Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska inte vara sämre.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag är om möjligt ännu mer noob på mac-fronten. Har visserligen använt min flickväns mac ett tag men i förra veckan var det dags för egen Macbook. Är väldigt nöjd med allt den har att erbjuda.

En sak som stör mig lite då jag gillar att spela nätpoker är att det är lite meckigare nu
Detta har gått utmärkt på min gamla PC hemma men nu när jag vill vara kvar på samma sidor med min nya dator så går inte det.
Eftersom dessa sidor bara har Windowsklient att ladda ner så funderar jag på att skaffa XP till macen också så att jag kan lira poker igen.

Den trevliga försäljaren i datorbutiken sa att innan jag köper en OEM-version att Xp så föreslog han att jag skulle se om någon kompis hade en XP-skiva liggandes hemma.

Det är nu min okunnighet sätter in.
Om vi säger att jag lånar en XP-skiva av en kompis, kan jag då installera XP på min Mac utan problem, jag trodde att en använd licens är en använd licens. Eller kan jag använda samma nyckel som honom eller hur fungerar det?

Mycket tacksam för svar!

Välkommen hit netminder ! Hoppas du ska trivas här på 99.se.

Nu har du både "kidnappat" JEwensons tråd där han presenterar sig och även ställt din fråga på fel ställe. Men vi blir inte "sura" för det eftersom vi vet hur svårt det är i början att hitta rätt ställen att fråga på.

1) Presentera dig gärna i en ny tråd här under Personliga presentationer. Om du vill.
2) Ang din fråga så är det bra om du börjar med att söka under den lilla sökrutan uppe till höger med texten Sök på 99.seMånga frågor är redan diskuterade här så det lönar sig ofta att kolla andra svar först. Och så slipper du också att en moderator går in och ber dig söka.
3) Om du inte får något svar trots att du sökt så passar din fråga bättre in här: Windows på Mac - 99.se
4) Kan för lite om detta med XP-installation för att ge tydliga svar men har i alla fall snappat upp detta: Tänk ett tag innan du installerar XP på din Mac. Många här klagar på att datorn börjar strula mycket när Windows installeras. Tror det är viktigt att kolla så att SP2 finns med i XP:n. Det behövs program för att installera Windows på Mac. Det finns bl a Parallels Windows on Mac and Mac Virtualization: Parallels Desktop for Mac och BootcampApple - Mac OS X Leopard - Features - Boot Camp.

Ursprungligen av KaRo:

Tänk ett tag innan du installerar XP på din Mac. Många här klagar på att datorn börjar strula mycket när Windows installeras. Tror det är viktigt att kolla så att SP2 finns med i XP:n.

Tror inte det är så många som får problem bara för att de har installerat Windows på Macen.

Min uppfattning är att det fungerar mycket bra.

Det finns t.o.m tester som visar att Windows Vista är snabbare på en Mac än på en PC.

Ursprungligen av KaRo:

Det behövs program för att installera Windows på Mac. Det finns bl a Parallels Desktop for Mac och Apple - Boot Camp.

Det finns många sätt att köra Windows-program på en Mac. Förutom Parallels och BootCamp som KaRo nämnde, så finns det också VMware Fusion (som jag för övrigt själv använder) och Crossover Mac, och några till.

Sök lite på forumet, så hittar du ett antal trådar där man diskuterar för- och nackdelar med de olika alternativen.

Snyggt KaRo

Bröt ut ovanstående 3 inlägg från en annan tråd.

/Mod

Ursprungligen av netminder:

Den trevliga försäljaren i datorbutiken sa att innan jag köper en OEM-version att Xp så föreslog han att jag skulle se om någon kompis hade en XP-skiva liggandes hemma.

Uppmaning till piratkopiering från en säljare i en datorbutik. Snyggt!

Vilken butik var det?

Ursprungligen av netminder:

Om vi säger att jag lånar en XP-skiva av en kompis, kan jag då installera XP på min Mac utan problem, jag trodde att en använd licens är en använd licens. Eller kan jag använda samma nyckel som honom eller hur fungerar det?

Om kompisen redan har använt den licensen, så innebär det piratkopiering om du också använder den.

Om du vill ha Windows i din Mac, så får du köpa en ny skiva/licens.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-09 15:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Uppmaning till piratkopiering från en säljare i en datorbutik. Snyggt!

Vilken butik var det?
Om kompisen redan har använt den licensen, så innebär det piratkopiering om du också använder den.

Om du vill ha Windows i din Mac, så får du köpa en ny skiva/licens.

Kompisen kanske har uppgraderat till Vista? (Eller gått över till Mac ) I så fall kan licensen vara OK att använda. Tänk på att det som sagt måste vara XP SP2 för att det ska fungera.

Ursprungligen av rhesus:

Kompisen kanske har uppgraderat till Vista? (Eller gått över till Mac ) I så fall kan licensen vara OK att använda.

Ja, om kompisen har avinstallerat XP, och avregistrerat eller avauktoriserat (eller vad det nu kallas) den licensen, så kan den kanske vara fri att använda.

Men det förutsätter att det är en "retail"-version av Windows. För om det är en OEM-version som medföljde en viss dator, så är det så vitt jag vet aldrig tillåtet att installera den på en annan dator.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, om kompisen har avinstallerat XP, och avregistrerat eller avauktoriserat (eller vad det nu kallas) den licensen, så kan den kanske vara fri att använda.
Men det förutsätter att det är en "retail"-version av Windows. För om det är en OEM-version som medföljde en viss dator, så är det så vitt jag vet aldrig tillåtet att installera den på en annan dator.

Av allt att dömma så verkar inte Microsoft bry sig särskilt mycket. Det räcker med att ringa deras kundtjänst och be dom om en ny aktiveringskod och hänvisa till en påhittad ursäkt. Det kan t.ex. vara att man bytt moderkort på garanti och därför fungerar det inte att aktivera.

Gällande retail-versionen så ska det vara helt i sin ordning att flytta licensen så länge den inte används på en annan dator vid tillfället.

Tack för alla svar. Ska nog hitta något sätt som passar mig!

1
Bevaka tråden