Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visning av filer/mappar i finder och "öppna filer" i program

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-07 23:24

Tjo!
Är ny macanvändare. Det i enda jag spontant kan komma på att jag saknar från windpws är hur datorn presenterar mina mappar och filer för mig.

Jag vill ha de som i win. Först mappar ( i bokstavsordning) följt av filer (i bokstavsordning)

Finns det något smidigt tilläggsprogram som kan lösa dett åt mig? inte lyckats hitta någon inställning i mappvisningsalternativen som ger mig ett dugligt resultat..

Senast redigerat 2008-12-08 12:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-08 11:26

?? hur menar du?

Först mappar ( i bokstavsordning) följt av mappar (i bokstavsordning)

inte helt självförklarande

/Tangen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-08 11:29

alltså.. haha.. filer skulle de ju vara efter mapparna..

-mapp_a-
-mapp_b-
-mapp_C-
-mapp_D-
-fil_a-
-fil_b-
-fil_c-
-fil_d-
-fil_e-
-fil_f-

Senast redigerat 2008-12-08 12:30
  • Medlem
  • Hjo
  • 2008-12-08 22:39

du menar om man markerar kolumnen "typ" i en mapp?

Intressant trick och tack för att du delgav oss det (sorry att du inte hittade hjälp här på 99mac, men ibland kan de som vill ha det som de är vana vid från Windows ifrågasättas istället för att hjälpas).

Undrar om det ställer till några problem för t.ex. spotlight om man söker på filtyp "mapp", dvs ska det vara "sökord kind:mapp" eller "sökord kind: mapp"?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-01-12 11:57

Provade att göra på d sättet förrut. Men dt funkade inge bra, Eftersom man måste sortera efter typ. så filerna hamnar inte i bokstavsordning, utan i bokstavsordning EFTER filtyp.

Provade att göra som det står på länken. Men när jag ska spara ändringen i InfoPlist.strings så får jag upp ett felmeddelande om att jag inte har behörighet att ändra i filen.
Jag har genom att trycka på visa info om filen lagt till att min användare ska ha läs och skrivrättigheter i filen. Varför kan jag då inte spara ändringar i filen. Har jag missat något?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-05 14:58

kan man inte få en trädvy på ena kanten\fältet och en mapp\filvy i det andra fältet
-- så man kan sitta i samma filBrowser och shaffla och flytta filer (?)
-- det e vellan det som efterfrågas också lite (som på basic linuxdesktop i GNOME "nautilus" \ KDE "konqueror" \ XFCE "thunar"-miljön)
-- finder default verkar ju rätt sur att använda...(?)

Löste mitt problem. Var tvungen att ändra rättigheterna för English.lproj-mappen också.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-05 15:16

http://www.apple.com/macosx/features/finder.html känns så jäkla oldSCHOOL e detta det enda?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-11 05:00

→ blöjig utveckling!
-- hoppas att apple kommer släppa OSet till 3e: part
-- förvaltare innom en öppen kommunity!
-- det e dax nu!

→ dax att ta av blöjjerna nu på er -- och använda ett OS

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-02-11 07:30

Finns ju annars riktigt bra gratis alternativ till Finder. Jag som gammal Norton Commander fan använder mig av muCommander http://www.mucommander.com/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-11 08:59

ha, jag använder muCommander för flytt och organisation av filer, men finder för annat.

Men [3]ålen har rätt, Finder måste göra om från början

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-11 23:03

Det funkar inte för mig, även om jag gör ändringen och sorterar på typ så hamnar inte mapparna längst upp ändå, utan alla filtyper som börjar på bokstäver som är före "m" i alfabetet sorteras före mapparna.

1
Bevaka tråden