Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra färger i Illustrator

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på med ett projekt där jag behöver ändra färgerna i illustratordokument. Jag har skapat ett skript som går igenom hela dokumentet och markerar alla objekt som har en viss färg. Därefter frågar jag användaren vilken ny färg som objekten ska ha och ändrar till detta. jag kör en slinga av typen

repeat with i from 1 to count items in myFilledItemList
-- myFilledItemList = Alla objekt som har en fyllningsfärg

end repeat

så tar det lite tid. Min fråga är om någon därute har något smartare (snabbare) förslag, eller om det går att skripta menykommandot "Markera samma fyllningsfärg".

Tackar på förhand
Krister

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-08 13:02

Markera samma fyllningsfärg räcker väl och sen bara välja den färg som kunden vill ha?
Recolor artwork (svenska?) kan vara kul att leka med, kanske också nyttig.

  • Medlem
  • 2008-12-09 15:12

Jo... Men hur gör man det i ett skript?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-09 15:45

Förstod nog inte riktigt vad man skulle ha skriptet till.
Jag kan ju markera alla objekt med samma färg och ändra färgen utan något skript.

  • Medlem
  • 2008-12-09 23:05
Ursprungligen av rundale:

Förstod nog inte riktigt vad man skulle ha skriptet till.
Jag kan ju markera alla objekt med samma färg och ändra färgen utan något skript.

Man vill inte alltid göra allt manuellt. Speciellt inte om det är en massa led i en lång process som ska göras många gånger.

Eftersom jag har sett Kristers skript kan jag säga att han har gjort ett fenomenalt arbete som jag inte skulle vilja vara utan.

Här är en fnutt som färgsätter alla objekt vars färg inte matchar den valda, självklart kan man lika gärna, genom att ändra whose-satsen (filtret), ändra alla objekt som har en specifik färg

tell application "Adobe Illustrator"
	tell document 1
		set myFillColor to color of item 4 of (get swatches)
		set fill color of page items whose fill color is not myFillColor to myFillColor
	end tell
end tell

Att Adobe inte lärde sej av Freehand i och med köpet av Macromedia är för mej en gåta!!

Freehand hade suverän search and replace funktion av grafik, både linje och fyllning, men tror ni puckona på Adobe tog åt sej av den suverän kunskap man köpt, nix, rätt ner i papperskorgen.

  • Medlem
  • 2008-12-10 10:28

Kolla tex här:
http://www.99.se/adobe-macromedia/256261-ind-applescript-hur-identifiera-sida-markerad-i-sidor.html

Jag vill veta vilken InD-sida man jobbar på för att sedan göra olika saker med den sidan senare i skriptet.

1
Bevaka tråden