar luta åt att det är värt tre tusenlappar.

Samma här!
Oavsett hur "klok" jag var tidigare i tråden så har Mats B ovan givit mig lite mer input.
Jag kommer också att handla en 2.8Ghz med 7200K-disk

1
Bevaka tråden