Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 dubbel 2a... eller?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis för mig att jag köpte en dubbel 2Ghz G5 när den kom...
Men sen för ett tag sen när programuppdateraren sade att jag skulle "uppdatera den fasta programvaran", så såg jag att de var en enkelprocessor!

Men när jag söker på sajter så verkar de inte ha funnits en sådan ens...

Så vad har jag egentligen? Kan en av processorna ha pajjat?

Bifogar bild på vad det står i "om den här dator"...

Vore tacksam för svar, för ja fattar ingenting!:D

/gröning

Verkar som en CPU lagt av då Gjorde en sökning på ditt serienummer
Power Mac G5 - Technical Specifications
och som du säger, det finns det ingen 2.0 enkelprocessor.
Du får väl dra iväg med den till närmaste serviceställe för ytterligare check up.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-09 16:49

Det kan vara så att det blivit något knas med din installation också, vet inte hur men tex Powermac G4 hade lite udda problem ibland att en CPU stängdes av.

hmm... okej

Ska ändå springa iväg nu å köpa en ny HD. Den e lite konstig...
Visst ska de funka med SATA2 på en sån gammal ändå?

Prövar att installera om allt, å se vad den säger. Kan verkligen en CPU pajja?

Tusen tack för snabba svar!

//J

Grabbar!

Ni e ju bara bäst!!

Den ena satt löst.... Nu är det en dubbel 2a igen!

Undrar om jag har kört så i 5 år... Har nämligen inte flyttat den alls...

Nu springer jag å köper HD!!

Roligt roligt!!!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-09 17:48
Ursprungligen av gronas:

Prövar att installera om allt, å se vad den säger. Kan verkligen en CPU pajja?

I många fall när en CPU går sönder osv. kommer datorn inte kunna starta öht. Den kommer ju fortfarande vara ikopplad och logiken i datorn brukar inte vara så smart byggd att den bara kan dumpa en cpu om den inte fungerar.

Man brukar behöva koppla ur en CPU helt för att datorn ska fungera om en går sönder helt enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 17:03

Om du plockar av metalluckan på sidan av datorn så ser du processorkylarna tydligt. De är det stora metallklumparna med texten "G5" på. Du borde ha två stycken eftersom det mycket riktigt aldrig har sålts en enkel 2.0.

Kanske en processor sitter dåligt monterad?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-09 17:20

Hehe, två år på en cpu och inte märka av att man har för lite prestanda, ja då finns det väl antagligen hyggligt med prestanda...

i värsta fall kan de vara sen 2003... köpte den då... på hösten...
tyckte ibland att de kunde vara lite dåligt krut... haha!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-09 17:52

Googlat lite på det och verkar inte vara helt ovanligt att G5orna kan förlora en CPU, finns fler på internet tydligen som haft oturen.

Men om datorn bara fått fnatt kanske bara en reset av pram fungerar.
Testa att resetta PRAM genom att hålla in P+R+Option+Command innan startljudet när du startar datorn.
Medan du håller in kommer du höra ett startljud, då kan du släppa så kommer du därefter höra ett till startljud. Sedan startar datorn som normalt.

Jättesnällt, men den funkar nu. Den satt löst helt enkelt!

Men fläkten snurrar oftare nu... Den kanske e lite dammig inuti. Ska rensa:D

//J

Fantastiskt rolig solskenshistoria...en lös processor...utan att det märktes. Hahaha! Kul att det löste sig iallafall.

Och ja, du kan köpa SATA2-diskar till den, även om det bara är SATA1-hastighet i datorn bussar.

Hittade en WD 640 GB med 32MB Cache på macsupport runt hörnet.
Å de verkar vara en SATA. De är bra va?

Du får se det ifrån det ljusa sidan, om du nu har kört på bara en CPU under en längre tid. Nu när datorn börjar bli gammal, så har du oupptäckta resurser att använda. Bra att det inte var ett större fel i alla fall

  • Medlem
  • 2008-12-12 20:25

Min G5a (2*1,8 GHz) har numera bara en CPU p g a instabilitet när en av de båda CPUerna är monterad enskilt eller tillsammans med den andra CPUn. I stället för att lämna in Macen experimenterade jag lite själv och verkar ha lyckats förlänga livet på datorn ett tag till. För att fläktarna skall fungera ordentligt behövdes en termisk kalibrering, annars inga konstigheter.

Finns det något test för att se om båda CPU funkar?

Jag köpte nyss en G5a på 2,5 GHz * 2. Han jag köpte den av sa att ena processorn antagligen var sönder men på CPU står det 2. Säkert att den funkar då eller kan den ändå vara sönder?

  • Medlem
  • 2008-12-27 10:13

Enklast är väl att starta Aktivitestkontroll som ligger i mappen Verktygsprogram. Om det under fliken Processor visas diagram för två processorer som ser aktiva ut så har du nog två.

yes! där är två aktiva processorer.

  • Medlem
  • 2008-12-27 10:34

Min G5a, se inlägg ovan, som verkligen hade en defekt processor, var instabil när den defekta processorn var monterad ensam eller tillsammans med den friska. Macen hängde sig eller jag fick "kernel panic".

Ett speciellt testprogram visade att båda processorerna var friska men ändå hängde sig Macen med ojämna mellanrum. Stabil funktion fick jag bara om den defekta processorn togs bort helt och den friska monterades på den övre CPU-platsen..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-27 19:33

Lite nyfiken men kanske dum fråga.Är det möjligt att sätta i Intel processorer i en G5 då dom har sockelmontage?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-12-27 19:34
Ursprungligen av Clossa:

Lite nyfiken men kanske dum fråga.Är det möjligt att sätta i Intel processorer i en G5 då dom har sockelmontage?

Svar: Nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-29 12:09

Precis vad jag anade,men tack för bekräftelsen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-12-27 19:34

Om man vill komma åt nätdelen för att exempelvis byta fläktar på en dubbelpropp, så måste man ta bort den undre processorn för att komma åt. Om en tidigare ägare har gjort det, men inte satt dit processorn ordentligt efteråt, så kan man ju tänka sig att det blir så här.

På en single processor G5:a så är det betydligt enklare att göra motsvarande.
Jag bytte den ena 60 mm-fläkten till en ADDA jag hade liggande.

Alltså, även om processorsockeln skulle vara samma mellan Intel och PowerPC så är ju hårdvaran och strukturen runtomkring (bussar och kommunikation) helt annorlunda för att anpassas till de olika processorerna. Det enda som är gemensamt är ju de mest perifera hårdvarorna, hårddiskar o dyl.

1
Bevaka tråden