Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett klick för skogen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För en tid sedan var jag och filmade ute i en skog och lovade försöka sprida detta till flera. I skrivandets stund har man fått in 1.896.284:51 kronor men man ska innan mars ha fått in 7.450.000:00 kronor för att rädda skogen annars avverkas denna unika skog och då behöver dom stöd. De bannerklick som generera pengar till insamlingen kan och får man klicka på 1 gång/dygn. Filmsnutten ser du här:

svt.se - Play landningssida

SVT´s bildtext om projektet: ( Donera pengar, köp träd och ekoprodukter hos Ett klick för skogen )

En stor privat pengainsamling pågår just nu för att köpa och rädda Verle Gammelskog - en av dom få områden med riktigt gammal skog som finns kvar i Västra Götaland. Bakom det står stiftelsen "Ett klick för skogen". Senast den 19 mars nästa år måste man få ihop till köpesumman - annars förvandlas skogen till ett hygge.

Intervjuade:

Pelle Dalberg
Eva Kullenberg Ett klick för skogen
Reporter & redigering: Tomas Lindblom
Foto: Olle Jonsson

Mvh,
Olle Jonsson

* Tacksam om du kan tänka dig att maila denna länk till så många som möjligt... ja utifall att du inte avskyr att den här typen av insamlingar finns. Kanske kan du ha deras sida som startsida under några veckor... och klicka varje dygn?

Senast redigerat 2008-12-06 10:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-06 16:30

Bästa inlägget jag läst på länge! Jag räddade precis 2.75dm eller var det nu var.
Är vi helt säkra på att allt går till att köpa upp skogen och inte till en massa "administrativa" kostnader?

Ursprungligen av acke:

Är vi helt säkra på att allt går till att köpa upp skogen och inte till en massa "administrativa" kostnader?

Hämtat från deras sidor:

90-konto

För att givarna ska veta att deras skänkta pengar och insatser går till ändamålet har stiftelsen etablerat ett så kallat 90-konto. 90-kontot försäkrar att stiftelsens intäkter går till ändamålet och att stiftelsen inte belastat med oskäliga kostanader vilket granskas av Stiftelsen för insamlingskontroll, (SFI). Startsida - Stiftelsen för Insamlingskontroll
Ett klick för skogens 90-konto

BG: 901-1172
PG: 90 11 17-2
SFI granskar även

- Rädda barnen
- WWF
- Röda korset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-06 18:51

Då får vi hoppas att det fungerar bättre än SIDA och andra liknande fuskställen. Vi hoppas och klickar tycker jag. Är min startsida nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-06 23:13

Kan man inte göra ett undantag och flytta ut den här tråden så alla kan ta del av den? Det är ju ändå jul...

Inget mig emot, din idé är strålande - det är inte helt fel om kollektivet 99 ges möjlighet att ge lite av sig själva såhär i juletid... känns ju alltid bra att stötta en god sak.

Så snälla goa adminforumsrättare, please lägg upp tråden så att fler når den... eller en gratis banner på förstasidan. Rent generellt tycker jag att 99.se mycket väl skulle kunna ge gratis plats till vissa organisationer typ Röda Korset eller liknande insamlingar som har 90-konto - kallas väl socialt ansvarstagande - 99.se har väl genom åren genererat någon form av vinst och då är det inte fel att ge tillbaka lite till ett vettigt projekt, om inte annat för att julen nu närmar sig?

Jag skulle uppskatta om Martin var den som svarade & agerade innan tänderna sätts i julskinkan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-07 19:08

En annan idé. Jag skulle kunna lägga 250kr el liknande på att bidra i 99.se. Räcker med 10 och vi har köpt en ruta skog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-08 12:27

Ja det var ju deppigt att ingen bryr sig om en sådan fin sak som det här. Olle, du kanske ska starta en ny utanför på eget bevåg?

Någon frågade på 99Musik vad det där med skogen var som fanns på Loungen. Jag svarade och gav länken. Det är väl lätt att lägga ut en ny tråd utanför Loungen ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-08 13:20
Ursprungligen av KaRo:

Det är väl lätt att lägga ut en ny tråd utanför Loungen ?

Jepp, men vi behöver någon admin som kan göra detta.

Ursprungligen av acke:

Jepp, men vi behöver någon admin som kan göra detta.

?? Men det är väl bara att starta en ny tråd ! Väl ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-08 19:22
Ursprungligen av KaRo:

?? Men det är väl bara att starta en ny tråd ! Väl ?

Ja men Olle verkar inte riktigt ta tag i det och det är ju han som kommit på det så jag låter honom starta den. Hankommer väl hit snart och kollar.

Ursprungligen av KaRo:

Det är väl lätt att lägga ut en ny tråd utanför Loungen ?

Mnja... vis av erfarenheten att det kommer en domänpolis som påpekar att det inte har med MAC att göra så avstår jag detta, "Supporter Lounge" är väl det enda fria forumet där man kan prata om annat än datorer/macar. Jag har redan bett om att admin/Martin tar tag i detta... vill ingen ge tråden ett större utrymme tråden och ha den på förstasidan så får det vara upp till dom. Det kanske är viktigare att ta flygcertifikat än att *rädda* ett stycke näst intill ovärderlig biotop... för den goda sakens skull så kan jag starta upp tråden en gång till i "Webb".

Ursprungligen av Olle@mac:

Det kanske är viktigare att ta flygcertifikat än att *rädda* ett stycke näst intill ovärderlig biotop... för den goda sakens skull så kan jag starta upp tråden en gång till i "Webb".

Det där var lågt, Olle!

Olle, vet du exakt hur mycket pengar alla här skänker till olika välgörande ändamål?

Jag förmodar att svaret på den frågan är nej.

Att då komma med den sortens antydningar är allt annat än schysst.

Håller med Taz om att detta kräver en ursäkt från Olles sida. Skicka gärna ett PM till Martin.

Ursprungligen av Olle@mac:

...för den goda sakens skull så kan jag starta upp tråden en gång till i "Webb".

Ja, jag såg att du hade skapat en ny tråd under "I praktiken - Internet". Den placeringen var väl inte så lyckad? Och fler antydningar av samma sort i det inlägget. Inte snyggt alls!

Jag har nu flyttat den tråden till Musikloungen, som är öppen för alla.

http://www.99.se/musiklounge/256536-ett-klick-f-r-skogen.html

Jag stänger här, så kan ni fortsätta där i stället.

Olle, din sista kommentar där angående flygcertifikat är under din och alla andras värdighet. Jag föreslår du tar bort den och ber om ursäkt med detsamma.

Ta det lugnt killar.
Tänk på att det är fridens högtid vi har framför oss.
Och framförallt; ge er nu inte på "budbäraren" bara för att jag skrev detta !:tveksam:

1
Bevaka tråden