Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bisarrt: Får andra personers spam på Gmail!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej, din första tanke är nog wtf?. Jo det var min tanke också när jag fick se ett spam mail i min inkorg på Gmail adresserat till fel email, fast i min inkorg. Har nyligen använt mig av att flytta mina @telia.com mail adresser till ett Gmail konto och har aldrig innan haft något problem med spam (iaf inte ofta).

Vettefan om det är någon kraftig bugg i antingen Gmail's system eller Telias system. Men Något... Ja något är allvarligt retarderat

Vet du varför detta kan ha hänt? Skriv gärna en kommentar, vill veta vad som ligger bakom denna luriga händelsen. O:-)

PS. Gmail aeger!

EDIT: Grävde lite på nätet, kanske det kan vara en "blind carbon" kopia?

Det är egentligen inget konstigt. Vad som står på till- och från-raden i ett e-postmeddelande har egentligen ingen koppling till vem som fått och vem som skickat meddelandet. Man kan skriva vad man vill där. Man behöver inte ens ha en e-postadress för att skicka mail.

Någon spammare tror väl att den ska få fler mail genom spamfilter på det sättet.

Ursprungligen av Marcus K:

Det är egentligen inget konstigt. Vad som står på till- och från-raden i ett e-postmeddelande har egentligen ingen koppling till vem som fått och vem som skickat meddelandet. Man kan skriva vad man vill där. Man behöver inte ens ha en e-postadress för att skicka mail.

Någon spammare tror väl att den ska få fler mail genom spamfilter på det sättet.

Okej, tack för informationen

En fråga är dock, har aldrig haft sådant här spam innan så borde inte Gmail's "antispam" klara av att filtrera detta bättre än att inte ha något spamskydd alls? Eller är det bara ett sammanträffande att jag får detta precis när jag bytat till Gmail?

Jag tror det är ett känt fenomen att man får mycket spam när man startar upp ett nytt e-postkonto. Det hände tex mig när jag började använda använda Outlook på min förra dator. Fick virus direkt eftersom jag klickade på meddelandena. Numera på min Mac så händer det mycket sällan. E-postprogrammet "lär sig" efterhand vilka mail som ska in i Skräpkorgen.

Ursprungligen av KaRo:

Jag tror det är ett känt fenomen att man får mycket spam när man startar upp ett nytt e-postkonto. Det hände tex mig när jag började använda använda Outlook på min förra dator. Fick virus direkt eftersom jag klickade på meddelandena. Numera på min Mac så händer det mycket sällan. E-postprogrammet "lär sig" efterhand vilka mail som ska in i Skräpkorgen.

Mjo, dock är min situation att jag har exakt samma mail som innan, bara det att jag nu använt Gmails funktion att lägga till epostadresser. Så exakt samma mail som innan, fast nu hämtar Gmail mina email istället för Mail.app direkt.

Då handlar det kanske om att du uppgett din adress på någon sida som spammare har "tillgång" till. När jag började skicka mail till en släkting som flyttade till USA, fick jag plötsligt mer skräppost än jag brukade få.
Jag har fem olika adresser för att skydda mig (och för att det är roligt), bl a Gmail, mobile.me, comhem.se och mac.se. På internet använder jag bara IMAP-brevlådorna (Gmail, mobile.me och mac.se).

1
Bevaka tråden